Eifert
János fotóművész laudációja a
„Hódmezővásárhely
város díszpolgára”
kitüntetés
átadására
Fényképek az eseményről
Eifert
János 70 éves, mégis ifjú! Hódmezővásárhelyen 1943. május 8-án
született. Ez a város olyan mély nyomokat hagyott benne, hogy bár a
világot összejárta és több helyen is lakott, számunkra ő az igazi Ady
által megverselt „föl-földobott kő”, aki rendszeresen
visszatér hozzánk. Mindig ad magából valamit, ami maradandó, és visz
tőlünk olyan megörökített tájat, embert és mozdulatot, amely
vásárhelyiségét tízezer kilométereken át is világosan tükrözi. Ő
Vásárhely kulturális utazó nagykövete, belőlünk fakadó lélek, amely
lepkeként száll virágról virágra, hogy alkotóerejével
megtermékenyítsen.
„Két
határozott irány van az életemben: egyrészt a megörökítés, a
fényképezés tárgyilagossága, egyfajta dokumentarista őszinteség,
ugyanakkor egy új világ teremtése” —
vallotta.
Eddig valamennyi
fotószakíró azt sugallta, hogy a fénykép azért nagyszerű, mert egy
elsuhanó, olyan pillanatot örökít meg, amely soha többé nem tér
vissza, és nem ismételhető meg. Ez igaz, csakhogy van egy alapvető,
föl nem fedezett igazság, amelyet Eifert fotói tükröznek. A fölvételt
hiába készíti, akár kétezred másodperccel is, ő tudja, hogy amikor a
gép exponál, abban a pillanatban egy egész regényt örökített meg.
Másfelől közelítve meg, a tájban ott van a sarjadó fű, a kikelő mag,
a kalászba szökkent, nyár érlelte búzakalász, az „Élet”,
ahogy mi a kenyérgabonát nevezzük; de ott van a terebélyes, árnyékot
adó jelfa, és a kiszáradt, kidőlt fűzfacsonk, amelyet valamelyik
mártélyi kubikban kapott lencsevégre.
Amikor az öregember
portréját nézem, látom, hogy ő az, aki gyermekkorunkban még mesélte
unokáinak Doberdó poklát, átélte a földje és tanyája elvesztését, és
békével megadva várja elmúlását. Ha ezt a fotót csak egy pillanattal
később, vagy hamarabb készíti, amikor a fény elvész az arcon és
évtizedek küzdelmei a ráncokba nem mélyülnek bele, már nem egy egész
embert látunk, hanem életének csupán kis részletét. Eifert a fény- és
tónuskezelés kiváló nagymestere.
Gyakran az arc sincs
már jelen. Csak a két kézfej, amelyek csuklóban szétnyílnak, és a
kérges marok erős védőgátként óvja a kis palántát, keresve az éltető
fényt.
Eifert János
fotóművész zsonglőrként játszik a mozdulatokkal is. Nem véletlen,
hogy 1960–1977
között a Honvéd Táncegyüttes hivatásos táncosa volt, és a külföldi
turnékon kezdett el 1968-ban fotózni.
Olyan felvételeket készített, amelyeket csak az tud megfogni, aki
belülről ismeri a testkultúra legféltettebb és legnagyszerűbb művészi
ágát, a táncot, amely ősi ösztönünk. Valamikor a tűz felfedezése
után, a hordában kéz a kézben jártuk körül a lángokat, amelyek most
is bennünk égnek, csak föl kell gyújtani.
Eifertnél a tánc
örömmozgás és nem haláltánc. Ahogy a mind inkább letisztult formákat
kereste, a sorozatképekben ott lüktet a mozdulat minden fontos eleme.
Ha e földön kiveszne az ember, de egy más csillagzatról idetévedt
űrlakó érkezne, e fotókról újra rekonstruálni tudná az egész
táncforgatagot.
A táncot kezek,
lábak, törzsek, fejek, szívek és lelkek járják. Az igazi mozdulatból
egyik sem hiányozhat. A férfiak esetében több a tartalmi
gondolatiság, a nők mozgásában az ösztönös szellemiség. Eifert fotóin
mind többet jelentek meg a nők, mert a világot ők hordozzák,
kecsesek, ruganyosak és hódítók. A női test maga egy világ, az ember
számára az oltár, amely előtt az igazi férfi áldozatra képes. Eifert
művészetében az aktfotók nem vágykeltők és ingerlőek, hanem
kellemesen erotikusak, vagy figyelmeztetők. A testet nem szolgáltatja
ki, a nemiség föltárásával nem kíván élni. Az ő aktjaira finom
fátyolként tapad egy-egy pillekönnyű sál, a fekvő testet oldalról
benyúló kezek szemérmes fedése, majd a fej nélküli test fölött a 21.
század különös, túlélő madara, a sirály veszi át a gondolatot. Itt
jut el oda, hogy a nő megjelenik, mint a kései kőkor lélekmadara,
amely fölemel és megmenti a sárba ragadástól, majd magával viszi egy
felhőktől takart, ismeretlen, másik világba.
Ha föltesszük a
kérdést hogy Eifert János művészetében mi az a vonzó, amiért minden
kiállításáról, ahol képei a falra kerülnek, legyenek azok hagyományos
papírképek, jókora molinókra vitt csoportos ábrázolások, képnovellák,
vagy vetített, zenével kísért diaporámák, utóbb digirámák, minden
esetben nagydíjakat, aranyérmeket, kitüntetéseket hoz el? Hazai és
nemzetközi díjai miért közelítik meg a 200-at? Csoportos és egyéni
kiállításainak száma hogyan halad immár közel a 700-hoz, de mire ezt
kimondom, már valahol újabb tárlaton gyönyörködnek képeiben.
Hogyan történhetett
az, hogy a világ jelentős fotóművészeti közösségeinek tagjává
választják, egyéni kiállításait a nagy látogatottságuk miatt
meghosszabbítják, a média hetekig ünnepli, és megszakíthatatlan
barátságokat köt az eddigi 40 országban, ahol járt, legyen az
Újguria, Közép-Ázsia, India, Amerika, vagy bárhol a világon,
előbb-utóbb mégis Hódmezővásárhelyen köt ki. Számára, mint vallotta,
a hazája a legizgalmasabb.
Miért lett több
szakkönyv és rengeteg fotóművészeti cikk írója, miért tart időszakos
fotóiskolákat és tanfolyamokat; egyáltalán mitől vált ilyen
sikeressé? Nem tartozik sehová? Nem voltak elődei, akikre
fölfigyelt? Példaképeinek
említette Dozvald Jánost, Sdrjan Plavsát, Jacques Mullert, a
diaporáma-alkotókat, de Végvári Lajos művészettörténész is hatott rá.
Mégis megtalálta saját útját, amelyet mindig szélesít és kitágít.
Elérte
azt, amire minden művész vágyik. Az illúziókból valóságot, a
valóságból illúziót tudott alkotni. Ehhez pedig egy olyan lélek
kellett, amit nem lehet utánozni, mert tele van az élet iránti
szeretettel, amelyet édesanyjától örökölt. Az atomokból és
energiákból az örök mozgással megszületett a nő, akiből asszony vált,
majd világra hozta gyermekét, akit élete végén sem hagyott el.
Láthatatlanul ott van fiával, és amikor János alkot, öntudatlanul
viszi a lelkét a fotókkal tovább; egyre tovább, a kiállító helyek
sokaságába és az emberi szívek mélyére.
Amikor végigjártuk a
termeket, megcsodáltuk bennük a remekművek sokaságát, és kijövünk
Eifert János kiállításáról, még órákig kavarog bennünk az a sok
élmény, amelyet elraktároztunk, és nem hagynak nyugodni. Ekkor
érdemes elővenni Jánosnak a „Képírás —
Fotóakadémia” című, 2012-ben megjelent könyvét, és mindjárt az
elején elolvasni a művész ars poeticáját:
„Számomra
játék a fotográfia” —
írta. —
„Nagyon komoly játék. És jelenti a világ megismerésének
lehetőségét, találkozásokat, új feladatokat, és azt a szabadságot,
hogy gondolataimat saját képi nyelvemen közölhetem. Nézni —
látni —
láttatni: ez a képíró (a fotográfus) feladata, miközben egyensúlyozik
a képzelet és a valóság peremén.”
Számunkra nem
képzelet többé, hogy a „Hódmezővásárhely városának díszpolgára”
kitüntetést az idén Eifert Jánosnak szavazta meg a Közgyűlés.
Kérlek, vedd át,
fogadd szeretettel, és ne feledd, hogy mindig visszavárunk!
Hódmezővásárhely,
2013.október 8.
*
Összeállította,
szeretettel írta és szívből gratulál: Szenti Tibor barátod
Copyright © Szenti Tibor. Minden jog fenntartva!
|