OROSZ
MÁRIA KERAMIKUS MŰVÉSZ
KIÁLLÍTÁSA
A GALÉRIA KÉTEZERBEN
(2004.
március 12.)
Amikor
Orosz Mária nevét és munkásságát
az Interneten keresni kezdjük, több oldalnyi információt
találunk róla. Ez mutatja, hogy nemcsak szűkebb
környezetében ismert, hanem mind hazájában,
mind nemzetközileg számon tartják. (Korábban
tanulmányúton járt Ausztráliában
és ott a letelepedését is támogatták
volna.) A világhálón munkásságát
„keramikusnak, festőnek, iparművésznek,
szobrásznak” egyaránt nevezik. Ez nem véletlen.
A meghatározások sokrétű és
öntörvényű kifejezési módját
tükrözik. Nem ritka, hogy egyetlen alkotása többféle
műfajt is magában foglal, a benne feszülő erő
minél tökéletesebb megnyilatkoztatására.
A 2004. évi
Galéria Kétezerben rendezett kamara kiállítása
sok évtizedes alkotómunkásságának
kis szelete, mégis rendkívül gazdag életműről
árulkodik. Többféle témakörben
jelentkezik. Ha a tárlat tartalmát mégis
egyetlen mondattal kívánnám kifejezni, úgy
jellemezhetném, hogy „tisztelgés a múlhatatlan
ősök előtt”.
Thomas Mann híres
sorát idézve, e kiállítás anyagán,
mint gyűjtőlencsén keresztül, belelátunk
„a történelem mélységesen mély
kútjába”. Ehhez alkotó kedvén és
fantáziáján kívül a Vásárhelyen
rendszeresen megrendezett Kerámia Szimpóziumok is
segítették, amikor éveken keresztül az
emberiség kultúrtörténelmének
egy-egy rendkívül izgalmas fejezetét,
szimbólumrendszerét, a törzsi kultúrák
szakrális tárgyait jelölték meg ajánlott
témaként. Orosz Mária többek között
ennek is köszönheti, hogy a Hódmezővásárhelyi
Tornyai János Múzeum régészeti
kiállítását alaposan tanulmányozva,
időben visszatért a Kr. e. 5000 évig, a neolitikum
kárpát-medencei kezdetéig.
A cserépedények
között bekarcolt, kultikus ornamentikát talált,
amelyek az írásjelekre, illetve fogalmakat tükröző
piktogramokra emlékeztették. A régészek
megállapították, hogy a csiszolt kőkorszakban
kialakuló pintaderák, vagy testpecsételők
már valóban olyan jelek voltak, amelyeket az első
testfestések során azért alkalmaztak, hogy egy
csoport, törzs szimbólumával az egyén
hovatartozását igazolják és jelöljék.
Ezeket talán az írás kezdetleges megjelenési
formáinak is lehet tekinteni.
Orosz Mária arra
is fölfigyelt, hogy a szakrális edények
meandrikus, illetve szövet- és fonatrajzolatú
díszítései között építményszerű
ábrázolások, sőt a nagy M betűre
emlékeztető jel is megjelent. Ezek természetesen
inkább a művészi képzelőerő
tartományába taroznak, mint a tudományosan
bizonyítható tényekhez. De a művészi
szabadság, és Orosz Mária alkotói
tehetsége ezt korszerű alkotásként
hitelesíti számunkra. Vele a kerámiaművészetet
és saját oeuvrét gazdagítja. A mintegy 40
cm. átmérőjű porcelán korongok
alapszíne a tenger kékje. A művésznő
ezzel a távoli ködös múltba vezet vissza
bennünket, ahol elvész az emlékezet és a
történelmi fogódzó, jelezve, hogy itt már
semmi sem bizonyos, csak az alkotói erő, amely e műveket
létrehozta.
A tárlaton
kiállított műveket figyelve, időben nagyot
ugrunk, a Kr. u.-i 10. századig. Közbevetőleg –
mai korunkhoz képest mintegy 3000 évvel korábban
– Mezopotmiában, a két folyam, a Tigris és
az Eufrátesz völgyében a sumerok kialakították
az ékírást, amelyet az ott egymást
váltó népek továbbfejlesztettek, és
még újabb évezredig használtak.
Föltételezés szerint, ebből alakulhatott ki,
mindenesetre hozzá igen közel áll a rovásírás,
amelyet honfoglaló őseink, illetve más őstörök
népek is használtak. (A székely rovásírás
több változata máig ismert.)
Orosz Mária
kiállításán egy különleges
terrakotta portréval találkozhatunk. A plasztika
valamivel kisebb az emberi átlag fejnagyságnál.
Két különlegessége viszont szinte
samanisztikus erővel hat. Szemből nézve
rendkívüli módon hasonlít a késő
neolitikumban ábrázolt maszkos idolokhoz.
(Hasonlókat találtak pl. Csernovodában.) Ebben a
korban már megjelent a patriarkátus. A falu vagy törzs
vezetője rendre trónuson ült, hogy kiemelkedjen a
körülötte, a földön helyet foglaló
közösségből. Fejére fából
faragott, többnyire lapos, vagy enyhén kidomborodó,
az arc formáját csak részben követő,
de kiugró orral, szájjal és szemekkel ábrázolt
maszkot kötött. Ezzel elvonatkoztatott. Aki mögüle
beszélt, az már nem a törzs névvel
nevezhető egyik tagja, hanem a sámán, vagy a
törzsfő volt, sőt nemzedékek múlva,
amikor arcának eredeti vonásaira senki sem emlékezett,
„megistenült”. Szobra bekerült a törzsi
házba, vagy oszlop felső végére kifaragva,
a törzs gyülekező térén állt,
jelezve, hogy szelleme védelmezi és irányítja
közösséget.
Orosz
Mária szobrának tarkórésze simára
lecsapott és rajta rovásírás jelei
találhatók. Vagyis ez a portré korszakokat
átölelve, összekötő kapocsként
jelentkezik a kiállításon. Van benne egy
leírhatatlan misztikum, az időtlenség
megjelenítése. A halhatatlanság hordozója
ez a senkihez sem hasonlítható, nem ember, nem isten,
hanem mitikus lény torzója. Vele megérkezünk
a középkorba, amikor a magyar néppé
egységesült elődeink új hazát keresve
letelepültek a Kárpát-medencébe, áttértek
a kereszténységre és beleépültek az
európai kultúrkörbe. Itt folytatódik a
kiállítás az újabb nagyméretű
porcelánkorongokkal.
Közismert, hogy a
10-11. századból nem sok magyar nyelvű emlékünk
maradt. Ezek egyike az irodalmi szépségű Ó-Mária
siralom, amely több nyelvi változatban, különböző
kiadványokban rendre kiadásra kerül. A szöveg
elejét és végét Orosz Mária két
korongja is őrzi. Itt van mellettük a falon a német
nyelvű Mi Atyánk részlete is, egy külön
korongon. Ez is jelképes összekötő kapocs ezen
a kiállításon. Az Európához való
korai tartozásunkra emlékeztet, hiszen Szent István
szigorú hittérítését felesége,
a bajor Gizella királyné is támogatta.
A Petőfi sorozatának
most kiállított néhány gyönyörű
darabja a magyarság újkori történelmét
és egyik legnagyobb költőjét idézi. A
reformkorban egy délszláv („rác”)
édesapától, és egy északi szláv
(„tót”) édesanyától fogant
magyar gyermek születik, aki rövidre szabott éveit
olyan termékenyen töltötte ki, hogy hosszú
életnek megfelelő, vaskos verseskötetet hagyott maga
után, amely nemcsak saját népének
szabadságvágyát tükrözi, hanem
megfogalmazódott benne a világszabadság
gondolata is.
Amikor anyja 1822
szilveszterén vajúdni kezd, még nem is sejti,
hogy néhány óra múlva, 1823. január
elsején olyan gyermeket szül, akinek magyar szíve
van és az eredeti családi nevét is
megmagyarosítja. Illyés Gyula már megfogalmazta,
hogy ezer év óta lakóhelyünkön, az
emberi fajokat és kultúrákat összevegyítettük,
akár egy képzeletbeli genetikai laboratórium
vegykonyhájában, illetve kultúrközpontban.
Így újultunk meg minden történelmi
kataklizma során, mert befogadók voltunk és nem
kirekesztők. Ettől vált gazdaggá, és
más népekéihez alig hasonlítható,
nemzeti jellegűvé a kultúránk, hiszen ma
magyarnak lenni nem faji, hanem nemzetvállalás kérdése.
2002-ben a költőóriás
születésének közelgő 180 évfordulóján
szülőhelye, Kiskőrös országos képző-
és iparművészeti pályázatot
hirdetett, amelynek az volt a célja, hogy megörökítsék
a mártírsorsú Petőfi Sándor emlékét.
Orosz Mária is részt vett a pályázaton.
Újra elolvasta a költő verseit, tanulmányozta
életrajzát és a róla írt
tanulmányok egy részét. Minél mélyebbre
hatolt e különleges lángelme világába,
annál nagyobb űr támadt benne. Amikor letette
olvasmányait, fokozódott a hiányérzete.
Tudta, hogy a magyarság számára mindenkor
nélkülözhetetlen volt egy vezér, egy
lángoszlopként vezető költő, aki utat
mutat és hitet ad. Tehetetlenül érzékelte,
milyen veszteség, hogy már nincs közöttünk;
különösen abban a 20. században vágyódtunk
utána, amikor a magyarság jóval többet
vesztett világháborúk, forradalmak, diktatúrák
és a ránk kényszerített idegen életmód
miatt, mint addigi hosszú történelmünk során
bármikor. Orosz Mária elhatározta, hogy ezt a
hiányt, ezt az űrt ábrázolja.
A Petőfit megörökítő
egyetlen, hiteles képmást, az ismert dagerotípiát
használta föl. Árnyképek, negatív
portrék, áttört felületek jelzik a szintén
40 cm-es átmérőjű porcelán korongokon
a költő arcmását, és az alkotásokra
írt versrészletek, hogy bár nyughelyét
sem ismerjük biztosan, lelke mégis itt van velünk.
Nem a való, hanem abban a másik világban, ahol
árnyak a szellemek, és negatív testük van
az embereknek, de ha fölidézzük őket,
szívünkben találkoznak.
A kiállítást
a posztamenseken a művésznő több kisebb szobra,
különleges plasztikája egészíti ki.
Ezek a magányosan küzdő alkotó finom lelki
rezdülései, amelyekből akár egy külön
kiállítás is születhetne, és
amelyből Orosz Mária különleges világának
újabb szelete tárulna föl. Itt, a határozott
vonásokkal megalkotott kiállítás főbb
vonulatait úgy telítik, mint amikor az ékkövekkel
rakott edénybe igazgyöngyöket szórunk, hogy a
váza csordultig teljen, kiszorítva magából
minden fölöslegest.
Ezekben a napokban a
156-155 évvel ezelőtti ‘48-as forradalmunkra a
Petőfi-sorozattal, és az egész kerámia
kiállítással méltó képen
emlékezünk. Hajtsunk fejet őseink előtt.
Szenti
Tibor
Copyright © Szenti Tibor. Minden jog fenntartva!
|