LAUDÁCIÓ
A Magyar Örökség-díj átvételére
„Tisza Maros Körös közt van egy nagy sziget.
Melyben van sok tér föld, sok berek, sok liget.
Nyargal itt a’ jó ló untig, nem tsak iget.
Itt sok jámbor magyar szántogat, veteget.
Mint osztán a’ Maros bé foly a’ Tiszában
Két mélyfölddel fellyebb a’ két víz torkában.
Mező Vásárhelynek akadhatsz nyomában.”
Így jellemezte városunkat Szőnyi Benjámin, a kiváló tudós költő és
református prédikátor a 18. században. Mi itt a Tisza, a Maros és a
Körös által határolt tájon csodálattal szemléljük a régész ásójával
föltárt isten-szobrokat, a szakrális világ előtt áldozattal tisztelgő
közösségek idoljait. A közel hétezer éves világhírű Gorzsai és
Kökénydombi Vénuszok, oltárok és gabonatároló hombáredények alapozták
meg a napjainkig jelentős vásárhelyi kerámiakultúrát
Hód és Vásárhely nevét az oklevelek a 13. században említik először.
1282-ben, a Képes Krónikából is ismert hód-mezei csatában Kun László
legyőzte a betörő kunokat, de a korszak szokásával ellentétben a
vesztesek egy részét településünk befogadta. Mezővárosi rangot
1446-ban Hunyadi Jánostól kaptunk, aki jobbágy őseinket a haza
megmentésére 1456-ban a nándorfehérvári csatába hívta. 1753-ban a
Bujdosó–Pető–Törő féle utókuruc mozgalomban való
részvételünk miatt Mária Terézia a vérbefojtott zendülés után
városunkat el akarta törölni a föld színéről, de Szőnyi Benjámin
könyörgő versével megmentett bennünket.
1848-ban Kossuth toborzó beszédére az elvártnál is többen
jelentkeztek. A két világégésben a legnagyobb véráldozatot –
arányaiban – városunk szenvedte el. 1919-ben, példátlan módon,
a román megszállók 56 ártatlan polgártársunkat gyilkolták le.
1950-től a fehérgárdista mozgalomban résztvevő ifjú gazdáinkat
kivégzéssel, börtönnel, kényszermunkával sújtották. Az 1989-ben
erdélyi testvéreink megsegítésére vitt szállítmányunk
gépkocsivezetője volt a romániai „különös” forradalom
egyetlen magyarországi áldozata. A kettős állampolgárságról rendezett
2004. december 5-i szégyenteljes népszavazás után önkormányzatunk
meghirdette a „Hódmezővásárhely Tiszteletbeli Polgára”
címet. Jelenleg húszezernél tartunk, és amíg a világban
magyarellenesség folyik, ezt a programunkat nem fejezzük be! A
környező országokban élő magyarokkal testvérvárosi kapcsolatok sorát
hoztuk létre.
Nincs olyan történelmi egyház, amelynek ne lenne temploma
Vásárhelyen. Ha valaki megáll a Völgy utca végén, akkor mögötte az
unitárius templom, előtte a zsinagóga, balra a Szent István római
katolikus, jobbra a református Újtemplom hatalmas épülete tornyosul;
de távolabb van még evangélikus és görögkeleti is. A sokféle
templomtorony a város befogadó készségét, a felekezeti sokszínűséget,
a gondolkodásmód összetettségét és a vallási türelem mértékét is
jelzi, amely alapja a példaértékű ökumenikus együttműködésnek.
A történelmileg kialakult vásárhelyi tanyavilág 1950-ig közel 7000
tanyaszámmal rendelkezett, 1910-ben itt élt a lakosság közel negyven
százaléka. Nem véletlen, hogy a szocializmus nálunk végezte a
legnagyobb tanyarombolást, hiszen ez a gazdatársadalom őrizte
legmélyebben a magyarságtudatot, és hazánkért mindig a legnagyobb
áldozatot hozta. 2007-ben már csak 768 tanyában 1728, a
tanyaközpontokban 1110 fő élt, a külterületen a lakosság 3,5
százaléka. A hagyományos parasztélet során a tanyavilág tartotta el a
várost, mára megfordult helyzet. A tanya egyelőre az önfelszámolódás
időszakában van. Ennek ellensúlyozására tanyagazda és mezőőrök
segítik a külterületen élőket. Mindenhol van mobiltelefon,
folyamatosan végezzük a villamosítást, az összekötő utak építését, és
elkészült a terv a várost elkerülő utak kialakítására.
Kulturális életünket több mint száz éve alapvetően meghatározza a tág
értelemben vett képzőművészet, amelynek íve a népi fazekasságtól, a
vásárhelyi hímzéstől a művészi majolikán át a szobrászatig, a
fotóművészetig, továbbá a legkiemelkedőbb helyi jellegzetességig, a
művészteleppel támogatott „vásárhelyi iskola” ötven évet
átölelő festészetéig, és az Őszi Tárlatok hagyományőrző
megrendezéséig terjed.
Vásárhely jelesei: Szeremlei Sámuel történész, Badalik Bertalan
mártír katolikus püspök, Tornyai János, Kohán György, Kurucz D.
István, Németh József, Fejér Csaba, Szalay Ferenc, Fodor József
festőművészek; Kajári Gyula, Csohány Kálmán grafikusok, Pásztor
János, Szabó Iván szobrászok, Plohn József,
Lucien Hervé, Nagygyörgy Sándor fotóművészek, Németh László,
Bibó Lajos, Kárász József írók, Grezsa Ferenc, Olasz Sándor, Sipka
Sándor, irodalomtörténészek, Vekerdi László tudománytörténész,
Galyasi Miklós, Pákozdy Ferenc, költők, Harmatta János, Benyhe János
nyelvészek, Banner János, Párducz Mihály régészek, Bessenyei Ferenc,
Lontai Margit, Rajz János színművészek, Kiss Lajos, Tálasi István,
Tárkány Szücs Ernő, Péczely Attila néprajztudósok, dr. Imre József,
dr. Bakay Lajos, dr. Genersich Antal kórházigazgatók, Juhász Katalin
tőrvívó olimpiai bajnok, Gabányi László válogatott kosárlabdázó,
Gyuricza József tőrvívó világbajnok, Nagy András János és Gregus Máté
mintagazdák.
Az elmúlt évtizedben az országban elsőnek létesítettünk vidéken
Holokauszt Múzeumot, továbbá a szovjet megszállástól a
rendszerváltásig terjedő időszakot bemutató Emlékpont Múzeumban
interaktív kiállítást. 2010-ben az országban elsőnek tettük közzé a
kommunista diktatúrában ellenünk irányuló besúgórendszer
ügynöklistáját.
A város az elmúlt években iskolarendszerét alkalmassá tette arra,
hogy biztosítsa a leszakadó rétegek gyermekei számára a felzárkózás
lehetőségét. Ebben a törekvésében is méltó elődökre támaszkodhatott,
hiszen a népi írók – elsősorban Németh László és Móricz
Zsigmond – iránymutatását követve 1938-ban Szathmáry Lajos
gimnáziumi tanár itt hozta létre, az országban elsőként, a szegény,
de tehetséges diákok részére a Tanyai Tanulók Otthonát. A
hódmezővásárhelyi református gimnáziumban 1723 óta folyamatos a
tanítás. A 16-17. századi előzmények után ez a felekezet szervezte
meg a Templom mellé az Iskolát, és tartotta fenn óriási anyagi és
szellemi küzdelmek árán. A református iskolaügy művelődéstörténeti
szerepére csak utalni kell: hitet és tudást közvetített, magyar volt
és európai. Jelképes, hogy 1945 és 1948 között Németh László
egyszerre volt óraadó a református „fiúi nagyoskolában”
és a leánygimnáziumban, ahol előtte Szabó Magda is tanított. A jeles
író személye és szelleme így kapcsolja össze a múltban, a jelenben és
a jövőben is a város legnemesebb iskoláztatási hagyományait. A
Bethlen Gábor Református Gimnázium 1994-ben került vissza eredeti
fenntartójához, és a „semper reformanda” elvéből
következően folyamatos megújulással igyekszik megfelelni
küldetésének. A leánygimnázium jogutódja, a korábbi Kossuth Zsuzsanna
műszaki szakközépiskola, a közelmúltban vette fel Gregus Máté
mintagazda nevét, hogy érzékeltesse szoros kötődését a helybeli, nagy
múltú mezőgazdasági és műszaki képzéshez, és egyben kijelölje a
fejlesztések legfontosabb irányait is. A városi könyvtár mellett
Németh László nevét viseli, és szellemében működik a város két
tannyelvű, tizenkét évfolyamos, négy- és hatosztályos gimnáziumot is
magába foglaló, bővítés alatt álló, szép eredményeket elérő,
önkormányzati fenntartású iskolakomplexuma.
Az elhibázott egészségügyi reform által megcsonkított Erzsébet
kórházat a polgárok támogatásával sikerült megmenteni, ma bővítése és
fejlesztése következik. Az Egészséges Vásárhelyért Program az
egészségtudatos életmódot terjeszti. 1997-ben elsők között kaptuk meg
az „Európa-díj Becsületzászló fokozatát”, 2009-ben az „Év
városa” majd az „Év Honlapja”-díjakat.
A jövő: a mezőgazdaság fejlesztése a ráépülő földolgozó iparral, a
családi gazdaságok támogatásával; továbbá az oktatás és művelődés
kiteljesítésével. De műszaki múltunk is
kötelez: Kalmár
Zsigmond rostagyára egykor Európába is exportált, Kokron József
kötszövő üzeméből nőtt ki a Hódiköt. Volt jó nevű
Mérleggyárunk és Hódgépünk. Itt épült föl az Alföldi
Porcelángyár. Ma fejlődő Ipari Parkunk van, valamint két messze
földön híres orvosi
műszer- és protézisgyártó vállalkozásunk. Városunk belépett a hazánk
különleges természeti adottságát, a termálvizet hasznosító
települések sorába.
Elsők között kezdtük el a termálvíz hasznosítását. Megvalósult a
városi parkfürdő teljes rekonstrukciója, építettünk egy nemzetközi
versenyek megrendezésére alkalmas sportuszodát, és elkezdődik az
élményfürdő kialakítása. Modern tornacsarnokot adtunk át, felújítjuk
régi stadionunkat. Folyamatosan építjük a Hódtó városrész szabadtéri
sportpályáit. Harcolunk Mezőgazdasági Főiskolánkért és oktatási
feladatainak bővítéséért. A Tornyai János Múzeum, a Petőfi Művelődési
Központ teljes fölújítása megindult. Megkezdődik az Alföldi Galéria
és a városháza rekonstrukciója. „Hód-Udvarház” néven a
Kossuth tér mögött üzletházak, irodák és lakások épülnek
mélygarázzsal, bowling pályával. Augusztusban négycsillagos szállodát
avatunk.
Olyan terv megvalósításába kezdtünk, amely az elért eredmények
folyamatosságát biztosítja. Élhető várost, benne európai és magyar
kultúrát, egy kis „Hódmező-Magyarországot” teremthetünk.
Küzdelmes, ám értékekben gazdag múltunk szilárd alapot jelent ehhez.
Erre a nemes tartalomra a mai
hódmezővásárhelyiek
modern várost
építhetnek, amely gazdagságával méltó örökséget jelent az
értékközpontú jövő számára.
*
(Összeállította: Szenti Tibor, az egyes szakterületeket fogalmazta,
az anyagot lektorálta: Simon Ferenc, a Hódmezővásárhelyi Bethlen
Gábor Református Gimnázium irodalom szakos tanára és Árva László, a
Hódmezővásárhelyi Németh László Gimnázium és Általános Iskola
irodalom szakos igazgatója.)
Sajtócikkek az eseményről
Az OBSERVER BUDAPEST MÉDIAFIGYELŐ KFT cikke
|
Forrás: promenad.hu
|
Forrás: promenad.hu
|
Fotó: Eifert János
|
Fotó: Eifert János
|
Fotó: Eifert János
|
Fotó: Eifert János
|
Fotó: Eifert János
|
Fotó: Eifert János
|
Fotó: Eifert János
|
Fotó: Eifert János
|
Fotó: Eifert János
|
Fotó: Eifert János
|
Fotó: Eifert János
|
Fotó: Eifert János
|
|
Fotó: Eifert János
|
Fotó: Eifert János
|
Fotó: Eifert János
|
Fotó: Eifert János
|
|
Copyright © Szenti Tibor. Minden jog fenntartva!
|