Szenti Tibor
A SZEGÉNYEKÉRT NEM JELENTKEZIK SENKI!
Gondolatok Plohn József '48-as vásárhelyi honvédportréi előtt
Nem
tudom megmondani, hogy múzeumi kiállításokon, a gyűjtemény raktárában, és
Dömötör János nyugalmazott múzeumigazgató albumát lapozva, hányszor találkoztam
már az 1848-as hódmezővásárhelyi honvédek portréival, akiket az aradi
zsidó családból származó, a holokauszt során mártírhalált halt Plohn József
saját költségén lefényképezett.
2008.
márciusában, Nemzeti Ünnepünk százhatvanadik évfordulójára, a
hódmezővásárhelyi Tornyai János Múzeum emeleti termeiben ismét
kiállították a közel ember nagyságúra kinagyított portrék jelentős részét:
"Ezernyolcszáznegyvennyolc, te csillag..." címmel. Amikor beléptem a kiállításra
és ezek a nagyszerű emberek körbevettek, olyan érzésem támadt, mintha
élő panteonba kerültem volna. Szinte éreztem felém szálló, óvó lelküket,
és tanító szellemüket, ahogy sugároznak. Hallani véltem szívük verését és
lélegzetüket. Ott álltam kései törpeként népünk óriásai között, akik még több
mint száz év múlva is eljöttek, megtöltötték a termeket és üzentek. Egyszerre
volt ez kérdőre vonás: utódok, mit tettetek azzal a nemzettel, amelyért mi
életünket és vérünket is hajlandók voltunk föláldozni; és reménykeltő
bíztatás, tartsatok ki, változatlanul veletek vagyunk! A fotográfus
nagyméretű üveglemezeken csak 154 tiszt és közkatona arcát, alakját tudta
megörökíteni, a többiek vagy a csatamezőkön haltak meg, vagy itthon, a
feledés homályában, kiöregedve hunytak el.
Néhány
perccel előbb a főtéren, Kossuth Lajos szobra előtt dr. Lázár
János polgármester, országgyűlési képviselő bevezetőjében
fiatalos lendülettel napjaink gondjairól, a március 9-én történt népszavazás
sikeréről szólt, majd Csoóri Sándor irodalmár mondott ünnepi beszédet. A
város első embere és a nemzet költője tolmácsolták a '48-as márciusi
hősök gondolatait. Fölélesztették a múltat és üzentek vele a mának.
Kossuth
Lajos 1848. október 3-án, alföldi toborzó útján járt először
Hódmezővásárhelyen. A város lakossága ekkor 39 550 fő volt. A
visszaemlékezések arra utalnak, hogy mintegy húszezren gyűltek össze a
piactéren, hogy a nemzet apostolát meghallgassák. A hideg, esős
idő sem riasztotta el őket. 2007. február 18-án, amikor 48 333-an
szerepeltek városunk nyilvántartásában, és kórházunkat kellett megvédeni a
becsukástól, szintén húszezer körül volt a tüntetők száma. 1848-ban
Vásárhelyről többen jelentkeztek Kossuth seregébe, mint amennyit lakossági
számunk alapján a haza megkövetelt. Mi vásárhelyiek a hazánkért és városunkért
mindig kiemelkedő áldozatokat vállaltunk, rajtunk is maradt a "rebellis
nép" elnevezés. Ezt ma is büszkén vállaljuk.
Olyan
'48-as ősök jártak előttünk, akikre haló porukban is fölnézünk, pedig
amikor Nagy József barátommal, a MTV főoperatőrével az Ükunokák
című filmet forgattuk, már csak néhánynak találtuk meg a sírját, és kevés
ükunokáját tudtuk szóra bírni, akik a kamera előtt vallhattak róluk.
Köztük volt feleségem, Tóbiás Csilla is.
Szabad
György történész professzor, a rendszerváltoztatás után az első szabadon
választott országgyűlés elnöke, a következőket írta Dömötör János
albumának előszavába:
"Nálunk
Kreith Béla gróf és felesége, Franek Janka buzgalmából Kolozsvárott létrejött,
és 1848-49 küzdelmei emlékének megőrzését célzó "ereklyemúzeum" 1902-ben
kibocsátott felhívása kezdeményezte 1848-49 akkor még élő közkatonái
fényképészeti megörökítését...
A
százötvennégy - közülük nyolcvankilencnek a neve is ismert -, az eddigi feltáró
munka tanúsága szerint szinte kivétel nélkül földesúri függésből szabadult
telkes jobbágy, házas, illetve házatlan zsellér volt, földműves, jószág
után élő pásztorember, gazdasági cseléd, de akadt köztük mesterember és
kereskedő, talán tollforgató diák is."
Plohn
mester újsághirdetésben arra kérte őket, hogy legjobb ruhájukban jöjjenek
el. A képeket nézve kiderült, hogy ennek alig harmadrésze tudott eleget tenni.
Egyetlen társuk vállalta, hogy az akkor népi ünneplőnek számító fehér
gyolcsból varrott bűgatyába büszkén ült a kamera elé, viseletével
jelezve kisparaszti származását. A XIX. század végén készült határtérképen -
Szeremlei Sámuel: Hód-Mező-Vásárhely története I. 312. oldalán -, a
török által elpusztított egykori mezőváros, Csomorkány romtemploma
mellett, tanya nélküli kis földterületet jelölve állt a birtokos megjelölése:
"Tóbiás István földje". Feleségem őseinek tulajdonát képezte.
A
Tornyai János Múzeum helytörténésze az utóbbi évben Kolozsvárról megkapta a
vásárhelyi honvédekről föllelhető adatokat, köztük Tóbiás Mihályról,
a '48-as hősről a következőket írták:
"1825
- 1914
1825.
július 28-án született Hódmezővásárhelyen, református. Nős, 2 fia
volt. 1848 előtt béres, 1848. december - 1849. augusztus 16. között
szolgált közvitézként előbb a 8., később a 41. zászlóaljnál. Részt
vett Perczel Mór táborában az összes ütközetben. 1902-ben szegény,
munkaképtelen, a Hódmezővásárhelyi Honvédegylet tagja."
Mit
tud róla a család? Néhány éve a Tarján városrészben lévő Malom utcában
örökös nélkül halt meg az egyik idős ükunoka Tóbiás Sándor, aki közvetlen
tárgyi és hallomásbeli emlékeket őrzött róla. Mindenek előtt, amikor
feleségemmel meglátogattuk, őrizték hősük édesapjának a 18. sz.
végéről származó, évszámos gondolkodószékét ezzel a felirattal: "Öreg
Szűts Tóbiásé". Láttuk azt a bőrszíjas fanyerget, amelyet 23-24 éves
fia a szabadságharcban használt. Ahogy visszaemlékezünk, Plohn József mintegy
40x60 cm méretű, páros fényképet is készített róla és feleségéről,
amelyen szép, fekete gazdaruhában voltak felöltözve. Az atya székben ült,
mellette a felesége állt, kezében Bibliát vagy zsoltárt fogott. A kép alatt
Tornyai János, a vásárhelyi származású, alföldi realista festőművész
saját kezű dedikálása olvasható: "Tóbiás Uramnak őszinte
tisztelője Tornyai János. 1906. November." A nehéz sorból nem a társadalom
emelte ki őket, hanem paraszti szorgalmuk és észjárásuk. Ezeknek volt
köszönhető, hogy elaggott korukra már volt egy váltás jó ruhájuk,
amelyben Plohn polgárfotót készíthetett róluk, és az atya a városi tanácsba
mint virilis juthatott be. Milyen hosszú utat járt be a szegény
bérestől, Kossuth kitartó katonájaként, aki az összeomlásig harcolt a
magyar hazáért, a munkaképtelen öregen át a megbecsült polgárig. Istenem, ha
ezt az embertípust szabadon hagyják gazdálkodni és közösséget építeni, hol
tartana ma az ország!
Tornyai
nemcsak ismerte Plohn József tevékenységét, hanem Kiss Lajossal, a későbbi
Kossuth-díjas vásárhelyi néprajzkutatóval együtt arra ösztönözték, hogy
szociográfiai és néprajzi fölvételeket is készítsen. A cukorbetegségben
szenvedő, törékeny alkatú fényképész, hatalmas, üveglemezes kameráját a
hátán cipelve, járta a várost, a tanyákat és szorgalmasan fényképezett. Tornyai
fölfigyelt '48-as honvédportréira, és föltűnt neki a magas termetű,
széparcú, bűgatyás parasztember: Tóbiás Mihály. Fölkérte, álljon modellt
néhány festményéhez. Azt a család már nem tudja, hogy elődje hány képen
szerepelt, de azt a szájhagyomány megőrizte, hogy a Rákóczi Rodostóban
című nagy méretű, fekvő alakú festményén, amelyet a Magyar
Nemzeti Galéria őriz, az öreg Tóbiást Rákóczinak beöltöztetve ábrázolta.
A
2008. évi múzeumi '48-as portrékiállításon tovább időzve,
elgondolkodtatott, hogy közülük 66 személy ismeretlen. Ezek a portrék nem
először voltak kiállítva, többek között azzal a célzattal, hogy talán
valamelyik régi vásárhelyi család felfedezi bennük ősét és névvel,
személyadatokkal azonosítani tudja. Ha ezeket a portrékat jobban megnézzük,
kiderül, hogy a legtöbbnek a mellén a szabadságharc valamelyik érme, néhánynak
több kitüntetése látható, amelyet büszkén viseltek, de ez még nem nevesíti
őket. Annál többet árul el a rajtuk lévő ruha. A fényképész hiába
kérte, hogy ünneplőbe jöjjenek el, a legtöbbnek az az egyetlen ruhája
volt, amelyben a kamera elé állt vagy ült. Micsoda holmik voltak ezek! Ma a
kukákban dúrkáló koldusokon különbet lehet látni, hiszen onnan gyakran jó
holmik is előkerülnek. Rongyos, foltos, szakadt, agyonviselt, elfeslett,
"uraságtól levetett" holmikban jelentek meg, amelyeket még az ő korukban
is a jobb módú házaknál a kutya alá vetettek.
Az
a dualista társadalom, amelyben már nem üldözték őket, nem kellett
betyárként bujdosniuk, életük utolsó éveiben is úgy becsülte meg
szabadságharcos őseinket, hogy nyugdíjat, de segélyt sem kaptak.
Szegénységben tengődő családjuk és a jó emberek alamizsnájából
szenvedték szomorú életüket.
Arcuk
beesett, ráncos, az öregség és nem egyszer a halál bélyegét hordozza.
Tekintetük több esetben már fáradt, de önérzetes, mert a kamera előtt még
mindig a szent ügyet képviselték. A XX. század elején a szívük melegére és
erejére már nem volt szüksége senkinek. Ugye ismerős a példa későbbi
történelmünkből is. Ők a névtelen senkik - ahogy Vásárhelyen máig él
és használt ez a családi név: a "Sömmi Kis Jánosok" -, akikért nem jelentkezik
egyetlen hozzátartozó sem, hogy vállalja őket. Már akkor sem kellenek,
amikor büszkeséget jelentenének. Sírjaikat régen földúlták, csontjaikat
padmalyba kaparták, és másokat temettek helyükbe. Nem végezték tüzes trónon,
mint Dózsa, szellemük mégis itt izzik a hamu alatt, és egyszer még lángot
vethet!
Hódmezővásárhely,
2008. március 31.
Copyright © Szenti Tibor. Minden jog fenntartva!
|