A VÁSÁRHELYI
KÉPALKOTÓKTÓL
A VÁSÁRHELYI
FOTÓMŰVÉSZETI SZIMPÓZIUM
TÍZÉVES
KIÁLLÍTÁSÁIG
Az az érzékeny
lelkületű ember, aki Hódmezővásárhelyen születik, vagy
ideköltözik és beilleszkedik, óhatatlanul is találkozik a helyi
képalkotók értékes munkáival, majd életre szóló hatást
tesznek rá. Az én olvasatomban a képalkotás egyfelől kifejezi a
képző- és iparművészet, másfelől a fotóművészet jeleseinek
munkásságát.
Vizsgáljuk meg,
hogyan fejlődött egymás mellett a két képalkotó közösség?
Ebben a nemzetközi manuális művészetnek kétségtelen óriási
időbeli előnye van. A Bajkál-tótól Andalúziáig, a késő
jégkor utolsó korszakától, kb. 27 ezer évtől a Kr. e. 10 ezer
évig bezáróan, a paleolitikum
két művészeti ágában, a perigordiban
(más források szerint az alsó magdeléni
korban) megszületett a Lascaux-i, míg a magdaleni kultúrában,
15-17 ezer évvel ezelőtt az Altamira-i barlangfestészet, és ettől
kezdve az egyetemes képzőművészet töretlenül haladt.
Hódmezővásárhelyen
ennek az emberi életléptékkel számított irdatlan időnek utolsó
perceiben jelent meg Gosztonyi József, városunk első, már
akadémiát végzett festő- és grafikusművésze, aki a Református
Főgimnáziumunk 1868/69-es iskolai évében rajztanári állást
vállalt. Ugyanebben az évben Makóról Vásárhelyre költözött
Plohn Illés a néhány hónapos kisfiával, Józseffel. Illés a
vidékünk első fényképész mestere volt, aki az 1879-es Szegedet
elpusztító tiszai árvíz legjobb fölvételeit készítette.
Elkán Lajos
(1866-1920) bőrnagykereskedő háza a vásárhelyi Andrássy úton
állt, a Plohn fényképészek műterme mellett. Feleségével,
Ritcher Nellyvel tiszteletet élvező, három gyermekes, polgári
értékrendet képviselő zsidócsalád volt. Ezt az öltözetük
eleganciája is jelzi.
(A fényképet
valószínű Plohnék készítették)
Az Elkán üzlet
Tornyai János festőművész és művészbarátainak - akik
rendszeresen Plohnék műtermében jöttek össze - a falon
sorakozó alkotásaival szinte "bemutató szalonként" is
szolgált. László fiuk: a későbbi Lucien Hervé néven ismert
fotóművész a Plohn és Elkán házban egyszerre kapott fotó- és
festőművészeti érintettséget. Plohn József vásárhelyen
elsőnek kezdte el a 13x18 és a 18x24 cm nagyságú üveglemez
negatívjaikról a kinagyított papírképeket kézzel színezni,
amelyet tökélyre fejlesztett.
Amikor Elkán László
1910-ben megszületett, Plohn József már 41 éves volt, de nemcsak
műtermi felvételeket készített, hanem kiváló táj-, utca-,
tanya-, munka- és tárgyfotókat, valamint ekkor már megalkotta
európai hírűvé vált sorozatát, a 20. század elején még élő,
az 1848-49-es szabadságharcunkban résztvevő vásárhelyi
honvédekről.
Ismeretlen
gazdalegény a kiegyezést követően, osztrák-magyar katonaként, a
kép jobb alsó sarkában elmosódott Plohn szignóval. Itt még csak
feketével erősítették a fotót és a hátteret
Ismeretlen
gazdalány. A szignó mellett: 1911 olvasható. Ebben az évben halt
meg József édesapja, Illés. Az aprólékos, szinte plasztikussá
tevő színezést József készíthette
Tornyai 1894-96
között Párizsban tanult, nagy hatással volt rá Munkácsy, akinek
műtermében láthatta, hogy a kiváló mester festményeihez fotókat
is használt föl. Vásárhelyre visszatérve, Plohn Józseffel a
"Juss" és a "Csizmahúzás" c. festményéhez életképeket
fotóztatott.
Tornyai egyik
barátja, a kiváló Rudnay Gyula festőművész és tanár, amikor
1903-1907 között Vásárhelyen tartózkodott, nagybátyja: Várady
Gyula, az unokaöccséhez ide költözött. Várady festőművész
volt, Hollósy Simon tanítványa, aki a Feszty-körkép alkotásában
is, mint példás festőművész részt vett. Városunkban fényképész
műtermet nyitott, és ő is foglalkozott fényképszínezéssel.
Plohnékhoz
elsősorban a többségben élő református kis- és középparasztok
jártak fényképet készíttetni. Így különös társadalmi
rétegvákuum alakult ki, amelyet a bácskai sváb kereskedő apától
és szerb anyától született Till Viktor fedett le, aki 1894-ben
önállósodott, és rövid kitérő állomások után, 1907-ben
Vásárhelyen nyitott fényképészszalont. Hozzá a katolikusok és
a polgárság, az "előkelőség" járt magukat megörökíttetni.
Till 1910-ben Párizsban aranyérmet nyert portréfotóival. Ebben az
időben Tornyai körül még erőteljes művészélet folyt, egészen
1920-ig, amíg a festő Vásárhelyen tartózkodott.
Trianon az Elkán
családra is mély hatással volt. László fiuk 8 éves, amikor
Pestre költöztek, de két év múlva édesapja meghalt. Elkán
László ezt követően, a tanulmányait részben befejezve, elindult
új hazát, világot és munkalehetőséget keresni. Életében Bécs,
Párizs, Spanyolország, majd nevet változtatva Lucien Hervéként
Le Corbusier világhírű építésszel India következett. Közben
megpróbált festeni, díszletet tervezni és kivitelezni, majd
ezekkel párhuzamosan fényképezni. Tagadni sem lehet, hogy ezek a
párhuzamos művészi érdeklődések, a képalkotások vágya, a
vásárhelyi gyermekkorban foganhattak meg benne.
A második
világháború ismét átrendezte a világot. Lucien többé nem járt
Vásárhelyen, bár szülővárosában még életében, és halála
után is volt kiállítása, de az 1945 utáni vásárhelyi
fotóművészetre már nem volt kimutatható hatással.
Közbevetően
föltétlenül meg kell említenem a városunkban született
filmművészeket is.1938-ban részben Mártélyon forgatták a
mindmáig legnagyobb helyi írónk Bibó Lajos forgatókönyve
alapján a "Tiszavirág" c. filmet; annak a Bolváry Gézának a
rendezésében, aki gyerekként kivitte rokonát, Nagy Józsefet a
Tisza-partra, és a 11 éves gyerek a látvány rabjává vált.
Apjától fényképezőgépet kapott, amelyet filmes korában sem
hagyott el, és mindig fotográfusnak nevezte magát, bár a kiváló
játék- és dokumentumfilmek tömegét alkotta. Egyike volt, akivel
a magyar televíziózás, a helyszíni közvetítések és tévés
filmek kezdődtek. Unokaöccse Halla József ma is operatőr, akit
kezdetben ő tanított a szakmára, és Halla mellett nőtt föl
Sebők Péter, szintén jeles tévés operatőrünk. Ők is öregbítik
a vásárhelyi képalkotó műhelyt.
Az itt született,
vagy beért kiváló fotósok között kell említenem Kálmán
Bélát, aki végül Bostonban telepedett le, Gadányi Györgyöt,
Nagygyörgy Sándort, aki előbb elvégezte a Képzőművészeti
Főiskolát, de az ecsetet csakhamar fölcserélte a fényképezőgépre,
és Budapesten az első Vadászati Világkiállításon nagydíjat
nyert; továbbá az idén 70 éves Eifert Jánost, valamint Dömötör
Mihályt és Baranyai Antalt.
Mindezt azért írtam
le, hogy érzékelni lehessen, ahogy Vásárhelyen a fotó- és
képzőművészet a képalkotásban, egymás elismerésében és
segítésében összefolyt. Az 1950-es években, a máig működő és
egyre rangosabb Vásárhelyi Őszi Tárlat létrehozásával, a száz
éve született Szabó Iván szobrászművésznek, a Képzőművészeti
Főiskola egykori tanárának mások közreműködése mellett, nagy
szerep jutott. A nyári gyakorlatra lehozta tanítványait, akik
közül többen kiállítani nemcsak máig visszajárnak, hanem
többen itt is telepedtek le, családot alapítottak és művészetük
városunkban teljesedett ki.
A vásárhelyi
festőiskola az Aczél-korszak bűnbakja volt. Senki sem kapott annyi
elmarasztaló kritikát az "ósdi, elavult realizmusa" miatt,
mint a városunkban élő, vagy ide kötődő képalkotók, akik
egyébként a szocialista realizmus zsákutcájába sem tévedtek be.
Amíg a szolnoki, kecskeméti, szentendrei, nagybányai művésztelep
lassanként elhalványodott, Vásárhely a Tornyaiék teremtette
fejlődő realizmus alapjaira támaszkodva, a "modernizmusok"
értékeit fölhasználva, egyre mélyebben szántó alkotásokkal
szélesítették ki az elődök szellemi hagyatékát.
A második
világháborút követően, a fotóművészetben meghonosodott és
elterjedt előbb a színes technika, párhuzamosan a különböző
gyújtótávolságú, különleges hatásokat nyújtó objektívek
használatával, majd robbanásszerűen hódít a digitális
fényképészeti technika, amelynek egyik
legújabb
Nikon D4 jelű gépe már igen alacsony fényviszonyok között is
villanó nélkül tud jó minőségű képet alkotni. Ezekhez jött a
számítógép, a sokféle javító- és a művész kreativitásától
függő képmódosításokra képes elektronikus programokkal,
amelyek megreformálták a hagyományos fotózást.
Gábor Dénes
1971-ben fizikai Nobel-díjat kapott a háromdimenziós kép, a
hologram
megalkotásáért. Leith és Upatnieles lézerfény segítségével
már lencse nélkül állított elő háromdimenziós képet.
Megjelentek a 3D-s filmek és televíziózás. Csak idő kérdése,
hogy a fényképalkotók technikája mindezt kövesse, sőt hamarosan
egy új, falanszterisztikus világba vezethetnek a nanotechnika
érvényesítésével, amely mind a gép fejlesztésében, mind az
emberi agyban programozva jelenthet beláthatatlan alkotási
távlatokat. Ezek a csodák a technika gyors fejlődésével érkeznek
meg a fotográfiába is, és eljön az idő, amikor a fotóművész
nyakában és vállán nem több kilónyi gépet és szett-táskát
cipel.
A képzőművészetben,
különösen a festészetben technikai és szemléletbeli lemaradást
érzékelek. Világviszonylatban is a realizmust túlszárnyaló
hypernaturalizmus fényképszerű alkotásai leginkább a manuális
készséget fitogtatják. Galyasi Miklósnak, a Tornyai János Múzeum
egykori kiváló igazgatójának éppen Tornyai mester mesélte a
festészetről, hogy "nem baj, fiam, ha szart festesz is, csak
füstöljön" (értsd: gőzöljön). Vagyis nem a téma
mondanivalója, hanem a megalkotás milyensége a fontos. Bennem ez
mindig az ügyes mesterembert juttatja eszembe, aki például remek
zárat tud készíteni, amelyre senki más nem képes, de engem
elsősorban nem ez érdekel, hanem az, hogy a zár mögött ki van
becsukva? Vagyis a művészetnek nemcsak gyönyörködtetni, hanem
gondolkodtatni és érzelmeket indukálni is tudni kell.
A képzőművészetben
az elmúlt évtizedekben olyan polgárpukkasztó kísérletek láttak
napvilágot, amelyeket majmok és elefántok ecsettel és festékkel
mázoltak, ráadásul a sznobok ezeket milliókért vásárolták
föl. A vászonra, rostlemezre kivetített fotók megfestése
elterjedt. A nagyvárosi utcák társadalomból kirekedt, vagy ezt az
életformát szándékosan vállalt emberének falfirkái a jóléti
társadalom elleni lázadást is magukban hordozva született meg. A
műemlékek, féltett épületek, köztéri szobrok rongálásával
szélesítették a liberalizmus alkotói szabadságát, de
"műremekeik" nem vetekedtek Leonardo, vagy Michelangelo
falfestményeivel, és tevékenységüket ma már a legtöbb
országban megvetik, sőt üldözik.
Érzékelhető, hogy
a képzőművészetben a technikai vívmányok nem hatottak olyan
gyorsan és mélységben, mint a film- és fotóművészetben.
Természetesen itt is folyik a minőségi útkeresés. A kultúra nem
egy emberi élet szűkre szabott időhatárai között vergődik.
Hiszem, hogy a képzőművészetben a mostani megtorpanás csak
látszólagos, és hamarosan megtalálja a kor megfelelő kifejezési
módját, vele az ehhez szükséges új eszközöket. Megítélésem
szerint, most van abban a korban, hogy el tud válni a fotóművészet
követésétől.
*
Ezek a gondolatok
jártak az eszembe, amikor a hódmezővásárhelyi Tornyai János
Múzeum emeleti kiállító termeiben megtisztelő feladatomnak
eleget téve, az elmúlt tíz év vásárhelyi Fotóművészeti
Szimpózium anyagából - Chohol Károly, Dozvald János és S.
Faragó Gyöngyi fotóművészek értő válogatásában - olyan
nagyszabású és értékes, közös kiállítást hoztak létre,
amely eddig még nem volt városunkban. A gazdasági válság súlyos
pénzgondjai jelezték, hogy az itt kiállított képek méltóbb
formában, megfelelő keretekkel ellátva jelenhettek volna meg, de
ez sem a Múzeumot, sem a Fotóművészeti Egyesületet, sem az
alkotókat nem marasztalja el, és az üvegek mögött lévő képek
sugározta élmények feledtették e hiányosságot.
Kik voltak azok a
művészek, akik közül néhányan rendszeresen, mások ritkán,
vagy csak egy alkalommal jöttek el hozzánk? A szakmai válogatást
és a meghívásokat mindig a MAOE Fotóművészeti Egyesület
vezetőire bíztuk. Voltak közöttük fiatal tehetségek, most
induló, de már értéket fölmutató pályakezdő művészek is.
Többen országosan kiemelkedő, mások európai, vagy éppen
világhírű alkotók, mint Kresz Albert, aki amerikai egyetemen adta
át tudását. Sokan több országban, kontinensen állították ki
alkotásaikat, vagy hazánk múzeumaiban; több nemzet
közgyűjteményeiben, és magán tulajdonban őrzik műveiket. A
teljesség igénye nélkül szeretném említeni a következő
fotóművészeket:
Bahget Iskander,
Balla András, Baricz Kati, Benkő Imre, Benyó Pál - a jubileumi
kiállítás megnyitása előtti napon meghalt Csák Miklós -,
Dozvald János, Dömötör Mihály, Eifert János, S. Faragó
Gyöngyi, Fejér István, Fekete István, Gáti György, Gránitz
Miklós, Herbst Rudolf, Inkey Alice, Kocsis István dr, Kovács Kata,
Kozák Albert, Kresz Albert, Kunkovács László, Módos Gábor,
Molnár István Géza, Oravecz Attila, Patyi Árpád, Rózsa Zsuzsa,
Schäffer László (aki júliusban meghalt), Siklós Péter,
Szamódy Zsolt, Szél
Ágnes, Takács Judit, Tóth József ("Füles"), Zsitva Tibor.
A Vásárhelyi
Fotóművészeti Szimpóziumokon kezdetektől ott voltam, és
városunkkal kapcsolatban igyekeztem tájékoztatást adni a
művészeknek, hogy milyen témában szeretnénk, ha alkotásokat
készítenének. Ma már szégyellem magam, amikor még a személyük
iránti tájékozatlanságomból eredve, arról beszéltem nekik,
hogy a mi képábrázolásunkban - éppen a képzőművészeti
hagyományaink ismeretében - fontos helye van az
emberábrázolásnak. Beszéltem arról, hogy itt még a környezetnek
is antropomorf tulajdonságai vannak, hogy parasztjaink évszázadok
alatt sem vetkőzték le panteisztikus, "pogány" szemléletüket,
ezért a fát, földet, gabonát "Anyának" vagy "Életnek"
nevezték; a legbelsőbb emberi értékkel, az anyasággal ruházva
föl mindennapjaik legfontosabb és megújuló értékeit.
Mivel itt a török
hódoltság utáni pusztítás során csak a föld a vizeivel, és a
fölénk boruló kerek ég a villámaival maradt; mindazt, ami ezek
között látható, az emberi szorgalom, munka és alkotókedv hozta
létre. Itt még a felhőkből is arcok mosolyognak, és a levegőből
őseink lehelete száll felénk. Nem véletlen, hogy a művészeket
az elmúlt két évszázad során százával fogta meg az itt talált
különös világ, és városunkat sokan választották lakóhelyükké.
Amikor végignéztem
ezt a jubileumi kiállítást, olyan érzésem támadt, mintha egy
modern reneszánsz kiállításon lennék. Az ember jelenléte, mint
kihagyhatatlan szellemi és érzelmi forrás, a legtöbb képen
érzékelhető, úgyis, mint központi téma, vagy ezt kiegészítő
elem; olyakor távoli mellékalak, néha csak egy kéz, fej, testrész
formájában. Az ember megy, dolgozik, néz, figyel, ott van a
tájban, a munkahelyen, iskolában, piacon. Gyakran nem ő a fő
téma, csupán értésünkre adja, hogy kihagyhatatlan abból a
világból, amelyet alkotott és fent tart.
Fotóművészeinknek
természetesen lehetne olyan konkrét témát is javasolni, mint
ember a tájban, ember munka közben, netán az ember intimitásai:
az anya-gyermek kapcsolata, a szoptatás, az ölelés és a csók,
vagy az aktfotózás. Ez utóbbinak mesteri értékeit lehet látni
az éppen e kiállítással egy időben, az Alföldi Galéria összes
földszinti termeiben szemlélhető, most 70 éves Eifert János 50
éves fotóművészetéből összeállított, hatalmas jubileumi
kiállítása, amelynek egyik meghatározó témája volt az akt. Nem
a teljes pőreség a vonzó, amelyben az emberi lélek ösztönösen
takargatja magát, saját bőre mögé bújva, hanem, ahol az alkotó
a modelljének egy kendőt, áttetsző finom fátylat ad, feje helyet
egy sirályt ültet a testére, ezzel fokozva azt a természetes
erotikus hatást és izgalmat, amely minden ép ösztönű emberben
jelen van. Mi lenne, ha egy vásárhelyi Fotóművészeti Szimpózium
csak az emberi testről szólna; úgy, ahogy minden alkotó maga
látja, vagy szeretné látni társait? Természetesen, ezt majd a
meghívott művészek döntik el, hogy e kihívásnak kívánnak-e
eleget tenni?
A kiállítás
anyagában minduntalan ott bujkál a természetes humor is, amely
tovább színezi ezt az értékes seregszemlét. Füles tisztelt
barátom a vásárhelyi téglaépítmények fotózása közben, egyik
kiváló művésztársának kopaszodó tarkójára montírozott egy
fal néhány tégláját, vagy Módos Gábor az Emlékpont Múzeum
modern sarki épületének tetején üldögélő, kicsinyített Lenin
szobor kezébe egy roncsbiciklit adott, jelezve, hogy a diktatúra
nyomása alatt még a fém is elpusztul.
Két szimpózium
anyagát részint a művészek maguk, és fogadatlan prókátorként
én is bíráltam. Az egyik volt a szakralitás, amelynek során az
egyházak által összetartott hívek vallási életéből
keveselltük a fontos jeleneteket és értékeket. Ahogy a kiállítás
után a hónapok múltak, szégyenkezve magam is bevallottam, hogy
ehhez nem elegendő, ha valaki a szimpózium egy hete alatt betér
néhány templomba elkapni egy-két pillanatot. Ahhoz itt kell élni,
vagy jelesebb egyházi ünnepeken, szertartások során gyakran
idejönni, amikor évente talán csak egyszer, vagy igen ritkán
kerül sor például körmentre, vízbemerítéssel történő
keresztelésre.
Most, mikor a
gyűjteményes kiállításon, a jól válogatott anyagot együtt
néztem, bennem elmúltak a fenntartások. Láttam az evangélikus
lelkész szigorú és figyelmeztető tekintetét, a maga elé szinte
védelmi pajzsul tartó Bibliával. A csupasz, tárgyak nélküli
teremben, fekete hétköznapi, bokáig érő, gombos ruhában álló,
idős, a már elvontabb világ felé tekintő, magányos katolikus
papot, és a Domonkos rendi nővérek nevelő szeretetét a
kisgyerekek között. Megértettem, hogy ez a téma kimeríthetetlen,
és mégis egy hét alatt mennyi nagyszerű érték született.
A másik vitát
kiváltott képanyag az elmúlt évben fotózott piacozás, vásárlás,
árucsere volt, amelyből külön kiállítás nem is nyílt, csak
most kapott helyt belőle tucatnyi fölvétel. A fotóművészek egy
része is úgy gondolta, hogy a piacozás már túlhaladott, nem
érdekes. Közben éppen az egyik művészbarátunk jött rá, hogy
Vásárhelyen az archaikus mezővárosi kultúra maradványaként
maga a piac
a város "Agorája", ahová az emberek nemcsak vásárolni
mennek, hanem egymással találkozni, nézelődni, híreket, pletykát
hallani, szidni a vezetőket, a kis söntésekben egy fröccsöt
inni, vagy lángosra várni. Ezen a szimpóziumon több fiatal is
részt vett, akik vidám fotóikkal új élményeket varázsoltak a
falakra. A színes forgatagban például, az árus, az eladott
sárgarépacsomóról éppen lecsavarja a zöldet, és a mozdulat
frissessége a képen kívül tovább tekergőzik bennünk.
A "Nézze mög az
embör" - ahogy helyi tájszólásunkkal ejtjük és írjuk -
két évben is téma volt. A művészek egyszer a városnak mind
jeles, mind egyszerű embereit, máskor az olvasókörök közönségét
jelenítette meg. Az egykor híres és jelentős népességet magában
foglaló tanyavilág huszonnégy órán túli, elpusztult maradékát
a mezőőrök segítségével lencsevégre kapták. Kresz Albert
negyedévenként még külön is visszajárt, hogy a tájba vesző
tanyákat, embereket megörökíthesse, amelyből kiváló albuma
született.
Nézem e három,
utóbb emlegetett szimpóziumból összeválogatott képeket, és
nyelem a könnyeimet. A függöny még éppen legördült, amikor a
darab véget ért, még lelki szemeimmel látom a színpadról örökre
lesétáló embereket. Hányan vannak máris, akik néhány év alatt
végleg eltávoztak és emlékük művészi arcvonásait már csak
ezek a fotók őrzik. Néhányan többé nem ülnek íróasztaluk
mögött, nem néznek mikroszkópba, nem bújnak könyveikbe. Arcuk
fele a szimbolikus képeken még megvan, máshol a szokott
környezetben néz ránk, de a láthatatlan fele már otthon várja
az elmúlást, vagy itt is hagyott bennünket.
Aki e sorokat
olvassa, gondoljon bele, hogy közben a természet, a társadalom, a
megállíthatatlan idő, mi emberek magunk is, hányszor és mennyire
megváltoztatjuk világunkat? Mind erről a fotóművészek korrekt
dokumentumokat és mégis kiváló, csak rájuk, az egyénre jellemző
beállításban láttattak és örökítettek meg mindent, amit
fontosnak ítéltek. Mi, akik itt élünk, naponta elmegyünk egymás,
vagy az unott környezet mellett, oda sem figyelve. A fotókon a
messziről jött művészek olyan tárgyakat, jeleneteket mutatnak
meg, melyeket nem ismertünk, sohasem figyeltünk föl rájuk. Ezek a
fotók micsoda értéket jelentenek máris, és képeznek később,
ahogy az évek, évtizedek múlnak, amikor unokáink már csak ezen
alkotásokról tudnak tájékoztatást kapni az elődök világáról.
Aki e sorokat
olvassa, gondolt-e már arra, hogy e Fotóművészeti Szimpóziumok
remekművei mennyi embert csaltak már be a kiállító múzeumok
falai közé? Hányan voltak és lesznek olyanok, akik korábban nem
jöttek el ezekbe a termekbe, bennük akármilyen érték is került
bemutatásra. Az hozta el őket, hogy észrevették, a művészek
lefotózták őket, vagy ismerőseiket, talán azt az utcarészletet,
amelyben laktak, vagy városuk egy hangulatát, amelyet a múló
világ azóta megváltoztatott. Már csak ezeken a képeken nézhetik
meg, és váltja ki bennük azt a kellemes érzést, hogy egy
évtizedekig látott és beléjük ivódott kedves hangulat itt újra
megjelenik előttük.
Mennyi pótolhatatlan
értéket kap így ez a város ezekkel az alkotásokkal, amelyek
évtizede módszeresen követik az itteni életet, és olyan javító
hatással vannak, hogy embereket szólítanak meg, akik várhatóan
ezután, olyankor is betérnek majd a művelődés eme kincstáraiban,
akik felfedezték értékeit és vágynak hasonlók megismerésére.
Ez a nevelő erő és az értékek megőrzése a Vásárhelyi
Fotóművészeti Szimpóziumok megfizethetetlen értéke. Olyan akár
a szeretet, a lélek tápláléka, amely ha nincs, elsorvad ez ember.
A fotóművészeink
azért alkotó emberek, mert nemcsak azt a témát örökítették
meg, amelyre megkértük őket, hanem következetesen olyan képeket
is készítettek, amelyek nekik tetszettek. A kiállítás
megnyitásakor kértem, és most is emlékeztetem S. Faragó Gyöngyit
- a MAOE Fotóművészeti Egyesületének elnökét,
művésztársainak hivatalos vezetőjét és ügyintézőjét -,
hogy az eddigi Fotóművészeti Szimpóziumokon résztvevők
önmaguknak készített fotóiból gyűjtsenek össze egy kiállításra
valót, hogy mi is megcsodálhassuk, és érzékeljük, hogy milyen
témák voltak azok, amelyek kiváltották érdeklődésüket?
Figyelmetlenségünkből mi is tanulni szeretnénk, hogy a jövőben
még jobb vendéglátók lehessünk.
Az elmúlt években
sokat változott a Vásárhelyre látogató fotóművészeink
személyi összetétele. Néhányan már elfáradtak, terhesnek
érezték jövetelüket, vagy nem találtak további értékes témát
városunkban, néhányan valamilyen egyéni sérelem miatt maradtak
el. Nagyon sajnáljuk!
Kedves Művészek!
Mindazokat, akik visszajöttök, vagy ezután csatlakoztok
társaitokhoz, városunk nyíltszívű lakossága, vezetése, és az
itt szerzett barátaitok mindig szeretettel és tisztelettel várunk.
Építsünk együtt egy értékes, fotóművészeti világot!
Hódmezővásárhely,
2013. július 1.
Szenti
Tibor
író, néprajzkutató
Copyright © Szenti Tibor. Minden jog fenntartva!
|