Fejér
Csaba festőművész kiállítására
Hódmezővásárhely,
Alföldi Galéria. 2005. márc. 13.
TISZTELT
EMLÉKEZŐK,
HÖLGYEIM
ÉS URAIM!
Fejér
Csaba ma az Alföldi Galériában feledhetetlen
rajzaival, festményeivel, illetve egy gyönyörű
emlékkönyvben ezek reprodukcióival és saját
gondolataival jelentkezik. Utóbbit felesége, dr. Varga
Katalin, az írott és elektronikus médiában
fennmaradt dokumentumokból állította össze.
A festő vall a családjáról, életéről,
művészetéről és korának társadalmáról.
Ezért, ha valaki mélyebben akarja megismerni, őt
idézni a leghitelesebb.
Édesapja
és a család férfi tagjai vasutas tisztek voltak.
Munkájukkal együtt járt, a gyakori költözködés.
Amikor Fejér Bélát Hódmezővásárhelyre
irányították, megismerte Aracsi Ilonát, a
szép polgárlányt, akit rövid idő múlva
feleségül vett. Nem sokkal később az új
családot Karcagon találjuk, ahol 1936-ban megszületett
Csaba nevű első gyermekük.
Fejér
Csaba elbeszéli, hogy már négy éves
korától mindenre visszaemlékezik. A család
következő állomáshelye Nagysajó volt. A
szülők elfoglaltak. A falu kicsi, nem vonzza a fiút, így
minden idejét a vasútállomás környékén
töltötte. Gyakran elszökött, úgy hozták
vissza. Izgalommal figyelte a gőzmozdonyt, az óriási
vaskolosszust, amely megnyitotta fantáziáját.
Adottsága
van, amely arra készteti, hogy papírt ceruzát,
később vízfestéket, ecsetet ragadjon, és
a lenyűgöző látványt megörökítse.
Még írni nem tud, de fölfedezi, hogy a
mozdonykerék oldalról nézve elliptikus és
nem rajzolja kereknek. Amit a főiskolai növendékek
keserves küzdelemben, tanáraik révén
igyekeznek elsajátítani, ő önmagától
fölfedezi a perspektívát, és megtanulja a
térábrázolást.
Óriási
teljesítmény ez egy kisgyerek részéről,
hiszen az emberiség a barlangrajzok korától
kezdve, mintegy 30-40 ezer éve igyekszik két
dimenzióban ábrázolni a teret, de ezt igazán
csak az utóbbi félévezredben sikerült
megvalósítani, ha az alkotókat a különböző
izmusok korlátai időközben vissza nem szorították
ismét a síkfelület határai közé.
Kitört
a második világháború. A családot
a front mozgása szerint ide-oda küldözgették.
Csaba számára beköszöntött a szabadság,
amelyet egész életében megőrzött.
Öntörvényű volt, aki a világban szemlélődve
járt. Mindent befogadott, ami érdekelte, elutasított,
amit kedvezőtlennek ítélt.
Az
általános iskolát Nagysajón kezdte meg,
de amit ott tanulhatott, nem kötötte le. Többször
megszökött, munkafüzetét eldobta. Szülei
gyakran visszazsuppolták Vásárhelyre, a
nagyszülőkhöz. Aracsiné, a nagymama szigorú
volt hozzá. A kisfiú már korábban járt
a Mária Valéria utcai óvodába, majd
tanulmányait a mellette álló Központi
Iskolában folytatta. Ajtaynéra, a tanító
nénire jó szívvel emlékezett. Első
akvarelljét 6-7 éves korában festette. Tizenegy
évesen már kiforrott vízfestményben
örökítette meg zsámbéki házukat.
A
háború után itt érte a második
pozitív iskolai élmény, amikor kitűnően
fölkészült apácák tanították,
akik nemcsak fölfigyeltek rajztehetségére, hanem a
kibontakozását is segítették. Az iskola
után grundként ott volt a szétlőtt kis falu,
teli romházakkal, futóárkokkal, megannyi éles
lőszerrel, gránátokkal, amelyeket előszeretettel
robbantgattak. Volt társa, aki súlyosan sérült,
egy másik meghalt. Megtanulta, milyen gyilkos erő szabadul
föl, ha az ember az akaratát rosszra fordítja.
Már
a háború alatt rendre figyelte a fegyvereket, tankokat.
Lenyűgözték a hajók és a repülők.
Érdeklődése a haditechnika felé irányult,
amelyet egész életében megtartott. Ehhez társult
az asztrofizika, az űrkutatás, az univerzum megismerése,
és a természet szüntelen megfigyelése.
1950-54
között Zsámbékról Pestre járt a
Művészeti Gimnáziumba. Itt találkozott a
Rákosi-rezsimet kiszolgáló, "rosszarcú
igazgatóval", a kényszerből kelletlen orosz
nyelvtanulás gyötrelmeivel, amelyek megviselték.
Szinte példa nélküli rajztehetségét
itt is felfedezték, és apja ellenkezése dacára
felvételizett, majd bekerült az Iparművészeti
Főiskolára, a belső építészekhez. A
festészet nem érdekelte, holott tanárai látták
a tehetségét. Így vallott erről:
"Úgy
éreztem, festeni mindenki tud, mert aki nem tud rajzolni, az
elkezd festeni. Amikor rajzban meg kellett érteni például
egy bokát, egy izületet, az igazi probléma volt.
Sokkal nagyobb probléma, mint színeket egymás
mellé rakni."
Galériákba,
kiállításokra nem járt. A képzőművészet
nem érdekelte. Egyszer mégis találkozott
Munkácsy Mihály: "Siralomház" című
festményével, amely lenyűgözte. Amikor a
tárlatról kijött, úgy érezte, hogy
benne egyszerre minden megváltozott, és az akkor már
klasszikus, realista festészet felé fordult.
1956-ban
az egész főiskola a forradalom mellé állt. A
tanárok disszidáltak. Fejér Csabát
hamarosan a Széna-téren találjuk, a híres
Szabó bácsi osztagában. November 4-én,
amikor a szovjet tankok megtámadták a fővárost,
Szabó bácsi elzavarta a gyerekeket. Csaba a korábbi
fegyver- és haditechnikai érdeklődésével
szerzett tapasztalatai alapján felmérte, hogy a
"dióverőnek" nevezett hosszú puskával
a világ akkor legnagyobb szárazföldi hadserege,
több ezernyi páncélos ellen már nem
hazafiasság, hanem öngyilkosság harcolni.
Társaival
együtt visszatértek a tanárok és irányítás
nélkül maradt Főiskolára, ahol abban az
évfolyamban nem indult be a szervezett oktatás. A
hallgatók maguk képezték magukat, rajzoltak,
festettek, ki-ki a tehetsége és elhivatottsága
szerint. Csabában itt érlelődött meg
végérvényesen, hogy festő lesz, és itt
érezte visszavonhatatlanul az alkotói szabadság
ízét, amely számára olyan volt, mint a
víz alól fölbukkant búvárnak a friss
levegő. Nem érdekelték az izmusok, a moderneskedés.
Már végzett diplomásként, de kezdő
festőként így fogalmazott:
"Nem
vagyok hajlandó egy sznob réteg részére
dolgozni, mivel a poénvadászat nem művészet."
Előbb
Pesten telepedett le és mindent elért, amit ebben az
időben kezdő művész elérhetett, de a fővárosi
közegben nem érezte jól magát. Érezte,
hogy minden szál Vásárhelyhez köti. Itt van
kedves Tiszája, a festői holtágakkal, kanyarulatokkal,
a körtvélyesi szigetnél vízben álló
holt erdővel, mint egy holdbéli tájjal; a vásárhelyi
Puszta a végtelen ősgyepével, és szürke
marha csordájával. A tanyavilág, amely
évszázadok óta a gazdamúltat, és e
táj ősi, népi kultúráját, 1945
után a tönkretett emberek megannyi gyötrelmét
őrizte. Itt várt rá a nagyanyja, édesanyja, a
szomszédban a vak hordár és a régi
barátok. A konyha szögletében az ócska
sámli, a szenes vödör, a falon a régi hegedű,
a padlásról előkerülő öreg fazekak és
butellák, amelyek egész életében
motiválták a festészetét.
"A
Magyar Alföld hordozza a lelkivilágot. Azon a síkságon
nekem kell megteremteni a motívumot. A vásárhelyiség
abból áll, hogy az ország legjelentősebb festői
itt valamiképpen jól érezték magukat"
- fogalmazta.
1965-ben
végleg hazatért. Erről így emlékezett
meg:
"Pesten
még nem láttak olyan társaságot, mely
művész körül jött volna létre.
Vásárhelyen mindig az volt a nagyszerű, hogy a
közönség tiszta szívvel támogatta a
képzőművészetet nehéz korszakaiban is."
Itt,
a képzőművészeti tárlatokon, még az
1960-as évek második felében is, a polgárok
között fekete lakcsizmában, ünneplő ruhában,
kemény Kossuth-kalapban ott tolongtak az alkotások
előtt a megmaradt régi gazdák, kíváncsian
lesve, lesz-e Csabának újabb festménye, mert a
kiállításokra nagyon sokan az ő kedvéért
jártak el.
Fejér
Csaba napok alatt visszatalált régi önmagához,
és baráti köréhez. Bibó Lajoshoz,
Galyasi Miklóshoz, az ide ellátogató
művésztársakhoz. Délelőtt szigorú
koncentrációval alkotott, délutánonként
sokat olvasott. Jártassága a világ dolgaiban és
a természet törvényeiben lenyűgöző volt.
Ehhez társult finom iróniával, viccelődéssel
telített társalgása, amely hamarosan a társaság
meghatározó személyiségévé
avatta.
Közben
Aczél Györgyék előbb a szocialista realizmust,
majd a klasszikus realizmust is kikezdték. Csabának
előbb 1972-ben volt a budapesti Műcsarnokban társas
kiállítása, ahol a látogatók csak
pozitívan és lelkesedéssel írtak
festményeiről a vendégkönyvbe; majd 1980-ban,
ahol a közvélemény-kutatás minden
kategóriában az ő képeit értékelte
első helyen.
Elindult
a kirekesztése és a módszeres elhallgatása.
Ráadásul Kép-Írás néven
barátaival illegális művészlapot hozott létre,
amiért a csoportot rendőrségi megfigyelés alá
vették. Tilos lett rádióban, tévében
megszólaltatni. Amikor 1978-ban Pesten, a Csontváry
Galériában önálló kiállítása
volt, ahol a képek jelentős része már a
nyitásra elkelt, a gyűlölet és irigység
karöltve társult ellene minden emberi rosszindulattal. A
Kossuth Rádió vezetője még a riporternőt is
elmarasztalta, aki mit sem tudva, elment a megnyitóra interjút
készíteni vele. Vagy nem írtak róla, vagy
a többi realista művésszel együtt szapulták.
A meghirdetett osztályharc után újabb ostrom
következett.
"Manapság
kiment a divatból a festészet, és a politika
vette át a helyét - fogalmazta az egyik interjúban.
- Tulajdonképpen polgárháború dúl
most is a művészetekben. Manapság egy realista meg sem
közelítheti a Műcsarnokot, pláne egy vásárhelyi
parasztfestő."
Szerencsére
nem volt sohasem függőhelyzetben. Nem kellett elvtársak
ajtóin megbízatásokért kopogtatnia.
"Életem
lényege a szabadság volt, azt egy pillanatra sem
veszítettem el, soha nem volt munkaviszonyom, soha nem voltam
függő helyzetben... Én imádom a katasztrófákat,
és a kommunizmus az emberiség legnagyobb katasztrófája,
és ezt közelről, elejétől a végéig
végignézhettem" - mondotta.
Bár
jól tudta, és baráti körben rendre
mondogatta, hogy a 20. század második felétől
már a technika a fontos, és a tudományok vették
át a hatalmat - ezért a művészet, az irodalom
háttérbe szorult, devalválódott -,
számára mégis ez jelentette a legtöbbet.
Saját ars poeticája volt, amely jellemezte egész
életművét.
"A
festészetben az unalmas felületek tűnjenek el. Csak
visszafogott színekkel dolgozom, és ezekből is csak
annyit használok fel, amennyi egy-egy képemhez
szükséges. Az akkordokat szeretem bennük - vallotta
-, a hideg barnákat, meleg barnákat, a hideg szürkéket,
meleg szürkéket, és a fehérek hideg és
meleg változatát. Úgy érzem, ezen még
jó ideig nem tudok túllépni, mert amíg a
rajz uralkodik a képeimen, a színnek háttérbe
kell szorulnia."
Azok,
akik állványa előtt gyakran sorban álltak, és
még félszáraz állapotban elvitték
képeit, ismerték, milyen értéket
képviselnek. Így gondolkozott:
"Amit
én átélek, azt át kell, hogy élje
a néző is. A természet az a közös, ami
összeköti a művészt a nézővel... A
természetnél absztraktabb nincs, mert ha egy kőfalon
egy részletet bekereteztek, az egy absztrakt kép... A
térélmény a legnagyobb, csak nem veszi észre
az ember, mert annyira megszokta. Az volt a nagy forradalom a
képzőművészetben, amikor feltalálták a
teret."
Amikor
önmagát kellett besorolni a művészek közé,
mindig vallotta, hogy a művei tulajdonképpen grafikus
jellegűek. Esetében a realizmust nem szabad a naturalizmussal
összetéveszteni. A művészettörténészek
rendre vallják, hogy a mai realizmus nagyon sokágú.
Amikor Fejér Csaba lebotolt, vízben álló
fáit, vagy az erdőben kivágott faderekakat, a
sejtelmes fénnyel elárasztott pusztát nézzük,
ahol a nap helyzetét az árnyékokról nem
lehet pontosan meghatározni, érezhető, hogy
szürrealisztikus ábrázolása is
vitathatatlan. Ő így jellemezte alkotói törekvését:
"Én
mindig csak egy tanyát festek. A TANYÁT. Úgy
komponálom össze, ahogy az nekem a legjobban tetszik. A
tanya lényege, hogy egy végtelen variáció...
Tehát igazából látványtervező
lett belőlem."
"Az
ember és a művész tudathasadás nélküli
két külön lény. A zseni a nap huszonnégy
órájában nem lehet zseni, csak alkotás
közben" - magyarázta egyszer Galyasi Miklós.
Fejér Csaba árnyaltan így fogalmazta meg a benne
élő kétarcúságot:
"...ha
elkezdem a festést egy másfajta embertípus kell,
hogy kibújjon belőlem, aki koncentrálni tud,
fegyelmezett és felelősségtudata van. Tehát át
kell alakulnom a festéshez. Amikor az ember odaáll a
fehér vászon elé, ami kietlen és életet
kell bele lehelni, akkor eltűnik mindenféle zseniskedés,
az ember picike és reménytelen."
Természetesen,
mint mindenkinek neki is voltak elődei. Életének első
nagy élménye, Munkácsy Mihály mindvégig
megmaradt számára "a Festő"-nek. Amikor
végleg vásárhelyivé vált, hozzá
társult Tornyai János. Indulattal utasította el
azt a nézetet, hogy Tornyai Munkácsy epigon volt.
Későbbi saját képein inkább felfedezhető
Tornyai hatása, mint a Munkácsyé. A "Bús
magyar sors" gebéje vissza-visszatükröződik a
parasztkocsik elé fogott lovakon, "A juss"
figuráinak egyszerű, kemény arcvonásai
parasztportréin.
Festményeit
hasonlították már Cézanne alkotásaihoz
is. Ebből legfeljebb a francia művész kiváló
térábrázolása, magas horizontjai, és
a természetábrázolás hűsége lehet
közös, de Fejér Csaba részéről ez nem
tudatos másolás. Próbálkozott modern
technikákkal is. Ilyen kísérlete volt a montázs,
amikor például a helyi lapból kivágott
cikkrészletet nem kis ügyességgel applikálta
egyik festményébe. Csupán megmutatta, hogy mire
képes, de többé nem gyakorolta.
A
legtöbb ultramodern, nonfiguratív festményt, a
színes foltokat, "szálkákat",
különösen a geometrikus köröket, vonalakat,
sokszögeket, ahogy például V. Vasarely is
megalkotta az op-artot, iparművészeti próbálkozásnak
tekintette, amely alkalmas lehet például tapétának,
egy korszerű szőnyeg, vagy egy jókora előcsarnok
kőpadozatának díszítésére.
Fejér
Csaba a vásárhelyi realista festőiskola egén
egy magányos, összetéveszthetetlen, ragyogó
csillag, akinek a fénye erősödik, mint a szupernováké.
Nem véletlen ez a hasonlat, hiszen igazi mestere maga a
természet volt, amelynek milliónyi arculatát
kellő emberi és alkotói alázattal, a maga
szabadságával formálta művészetté.
Kérdezhetik,
hová lett közülünk? Visszatért nagy
mestere ringató ölébe, hogy együtt alkossanak
tovább. Palettája lett a vörösbarna rét,
festéke a mező fakó virágai és az
október végi, hervadt levelek. Mindig jelen lesz az
őszi borulásokban, a ködös, szürke
alkonyokban, a fehéren világító
hajnalokban, a tanyák, puszták, hangulatában, és
ha a fölkavart, hamuszínű porban találkozunk
vele, az égboltra festet óriási tájképpel
mutatja meg legújabb művét.
Copyright © Szenti Tibor. Minden jog fenntartva!
|