KRESZ ALBERT
HÓDMEZŐVÁSÁRHELYI TANYAFOTÓI
Nincs olyan kiváló alkotó, akinek ne lennének
elődei. Ugyanakkor saját korától senki sem tud szabadulni.
Hódmezővásárhelyen már a 19. század végén, a 20. század elején, az
országos hírű fotográfus: Plohn József − Tornyai János
festőművész és Kiss Lajos néprajztudós biztatására −
üveglemezes kamerájával járta az irdatlan, nagy határt, és sikerült neki virágkorukban
megörökíteni a hagyományos vásárhelyi gazdatanyákat. Filmes
fényképezőgépével az 1960-as évek elejétől az 1980-as évek közepéig
őt követte Szenti Tibor, aki még látott gondozott tanyákat, de a megindult
tanyarombolásról már 1975-ben Nagy Gyula: Parasztélet a Vásárhelyi-pusztán
c. könyvében fejezetet írt, és 1979-ben A tanya c. saját könyvét
dokumentum fölvételeivel illusztrálta. A vásárhelyi tanyakutatásban ezekben az
években kapcsolódott be Kunkovács László fotóművész is, archaikus népi
hagyományokat föltárva, önálló fotóművészeti stílust kialakítva.
Hódmezővásárhely Tornyai János
festőiskolájának megalapítása óta vonzotta a művészeket. A város
vezetése mindig jó érzékkel fogadta a képzőművészeket, keramikusokat
és a fotóművészeket. Utóbbiak között is rendre országos, sőt
külföldön elismert, kiváló alkotók gyűltek össze, hogy egy heti
erőteljes munkával ábrázolják a város pillanatnyi életének egy-egy adott
témáját. Velük fotografált az elismert, nagyszerű életművel
rendelkező Kresz Albert is, akinek 2009-ben ünnepeljük hetvenedik születésnapját.
Ő a IV. Hódmezővásárhelyi Fotószimpóziumon − amelynek a Tanyavilág
2006 címet választották − képeivel a múltat és jelent egyszerre
örökítette meg sajátos szemléletével. Vele ekkor életre szóló barátságot és
szakmai kapcsolatot kötöttünk.
Amikor Kresz Albert Tornyai festményeinek szellemével kiment
a vásárhelyi határba, mint érzékeny lélek, ugyanazt az erőt érezte a
tájban és a benne élő emberekben, mint évszázad óta művészelődei,
akik ide életük végéig visszajártak alkotni. A tanyák közötti eligazodásban
valamennyi művészt, Benkő Zsolt önkormányzati, külterületi képviselő,
és az általa irányított mezőőrök segítették. Utóbbiak készségesen,
gyakran munkaidőn túl is kalauzolták a művészeket. Kresz Albert velük
is baráti kapcsolatot épített ki. Elhatározta, hogy ezt a munkát nem hagyja
abba. Az NKA pályázati támogatásával, Tóth Józsefnek ("Füles"), a MAOE Fotóművészeti
Tagozata elnökének, Hódmezővásárhely Megyei Jogú Város Önkormányzatának
segítségével, és saját költségén továbbfolytatta munkáját. Öt negyedéven
keresztül, sok-sok alkalommal a természet változásait figyelve, forró, fagyos
és viharos napokat átvészelve, hajtotta a belső késztetés, hogy minél
többet tudjon befogadni.
Munkája nemcsak a saját művészetének gyarapítása
szempontjából volt rendkívül fontos, hanem városunk külterületének
megörökítésében is. Korábbi kortársainak műszaki föltételeit nem vetette
el. Kiváló, de mechanikus géppel, fekete-fehér filmre készítette fotóit,
amelyeket házi laboratóriumában maga dolgozott ki, és nem használt modern
technikai eljárásokat. Ezzel a vásárhelyi tanyafotózás hagyományait folytatta.
A fölvételeknek meghagyta dokumentum jellegét és értékét, de ezeket művészileg
és főleg szemléletileg továbbfejlesztette. Minden érdekelte, ami a mai
tanyavilághoz tartozik. Nem az újonnan épült gazdaságok vonzották, amelyek már
farmjellegükkel és megváltozott termelési szerkezetükkel, nagyteljesítményű
gépeikkel, fémvázas tároló építményeikkel a múltra nem emlékeztetnek. Láttatja
a még mindig pusztuló, sorvadó tanyákat, a benne élő, és a lemenő
napot idéző idős arcokat, a velük kitartó állatokat, a szegényes
környezetet, az azóta megszűnt tanyai iskolákban figyelő
kisgyermekeket, értéktelenné vált, elhagyott gazdasági eszközöket, és az egyre üresedő,
tanya nélküli tájat. Sorozatát képpárokból építette föl, amelyekben a kisgalambot
dédelgető kéztől, a sötétben szemként hunyorgó tanyán keresztül, a
lepergett vakolatú tanyafalban csonka Magyarországot idéző mészfoltig megrajzolt
hatalmas tablója az ember felé halad.
Kresz Albert vásárhelyi tanyafotói a társadalom
változási folyamatainak utolsó pillanatait szociográfiai és művészi
erővel fogták össze. Olyan érzése van az embernek, mintha az elárasztott
erdélyi falvakból, már csak az elmerülő templomtornyot látnánk; magunk elé
képzelve, milyen gazdag lehetett az, ami itt alábukott. Tudjuk, hogy egy csobbanás,
és minden, ami emberi volt: küzdelem, bánat és öröm, emberi kacaj és zokogás,
Atlantiszként örökre eltűnik. Kresz Albert valamennyi fényképénél Tanya-Golgota
lábánál állunk. A kereszt már üres, mégis térdre kényszerülünk, de
tekintetünket fölfelé fordítjuk, mert tudjuk, hogy egyszer, ha leapad a
pusztító ár, ennél jobb világ jöhet.
Hódmezővásárhely, 2008. szeptember 16.