Szenti Tibor
EIFERT JÁNOS 40 ÉVE
Fölgyorsult
világunkban negyven év gyakran emberöltőt jelent. Isteni gondviselés,
amikor egy művész alkotói pályája eléri ezt a kort, és egészségben,
kreativitásban további évtizedek nyílhatnak meg előtte. Közéjük tartozik
Eifert János is, aki 23 éves korában, a népi táncművészet mellett indult
el a fotóművészet felé. Az, hogy mennyire sikerült neki, bizonyítja
töretlenül fölfelé ívelő pálya, amelyet bejárt, és ennek kiváló
keresztmetszetét adó mostani kiállítása. Ez egyben a 2006. Fotóhónapok záró
kiállítása is.
Nem véletlen ez a
sikersorozat, hiszen a vásárhelyi fotóművészet nemcsak az ország, hanem a
világ élvonalába tartozik, és Eifert János is nagyon sokat tett ezért.
Első témaköre a
tánc volt, amelyet évek alatt olyan szintre emelt, hogy a fölvételeiről
koreografálni lehetne a megörökített jeleneteket. Ami ezekben a képekben ennél
is több, az az egyéni látásmód fényeffektusaiban és finom árnyalataiban
mutatkozik meg. Jó példa erre az itt látható, freskónagyságú táncjelenet, az
Angyalok tánca.
A tánc során Eifert
János közvetlen kapcsolatba került a mozgásban lévő emberi testtel. Ahol
teljes alakos fölvételeket látunk, amelyek a lét bármilyen pillanatait örökítik
meg, rajtuk az életre jellemző szüntelen mozgást is megfigyelhetjük. Ezt
nemcsak a gyors időzáras fényképezőgépek tették lehetővé, hanem
az a látásmód is, amely a fotótörténet kezdetén divatos, merev beállításokat
kerülve, a test rezdüléseit, folyamatban lévő megnyilvánulásait kíséri
figyelemmel. Különösen jó példa erre megannyi aktfotója. Ezekben nemcsak a
női test szépségét és az alak finom rajzolatát érzékeltette, hanem a
nőben feszülő energiát is, amely szinte mindig mozgásban tartja.
Fotósorozataival
emberi történeteket tud elbeszélni, mintha regényt fogalmazna. Ilyen
fényképsora a Képnovellák, amelyet nem tollal, hanem fénnyel írt. Az ő
művészete nem egy területen továbbgazdagította a fotózás műfaját.
Eifert János
bámulatosan használja ki a fotóművészet legkülönbözőbb törekvéseit,
műfajait. Fölhívják a figyelmet magukra a tárgyfotói; a tárgyakból
kialakított enteriőrök éppen úgy, mint a természet egy-egy részletét
fölhasználó képei. Diaporámáival a természet, a hangulat, a fények, a mozgásban
lévő világ folyamatos változásait érzékelteti.
Kiválóan használja a
legkülönbözőbb fényképezőgépeket és lencséket. A Selyemút
sorozatának több fölvételét egyszerű, a turisták által használt, kis
elektronikus zsebgéppel készítette. Nem a drága gép tesz naggyá, hanem az a
megérzés, amikor valaki tudja, hogy mikor kell a géppel exponálni.
Otthonosan mozog a
különleges objektívek használatában is. Amikor makrofelvételt készít, mint amilyen
a levélen ülő Harmatcsepp című alkotása, a természetnek azt a
végtelenségét ragadja meg, amely méretekben a kozmosz felé közelítve növekedik,
az anyag belseje felé csökken. Ugyanakkor, ha a halszemobjektívet használja, fölvételében
a részletek eltűnnek, és egyetlen képpel egész kerek világunkat ábrázolja.
A folyósón, mint egy
végtelen szalagon sorakozó gyöngyszemek láthatók a nyugat-kínai Xinjiang
tartományban, ez évben kétszer tett látogatásának fölemelő élménye, a
Selyemút című színes fölvételein. Ezt a hatalmas területet a kínai
népességen kívül a hozzánk embertanilag és kultúrában is közelebb eső
ujgurok lakják. Az itt élők vallási szempontból szintén megosztottak,
hiszen igen jelentős tömeget a mohamedánok alkotnak.
Kína az utóbbi
évtizedekben, ahogy a világ felé nyitott, rendkívül sokat fejlődött.
Eifert János mégsem a korszerűsödő városok forgatagát, a modern gyárakat,
a divatos öltözködést kereste, hanem azt, ami ennek a hatalmas birodalomnak
kulturális és természeti értéke; mindazt, aki ezt létrehozta, vagy megmentette
és védi a jövőnek: hiszen fotóinak igazi központja maga az ember.
Eifert János mélyen
emberközpontú fotóművész. Sohasem tagadta meg, sőt gyümölcsöztette
azt az emberséget, amelyet az anyatejjel itt, szülővárosában szívott
magában. Büszke vagyok rá, hogy önöknek elsőnek jelenthetem be: a MAOE
december 14-én Fotóművészeti Alkotói Nagydíjjal tünteti ki. Eifert Jánost
bár már újabb, nagy művészeti kalandokra készül, amikor az indiai,
kínai, norvégiai, litvániai és ukrajnai meghívásainak tesz eleget , a
jövőben is mindig szeretettel visszavárjuk, akár a félévszázados
fotóművészetét, akár a rákövetkezőket ünnepeljük.
*
(Köszöntőként
elhangzott: 2006. december 10-én. Fölolvasta: Almási István alpolgármester.)
Eifert János világa
Mindannyian
beleszülettünk a bárkába. Az idő folyóként fut velünk a túlsó part
felé, és kevesen tudják megállítani. Amikor a XIX. században, a
fejlődő polgárosodással a fényképezés megszületett, sokan
fölkiáltottak: vége a festészetnek. Az idő ballagott tovább, és a
festészet nem tűnt el. A fotó képbe merevítette az időt jött
a következő aggály. Igen, a dokumentumfényképezésnél, ahol ez volt a
szerepe. Csakhogy a fotóművész bár gépe gyakran a pillanat tört
részével dolgozik idegsejtjeivel alkotja a képet, és kezében a gép csupán
engedelmes szolga.
Gondolj
csak Eifert János fotóira! Az elsuhanó táncosok tovább szövik benned a
lépéseket és mozdulatokat. Be sem kell hunynod a szemed, és hallod a zenét,
látod a forgás áradatát. Amit Eifert egy képben megfogott,
benned hömpölyög tovább. Érzed, már nem egyedül vagy. Nem kilátástalan a
rohanás, mert a túlpart távolodik.
Megnézted
már Eifert János egyik korai fotóját: A
kertész kezét? Sártól, naptól, nehéz munkától
kérges tenyerek, óvó sátorként fogják körül az elültetett életet. Palánta
ez, amely majd a természet romboló hatásai ellen küzd, hogy termést
adó növénnyé fejlődjön. Nem tudjuk, megnyeri-e öröktől
folytatott harcát, de sorsa iránt nincs kétségünk. Vele az idő bennünk
csakugyan megállt. Nem a gép, nem a képet rögzítő mester változtatta
a folyamot tóvá, hanem az a művész, aki Eifert János szívében és lelkében
fogalmazott. Ő maga a bárka, és arra képes, hogy aki rábízza
magát, nem a végzet felé siet. Képei így válnak időtlenné, s hogy ezt a
csodát éppen egy korszerű, japán géppel, vagy régi, kisfilmes masinával
teszi, csak részletkérdés. A gondolat fontos, amely a látható világ atomjaiban
tárgyiasult, és örökérvényűvé vált.
Tánc,
Test és Természet eiferti világgá lényegült benne. Az ő univerzumának
nincsenek időbe zárt határai. Végtelen, akár a természet, amely átalakul,
és legtöbbször varázslatos arcát mutatja, de sohasem vész el. Az alkotás ott
kezdődik, ahol az emberből művész válik. A művész ott
folytatódik, ahol az alkotás halhatatlan lesz.
Eifert
János nem a lencsén keresztül látja a világot, hanem a világ tolul a lencséje
elé. Az alkotó művészi módon válogat a részletekből. A digitális
fotózás és a számítógépes kidolgozás ma már sokban segíti a fényképezést, de a
művészi előadásmód nemcsak a megmunkálást tükrözi, hanem a meglátást
és a válogatást is. Az egyéniség igazán abban bontakozik ki, hogyan érzékeli a
környezetét, és a kiállításán ezekből milyen egyéni világot tud
fölépíteni.
Ez
a teremtő tehetség nem véletlen benne. Hódmezővásárhelyen született,
abban a városban, ahol évezrede ez a rend. Ahol a hód-mezei csatában levert kunokat nem űzték el, hanem földet
adtak nekik, hogy hazára leljenek; ahol a festőt a tanya mellől nem
zavarták el a gazdák, hanem étellel kínálták, és amikor kiállított,
ünneplőbe öltözve megtisztelték a tárlatán. Nem tehetség ez,
hanem értékként kapott adottság. Ezzel született Eifert János, aki
kincsével mindannyiunk javára gazdálkodik.
Boldogan
üdvözüljük újra szülővárosában, ahová évente eljön. Amit e tájtól,
néptől kapott, és világhírűvé alakított, visszaadja nekünk.
Kiállításán egymás felé nyújtjuk kezünket. Egy bárkában élünk vele, immár 63 év
óta.
Tárlatnyitás
alkalmával sem az ő életpályáját, sem az életművét nem lehet követni.
Nem is az én föladatom ez, a művészettörténészek majd hűen követik és
megírják. Itt csak személyiségének néhány, elengedhetetlenül fontos adatát említem.
Eifert
János mind szakmájában, mind művészetében az egész művelt fotóvilág
egyik legismertebb képviselője. Amikor Aldous Huxleytől megkérdezték,
hogyan kell ejteni a nevét, bölcsen azt felelte: sorolja elképzeléseit, ha
kifogyott, én még hozzáteszek másik annyit. Eifert művészete is olyan
sokrétű, hogy nem lehet behatárolni, egységes stíluskategóriákba rendezni,
hiszen egy nagy individuális körön belül több irányban próbálkozik. Sokoldalú,
folyamatosan megújuló és kísérletező alkat. Tánc-, aktfotói, természetfölvételei,
és az alkalmazott képei alapozták meg ismeretségét. Művészként, tanárként,
előadóként, szakíróként és szakértőként egyaránt elismert.
A
legutolsó adatok alapján még az olvasható, hogy 180 egyéni kiállítása volt, 680
csoportos kiállításon szerepelt, és 168 díjat, nagydíjat, különdíjat, diplomát
kapott. Mire ezt a fölsorolást fölolvastam, a tabló már idejét múlta, hiszen
közben Selyemút címmel Kínában
lencsevégre került fotóiból Győrben és Debrecenben is bemutatta legújabb
kiállítását, nem is beszélve a jelenlegi, vásárhelyiről.
A
világ 33 országában fényképezett. Ebből, és különböző hazai témáiból
páratlan értékű archívumot hozott létre. Művei 12 rangos
közgyűjteményt gazdagítanak, közöttük szerepel Belgium, Németország,
Ausztria és az USA egy-egy jeles intézménye is. 16 szövetségnek, társaságnak,
intézménynek tagja, ebből 5 külföldi. Csak a 20002006 között megjelent
cikkeinek száma 105. Szerepelt, vagy anyagot adott televíziós filmekhez,
színpadi látványként, színházi díszletként gyakran használták föl a fotóit. A
róla szóló ismertetések a Világhálón számos helyen elérhetők. Fotóival
könyveket illusztrált, így az én Szampó
és Mirmidó című szürrealista elbeszéléskönyvemet is; illetve a Kalászkisasszony című erotikus
elbeszéléskötetem borítólapját tervezte. Számos fotóalbumhoz, kiállítási
katalógushoz írt bevezetőt, előszót, nyitott meg kiállításokat,
tartott szakmai előadásokat, amelyeknek megírt szövegét dokumentálta. Jung
Zseni fotóművész társával több fotótábort tartott, és megannyinak maga is
résztvevője volt.
Munkásságából
két nagy területet emelek ki, amelyek kettőnk alkotói kapcsolatát is
elmélyítette. Az egyik az aktábrázolás. Ebben a témában szólaljon meg maga a
művész. A Noszvajon, 2006 júliusában, a Jung Zsenivel tartott 22. foto Workshopon interjúban
megkérdezték tőle:
Megtanulható-e az
aktfényképezés?
Eifert
János így válaszolt:
Az aktfotográfia nemcsak
»megfogható« testábrázolás, hanem költészet és álom: az ösztönök, a vágyak,
látomások világa. A fényképezésnek ez a területe, amelyben a művészet, az
erotika és a pornográfia szálai finoman egybefonódnak, tág lehetőséget ad
tehetségünk, ízlésünk, mesterségbeli tudásunk bizonyítására. Gyakorlása során
olyan készségek, képességek fejleszthetők, amelyek a fotóművészek más
műfajaiban is kamatoztathatók.
Hogy megtanulható-e az
aktfényképezés?
Bár évtizedek óta tanulom és
tanítom, olykor kézzel fogható eredménnyel, mégsem vágom rá könnyedén az igent.
A tapasztalat mondatja velem: a mesterségművészet eszközeinek birtoklása
mellett , hogy minőséget hozzunk létre még az isteni szikra is
szükséges. De a szabályokat amelyek persze felrúghatók , meg kell ismerni: modell
és beállítás; hátterek és kellékek; természetes és mesterséges fények,
stúdióvilágítás; analóg és digitális gépek és objektívek, eszközök; technika és
esztétika: forma és kompozíció, a mozgás, a tér és idő szerepe;
képkidolgozás, közreadás; fotótörténet, fotótechnika, etika, szerzői
jogok.
A felsoroltak közül kiemelném
és részletezném a digitális technikát, képfeldolgozási eszközöket, valamint a
hozzákapcsolódó képmegjelenítési formát, a diaporámát. Aktfelvételeinkből
a kép és hang egybefűzésével, megfelelő dramaturgiai felépítéssel,
számítógépes szerkesztéssel egy új műfajt teremthetünk, melynek neve:
digiRama (hagyományos eszközökkel: diaporáma), amelyet nemcsak korszerű
prezentációs lehetőségként, hanem a művészi kifejezés eszközeként is
alkalmazhatunk.
Eifert
János aktfotóit legutóbb a noszvaji gyönyörű barokk-kastély termeiben és
hatalmas parkjában készítette. A természettől azonban sohasem válik meg.
Az egyik országos aktfotó kiállításon, amelyet a Szentesi Galériában rendeztek,
az egyenletesen lebarnult, női testet a sivatag sárga homokjában ábrázolta,
ahogy a dűnék szélfútta láncolatában a környezet által koreografált
mozdulatokkal fekszenek. Képei az Ember és homokszem viszonyítását sugallták;
és távlatból szemlélve ráébresztettek, mennyire parány mindaz, ami kék
bolygónkon föllelhető.
Megkérdezhetitek,
miért elsősorban nők az aktmodelljei? Az ókori görög szobrászat már
fölfedezte a fiatal férfitest varázsát, és Michelangelo Dávidján keresztül a mai ábrázolásokig sokan tudatosan
művelik. Eifert természetes, józan ösztöne: a hagyományos férfinő
kapcsolat ideálja diktálja ezt. A molekuláris biológiában ismert, hogy a férfit
egy Y kromoszóma különbözteti meg a nőtől, de a legújabb
fölfedezések hírül adták, hogy ennek a parányi fehérjének függőleges szára
csökkenőben van. Ahogy év-százezredek múlva teljesen eltűnik,
megszűnik a férfi nem. Uralkodóvá válik a nő, ahogy a
matriarchátusban nagyszerűen megéltünk vele, ezzel a csodával, amely
egyszerre szülő és nevelő anyánk, barátnőnk, szeretőnk és
feleségünk, gondozónk, fizikai és lelki támaszunk. Mindez egyetlen, a magas
ívű tánclépés, és a kisded magasba emelésének harmóniájában, a Feleségem, Lőrinc Kati, Katával
című pillanatfotójában is megtestesül. Ez az a kincs, amelyet Eifert János
képes a mezítelen női test látványában, és a benne rejlő egész
valójában, agysejtünkbe égetve ábrázolni.
Számomra
a másik eiferti remek szürrealista ábrázolási módja, amely az utóbbi években művészetében
egyre inkább meghatározóvá válik, és egy-egy kompozíciójában összefoglalja
mindazt az életérzést, amelyet ívelő pályafutása során művelt. Vizsgáljuk
meg a lényegét.
A
szürrealizmus francia kifejezést
1906-ban Apollinaire írta le, és magyarul a realizmus, vagy valóság feletti,
avantgárd ábrázolási módot jelenti. Illusztrációként André Breton: A szürrealizmus manifesztuma című
röpiratából idézek:
A szürrealizmus a gondolkodás
diktátuma az értelem ellenőrzése nélkül, és túl minden esztétikai vagy
optikai kérdésen. Azaz: az álmok, sejtelmek, látomások világát fölébe helyezi a
valóságnak; hisz az álom mindenhatóságában, a freudi lélekelemzésnek abban a
tételében, hogy az álmok igazabb világunkat, őszintébb énünket jelentik…
Hiszek benne, hogy eljön az
idő írta Breton , amikor az álom és a valóság, ez a két, látszatra oly nagyon ellentétes állapot összeolvad valamilyen tökéletes
valóságfelettiségben… és feloldja az álom és a valóság között korábban
föltételezett ellentmondást.
A
szürrealizmus gyökerei már a barlangrajzokban, a gömbfejű ufó- vagy
samanisztikus lényeknek vélt ábrázolásokban megjelennek. Az álom, mágia, a mitikus
jelképek, a tudatalatti víziók metafizikai képei megtalálhatók a természeti
népek, törzsi civilizációk gondolkodási és ábrázolási módjában. Ott vannak a
magyar népmesékben és mítoszokban: az alvilágba leereszkedő Fehér ló fiában, vagy Emese álmában. Tehát egyáltalán nem idegen
világ tőlünk, csak meg kell ismernünk.
A
szürrealizmus a XX. század nagy pszichiátriai tudósának: Freudnak a
jéghegy-elvében bukkant elő korszerű, tudományos formában, amikor
leírta, hogy az ember igazi énje a tudatalattiban rejlik. Bergsonnál még
megjelenik a paranoia, a hisztéria és a delírium is, a groteszk és az abszurd
mellett. Freud magyar tanítványai közül, a két világháború közötti nagy
pszichiáter-nemzedék vezéralakja, Hermann Imre: Az ember ősi ösztönei című könyvében, a tojáshéj
vékonyságú emberi lényegünket lehámozza, és a Moro-reflexszel, az átkaroló
mozdulattal visszavezet bennünket Fa-ősanyánkig.
A
kérdésem költői: van-e olyan ábrázolási műfaj, amelyben , és olyan
jelentős alkotó , akinél a fa
motívuma ne jelentkezne? Tudatalattinkban elválaszthatatlanul ott munkál, és
ott van Eifert János fotótémái között is Fák
temploma, Fényt virágzó fa, Köröspart, behavazott fákkal , de ő tovább megy. Eifert az
őselemek fotósa. Kiemelt témái között ott van tűz A világ végén, Tűztánc , a víz Három
kacsa, a Rémület egyik
felvételében , a föld A Föld álma A kertész keze , az ég Hajnal
, és az egész természet: benne a virágok, fák, madarak, és csúcsán az
élővilág fejedelmeként az Ember: a Nő.
Paul
Eluard: Omló narancs hajad című
szürrealista versének három sora illik ide, Rónay György fordításában:
Omló narancs hajad a világ
nagy űrében,
Mély csöndtől súlyos és
homályos lomha tükrök
Űrében, hol pucér kezem
képed kutatja.
Vagyis
a hermanni megkapaszkodás elmélet
szerint, fogódzót keresünk a világba. Ha elhagyott a Fa-ősanyánk, maradt
természetes szülőanyánk, a nő. Hozzá kapcsolódnak Eifert János
szimbólumai, amelyek további fogódzót nyújtanak. Ezek egyike a madár.
Ki
ne járt volna már galambok között? A turbékoló párok csakhamar összemarakodnak,
és kiderül, hogy nem is olyan szelíd állatok. Hordozzák hüllőőseik
acsarkodó természetét. Az emberi alkotószellem formálta át őket. Így váltak
a béke szimbólumává. Az Ótestamentumban az özönvíz után, az Araráton
megfeneklett Noé bárkájára az olajfaágat hozzák vissza, jelezve, Isten megbékélt,
és új életlehetőséget nyújtott a túlélőknek. Ott látható az
Újtestamentumban, amikor János megkereszteli Jézust, és feje fölött fehér
galamb képben a Szentlélek jelenik meg, igazolva: olyan személy áll a folyóban,
aki kínhalálával az ősbűn megbocsátását, feltámadásával az üdvözülés
lehetőségét nyújtja. Az első világháború és a spanyol polgárháború
poklát látva, megszületik Picasso békegalambja, szintén az olajfaággal,
amelynek a második világháborút követően csőrébe szárnyas bombát
rajzolt egy csalódott, elkeseredett alkotó.
Eifert
János érzékeli, hogy választott békeszimbólumunk, már nem tölti be eredeti,
több évezredes hivatását. Más madarat keres, amelyet az ember még nem
háziasított. A sirály az, amely még a természet igazi gyermeke; aki viharmadárként
a tomboló förgeteggel szárnyal, uralkodik tajtékos tengerek és óceánok fölött,
lebukik a kavargó vízbe, és csőrében hal csillog. Mutatja, hogy ne készen
kapd, hanem magad fogd meg a táplálékodat és a szabadságodat. A Mexikói-öböl
felett egy télen át magam is figyeltem ezt a csodálatos teremtményt, hogyan
küzdött az elemekkel, és miként kerekedett fölül minden viharon.
Eifert
János kísérletezik. Legújabb, már digitális eszközökkel készült montázsfotóin, soha
nem látott, egyéni módon mutatja be a pusztulást: a széttöredező életterünket,
és a magára maradó, szenvedő embert. A fotók legtöbbjének ilyen, és
hasonló címeket ad: Roncsolt képek,
vagy a Rémület is jelzi ezt a megváltozott,
nem jó irányba rohanó világot, amelyet drámai erővel ábrázol.
A
jelen történelmi időt A Pokol
című egyik kiváló képsorozatának Salvador Dalí emlékére átírt részletével,
a női torzóban ketyegő óra felé haladó sárkányrepülővel mutatja
be. Ugyanezen a képsorán, lejjebb mintha Munch: Sikoly című festményének lázálmos víziója tűnne elő,
egy fohászkodó, széttárt karú, erős testalkatú asszonytest kiáltásában; A Rémületben a hullámoktól kavart, vízzel
küzdő test bizonytalanságát mutatja. Egy fél arcból meredten, ijedten
figyelő szemben tükröződik a tudat alatt született, de életre kelt
látomás, amiről sejtjük, hogy borzalom lehet. Az egyik amerikai
repülőtéren, a borzalmak őszkezdete után néhány héttel, az
íriszvizsgálat során így nézhettem szembe tragikusan megváltozott planétánkkal.
Számomra
kedvenc alkotásai között található két összefoglaló hatású montázsa. A Szeptember 11 című kompozíciójában,
a new yorki világgazdasági épületegyüttes tornyai ellen elkövetett
terrortámadás szörnyűsége látható, de összeomlóban lévő világunk
rémképe mellett a hullámok felett ott lebeg a tovatűnő, diadalmas
sirály. A Sirály a Niagara felett című
képen egy gyönyörű női akttorzó áll széttárt karral. A háttér
festői módon megmunkált. A lezúduló, szétporló vízfüggöny éteri
hullámköröket ábrázol, amelyek föntebb viharos tengerhullámzásba csapnak át. A nő nem hagyja magát elsodorni. Fejéből,
mint gondolat kiszáll egy sirály, majd az egész kompozíció fölött kinagyítva,
méltóságteljesen újra megjelenik ez a dúlt szférák fölött diadalmaskodó madár.
A
női aktjaiban az örök Ember tükröződik. Ez, és az egyetlen földi
megkapaszkodást nyújtó, a feltámadó szabadság erejét nyújtó viharmadár adja meg
Eifert János mai ars poeticáját, amelyet megoszt velünk. Ezek lendítenek át
bennünket, nézőket is, a küzdelem veszteségein, a mindig vágyott, de soha
el nem ért világba, ahol álmaink tovább folytatódnak.
Tanulság
számunkra ez a kiállítás. Ráirányítja figyelmünket arra, hogy az emberi
társadalmon nem szabad hagyni korunk romboló szellemét uralkodni, hanem a
jobbító értelem trónoljon fölöttünk.
Gondolataimmal
Eifert Jánosnak mindannyiunk nevében ezt a kiállítást megköszönöm, és megnyitom.
Hódmezővásárhely,
2006. november 20.
EIFERT
JÁNOS ÚJ "ŐSELEME"
Mikor
válik valaki művésszé? Amikor alkotásából olyan új világot, dimenziót,
fogalmat vagy értékrendet tud teremteni, amely egyedi, korábban senki sem
ismerte, vagy ott volt bár előtte, de nem ismerte föl. A megvilágosodás
legtöbbször akkor következik be, amikor agyunk csodálatos számítógépe egymástól
függetlennek tetsző adatokat úgy tud összekapcsolni, amelyekből az új
minőség megszületik. Ez történt Eifert János vásárhelyi születésű,
világhírű fotóművészünk esetében is.
Eifert
Jánosnak közel félévnyi különbséggel két olyan kiváló könyve jelent meg, amelyeket
− több évtizedes baráti kapcsolatunk alapján − Hódmezővásárhelyen,
a Németh László Városi Könyvtárban megtiszteltetésként bemutathattam. 2007.
november 26-án Desmond Morris: A csupasz nő című kötetét,
amelyet Eifert és mások fotói illusztráltak, majd 2008. május 16-án az Aktfotográfia
című albumát, amelyet János írt, szerkesztett, ábráinak zömét ő
készítette, és a világ fotóművészetének legjavából válogatta.
Fotográfiaoktató alaposságára jellemző, hogy mindkét kötet a címe szerinti
kiváló tankönyv is, amelyekben a képkészítésre használt gépek, berendezések és
eljárások mellett maga a fotózás, mint szakma és alkotómunka is megtalálható.
Mind
e két könyv illusztrációit, mind alkotó tevékenységének művészfotóit
szemlélve, látható vált előttem, hogyan ábrázolta az őselemeket: a
földet, levegőt, vizet, tüzet; a természet részleteiben a fát, követ.
Világhírűvé a három T betűvel jelzett témakörének egyesítésével vált. Kiindult a Természetből,
mint teremtőnkből és szülőanyánkból, azután a Test
következett, majd az emberidom megmozgatásával a Tánc. Csodálatos,
hogyan olvad össze e három téma elválaszthatatlanul. A természet adta anyagból
kibontotta az emberi testet, majd az anyagra jellemző mozgást kihasználva
− mint ahogy az atomok is szüntelen rezgésben, részecskéi keringésben
vannak −, e fizikumot tánccal megpördítette.
Az
ember testében az egész természet összpontosul. Megtalálhatók benne a víz, a
tűz, a föld, a levegő alkotórészei és energiái. Ott építenek és
munkálnak azok az elemek, vegyületek, amik szervezetünk fölépítését
biztosítják, és bennünk van mind a szellem, mind a lélek, amelyek igazán
emberré varázsolnak. Mindez eddig is itt létezett előttünk, csak Eifert
János fotóinak kellett megmutatni ezt az új őselemet: a Testet; ezt a
csodát, amelyet az ember humanizált és világunk középpontjába helyezett.
Hódmezővásárhely,
2008. május 22.
Copyright © Szenti Tibor. Minden jog fenntartva!
|