Imre Lajos
grafikusművész kamarakiállítása
a
hódmezővásárhelyi református Ótemplomban
Imre Lajos ősi
református, értelmiségi családban látta meg a napvilágot.
Nemcsak az egyetemen tanult szakmájában tartott ki, hanem
képzőművészeti alkotómunkája is töretlen maradt. Szülőhelyén,
Hódmezővásárhelyen, a város legrégebbi téglaépületében, a
műemléki védelem alatt álló, 2012-ben felújított református
Ótemplomban rendezett kamarakiállításának 2013. június 30-án
történő megnyitásával tisztelte meg gyülekezetünket és
barátait. Három év különbséggel, a legnehezebb kommunista
időkben végeztünk az akkor már állami Bethlen Gábor
Gimnáziumban. Akkor még itt lengett a középiskolánkban menedéket
nyerő nagy írónk, Németh László szelleme, de róla beszélni
sem volt szabad.
Érettségi után
ebben az időben kitörni egy értelmiségi, vagy egy "E"-gyéb
minősítésű diáknak, ahová én is tartoztam szinte lehetetlen
volt. Imre Lajos azok közé tartozott, akiknek a jó Isten szülei
által mindkét ágról olyan kiváló tehetséget adott, hogy
fölvették a Műszaki Egyetemre.
Amikor Lajos
barátomat megkértem, hogy a tárlatát megnyitó, bevezetőmhöz
családjáról és önmagáról adatokat küldjön, a következő
remek szöveget adta, amely számomra is több, e nagy család
múltjába betekintő, eddig ismeretlen tényeket tartalmazott.
"Családom mindkét
ága különböző időben Erdélyből származott" - írta. -
"Az Imre család ősei már a 18. században, a mai Hargita
megyéből, a Felső Tisza-vidékre kerültek, de mindig akadt
családrész, amelyik visszaszármazott.
Anyám ága, a Szabó
család Erdélyben maradt, édesanyám Kolozsváron született.
Mindkét családban jelentős számban tanárok, lelkészek voltak.
Egy magyar és egy lengyel ősöm az 1848-49-es
szabadságharcban is komoly veszélyeket kockáztatva vett részt.
A 20. században
mérnök családtagokkal egészültünk ki, apám is az volt.
Anyai déd- és nagyapám a Kolozsvári Kollégium tanáraként
dolgozott. Apai ágon e két nemzedékbeli előd a hódmezővásárhelyi
Bethlen Gimnáziumot igazgatta, míg Nagyapám testvére: dr.
Imre József a vásárhelyi Erzsébet Szemkórház alapító orvosa
volt, aki innen Kolozsvárra került, és az Egyetem szemész
professzorának nevezték ki.
Én a budapesti
Műegyetemen 1960-ban hidász mérnökként végeztem. Összesen 50
éves hivatalos munkám zöme is kifejezetten a hidakhoz kötődik,
bár néhány könyv illusztrálása - pl. a "Boltozott hidak a
Kárpát-medencében", és egy-egy megye hídjait bemutató kötetek
is - ide sorolhatók. A művészeti érzéket talán
édesanyámtól örököltem. Művészeti tanulmányokat egy évig a
Művészeti Szakközépiskola esti tagozatán, az egyetem után
kezdtem, majd a budapesti I. kerületi Ferenczy István körben,
Luzsicza Lajosnál, és a tokaji Amatőr Táborban, Karsai Zsigmond
irányításával folytattam.
Rajzaimat nyaranta
Kolozsváron, az ott élő nagybátyáimmal megmutattuk Erdély neves
- a kínaiak által is pozitívan értékelt - grafikusának, Gy.
Szabó Bélának, aki végül, fa-dúcanyagot és vésőt adott a
kezembe, azt mondván: "erre holnapra kérek valamit!"
1967-ben
bevezetett a fametszés "tudományába". Ettől kezdve máig
mintegy 330 fa- és linómetszetem készült. A linómetszésben és
a művek alkotási folyamatában személyesen ő tőle és Kós
Károlytól tanultam sokat. Ennek köszönhető, hogy 1977-ben
felvettek a Művészeti Alap tagjai közé.
A kínaiak által
"tusfestménynek" nevezett ecsetrajzra is Gy. Szabó Béla beszélt
rá. Azóta ezzel is elkészült - részben önálló mű, részben
könyv-grafikaként - mintegy 300 munkám. Természetesen a
felsoroltak alapja mindig ceruza-vázlat volt. Ennek fontosságát
Kós Károly külön hangsúlyozta. Ezek száma immár mintegy ezer
darabra tehető.
Önálló
kiállításom eddig 34 nyílt, ezek közül csak a 2011-es aradi
volt a jelenlegi magyar határainkon túl. Illusztrációim mintegy
18 könyvben jelentek meg. Utoljára az "Áprily tanár úr"
című könyvben, Kolozsvár-budapesti kiadásban,
2011-ben, amelyet a költő tanári működésével kapcsolatos
visszaemlékezésekből és tanulmányokból állítottunk össze.
Amikor tehetem,
grafikáimból kiállítok a Vásárhelyi Őszi Tárlaton. Az
ún. "kisgrafikai" munkáim, - elsősorban az ex librisek -
megtalálhatók belga, holland, olasz, lengyel és japán
közgyűjteményekben is.
Grafikáim
témájaként legszívesebben hazai és erdélyi, néha külföldi
tájakat, műemlékeket igyekszem megragadni. Portrét, olaj-
és akvarellképet eddig mindössze néhányat készítettem."
Imre Lajos
iskolatársam itt fejezte be a magáról és munkáságáról írt
sorait. Első benyomásom az volt, hogy milyen boldog ember lehet az,
aki nemcsak ismerte Kós Károlyt, hazánk és Erdély 20. századi
"nagy szentjét", hanem személyesen tőle is tanulhatott. Attól
a reneszánsz jellegű polihisztortól, aki mindig felsőfokon abban
a tárgykörben alkotott maradandót - legyen az épület, dráma,
vers, grafika, könyvtervezés, könyvszerkesztés és kiadás, tanár
és politikus -, amelyre a hazának éppen szüksége volt, és a
csalárd Európának ki akarta fejezni véleményét, hogy a magyar
szellem Trianon után is magasan szárnyal.
Gy. Szabó Béla
grafikusművész neve hasonlóan jól cseng a képzőművészetben,
különösen itt, Hódmezővásárhelyen, a magyar képzőművészeti
iskolák egyik fellegvárában. Ferenczy Miklós szerint
"Alkotóművészetén félreismerhetetlenül ott találhatók az
expresszionizmus jegyei: a szerkesztett fénynyalábok, a célszerű
komponálás, kiegyensúlyozottság belső logikája, a tér
lehetőségeinek a végtelenségig való kihasználása és a
természethez való kötődöttség. A természet továbbra is
elsődleges helyet foglal el metszetein." Gy. Szabó Béla nem
véletlenül volt Imre Lajos tanítója, hiszen ezeket a nemes
művészeti jegyeket az ő grafikái is fölvillantják, anélkül,
hogy eredeti egyéniségét föladta volna.
Vázlatosan
beszélnem kell arról a három grafikai műfajról, amely Imre Lajos
művészetének megértéséhez és elismeréséhez szükséges.
Elsőnek a magasnyomású metszetet említem, legyen az linó- vagy
fametszet, amelyet ő alkot, és előre látnia kell a kész kép
megjelenő oldalát, miközben annak negatívját készíti el. Ennek
során ugyanis a képet hordozó felület kiemelkedő részeiről
kerül a festék a papírra, a mély részeket véséssel alakítja
ki.
Imre Lajos ennek a
technikának két típusát műveli. Egyiket "kisgrafika" névvel
jelölik. Ehhez ma már nagyon sok archaikus és modern eljárással
készülő soksorosított rajzolt, vésett, karcolt, festett
műalkotás tarozik, ma legmodernebb ága a számítógépes grafika.
Összefoglalóan azt kell jeleznem, hogy nem elsősorban a műfaji
sajátosságok döntenek a kisgrafika meghatározásánál, hanem a
méret. Minél kisebb egy kép és művészi értékkel minél több
felületét dolgozzák ki, annál értékesebb, hiszen jóval nagyobb
kézügyességet igényel. Ma már mikroszkóp alatt is készítenek
műalkotásokat. Imre Lajos grafikái zömében nem terjednek túl az
A5 méreten, valamivel nagyobbak a ceruzarajzai és a tusfestményei,
de kisebbek az ex librisei.
Az ex libris külön
művészeti értékké nőtte ki magát. Jelentése: az X. Y.
"könyveiből való". Eredete az európai középkorba kezdődik,
amikor a nagyon drága, kézzel írt és festett kódexek díszlapján,
valamelyik sarokban a tulajdonos címere jelent meg, a folyondárkeret
alsó szárában. A címernek attribútumok, általánossá vált
címerjelképek formájában tükröznie kellet a személynek és
családjának legfontosabb tulajdonságait. Ezekből fejlődött ki a
mai értelemben vett kisgrafikai ex libris, amelyek jelmondatot is
tükrözhetnek.
A korszerű ex
libriseket a könyvek belső táblájára ragasztják. Az első ilyen
kisgrafikák Wolsey angol bíboros és W. Prckheimer könyveibe
kerültek. Ennek a műfajnak is nagy mestere volt Albrecht Dürer
1511-től. Ugyancsak a 16. században jelent meg az első magyar ex
libris Teilnkes János pozsonyi kötetiben. Ezek kizárólag latin
nyelvűek voltak. A 19. század végén az ex libris, a gyűjtőik
révén robbanásszerűen terjedt el. Ezen kisgrafikáknak nagy a
könyv- könyvtártörténeti és családtörténeti jelentősége,
nem beszélve történelmi és művészeti megbecsülésükről.
Elsősorban a "témás, szimbólumos" grafikák terjednek. Olyan
kiváló művelői voltak, mint Zichy Mihály, Barabás Miklós,
utóbb Szántó Tibor vagy Kass János, és sokan mások. Az
ex-libris alkotók zöme könyvillusztrátor is.
Elgondolhatjuk, Imre
Lajosnak e neveket olvasva, jól feladták a leckét, hiszen aki mind
ex-libriseket mind könyvillusztrációkat készít, ahogy ő is
ezeket műveli, lépést kell tartania a nagy elődökkel. Kiállító
művészünk "állja a sarat"! Aki Gilyén Nándor - Imre Lajos
gyönyörűséges "Erdély népi építészete - Kölcsönhatások"
c. kötetét olvassa, és benne a 65 ecsetrajzot nézi, vagy saját
kötetének, a "Boltozott hidak a Kárpát-medencében" 88
ecsetrajzát szemléli, talán hiába járta végig Erdély házait
és hazánk épített hídjait. Ezekről az illusztrációkról
ugyanis olyan részleteket és összefoglaló képeket nyer, amelyek
láttán rá kell jönnie, hogy az épített környezetben lévő
mestermunkákból más és kevesebb maradt meg benne, mint amit a
grafikusművész bemutatott.
Az ótemplomi
kiállítására nem sok, de válogatott anyagot hozott. Ezek témája
szerint láthatunk tájképet, műemlék építményeket, néhány
portrét és főleg "témás" ex-libriseket. Földrajzi tagoltság
szempontjából a csehországi "Pardubice" az egyetlen, amely a
Kárpát-medencén kívüli ábrázolása. A többi grafika témájában
hazai és erdélyi eredetű.
Nem régen
emlékeztünk a trianoni tragédiára. Hazánk elveszette területének
kétharmadát és népességünk fölbecsülhetetlen hányadát, mert
az emberi veszteséget nem lehet számokkal kifejezni! Kétségtelen,
a legnagyobb veszteségünk Erdély elszakításával történt.
Hazánk ezen része gazdaságilag, történelmileg, valamint műemlék
tekintetében a legnagyobb és pótolhatatlan veszteségünk, nem
beszélve arról, hogy "maroknyi székely porlik mint a szikla"!
Imre Lajos grafikáin
megjelenik Kolozsvár, Marosvásárhely, a Királyhágó, a Hargita,
Énlaka, Kolozsmonostor és Segesvár arculatának több ékköve.
Szívbemarkoló élmény állni a képek előtt. Föltoluló mély
emlékek lepnek el a képek láttán. Feleségemmel házasságunk
elején jártuk végig Erdélyt, gyakran úttalan utakon. A Farkas
utcai református templomban mindent fölemésztő lángnyelvek
gyúltak bennünk. Már Wass Albert kiváló verse sem igaz, hogy
"csak a kő marad?" Amerre jártunk templomaink, váraink,
kastélyaink, évszázados kúriáink romokban, vagy a köveiket már
el is hordták, és az alapjukat gaz borítja.
Az egyik faluban
idős asszony jön felénk. Megállít. Látja karikagyűrűinket.
Rimánkodva kéri, adjuk el. Unokái évek óta várják
házasságkötésüket, de nincs gyűrűjük. Itt, ahol valamikor
aranyat bányásztak, nem lehet nemesfémet kapni, és hagyományukat,
hogy a házastársi hűség összetartásának jelképét ne tudják
a lelkipásztoruk előtt egymás ujjára húzni, nem akarják
megszegni.
Feleségemmel
összenézünk. Nem beszélünk, csak lehúzzuk és átadjuk
gyűrűinket. Nekem azóta sincs másik, de egy fiatal pár
összeházasodhatott. Amikor a határ felé tartunk és elhagyjuk az
utolsó magyar falut, egy fiatalasszony meglátja kocsinkon a magyar
rendszámot, majd kiabálva szalad utánunk: "Ne menjetek el!
Maradjatok itt!" A testünk fut tovább. Félévszázad múltán
Imre Lajos erdélyi grafikái láttán lelkünk még mindig sebes és
fölbuzog belőle a vér.
Tovább lépve, az
újabb paravánokon a megmaradt kis haza ismerős tájai, a Budai
Várban a Buzogánytorony, Velence, Martonvásár, a hortobágyi
Kilenclyukú-híd után a mi legbelsőbb hazai tájunk következik.
Mártélyról a Hegedűs-tanya részlete tűnik elő. Boldogtalan
lakói mind itt pihennek, a kis temető zugában, ahol már csak
fejfájuk maradt. Éppen az előző héten hajtottunk fejet előttük.
Szeretett
szülővárosom képei előtt állok. Vakköz régi házai.
Ótemplomunk, ahová anyám és nagyszüleim kisgyerekkorom óta,
vagyis éppen hetven éve vittek, és azóta is töretlenül ez a
gyülekezetem. Föltűnik a Bethlen Gábor Gimnázium, amelyben
ifjúvá érésem legnehezebb éveit éltem át, egy ránk
kényszerített diktatúra megannyi átkos súlya alatt. Imre Lajos
az épületet nem a szokványos, főbejárati homlokzata felől
ábrázolta, hanem a Szőnyi Benjámin európai hírű, 18. századi
lelkészünkről elnevezett utcarészletét, ahol az emeleti
ablakfülkéből Bethlen Gábor arca tekint a szétvert gazdaházairól
egykor híres Oldalkosár utcára. Ide a török hódoltság után, a
bujdosásból visszatért őseink először telepedtek le.
Nem véletlen, hogy
Imre Lajos képein Bethlen Gábor fejedelem még egyszer, már
nemcsak nevével, hanem a születésének 400. évfordulójára
késztett kisgrafikai sorozatával tűnik föl. Az sem, hogy
Sárospatak, megannyi magyar főúr, kitűnő tanár és remek
tanítványok sorának emlékét őrző Alma Materének 10 ex
librissel ábrázolt képe szintén itt látható. Az 1592-ben
született, magyar származási gyökerekkel bíró, első modern
pedagógus, a morvaországi Comenius, a sárospataki Református
Kollégiumban is tanított.
Ahogy nézem ezeket
a tenyérnyi kisgrafikákat, köztük Kós Károlyét,
elgondolkodásra késztet, hogy egy ilyen kis felületen óriások
szellemének megjelenítése micsoda történelmi- és emberismeretet
igényel. Mennyi tudás, olvasottság kell ahhoz, hogy valaki
bátorságot érezzen magában őket ábrázolni, és micsoda
gyakorlott kézügyesség, amely képes egy családi gyufásdoboz
nagyságú felületen fölvillantani értékeiket.
Igazán akkor tárul
föl Imre Lajosa grafikai világa, ha a tájképei között megnézzük
a Tisza-partján élő füzest, vagy azt a varjúsereget, amely a kép
központjában szemel a földön. Valamennyi ábrázolása mérnöki
pontosságú, kiművelt grafika, de nem tervrajz, nem hideg
számítások alapján készült. Épületből, hídból, portréból,
tájból és a máshol a halál madarának ábrázolt varjúseregből
is valami kellemes, belső meleg sugárzik. Nem árad, akár az
érzelmekre hatni akaró tucat alkotások teszik, hanem, mint késő
ősszel, amikor alkonyodik, észrevétlenül ereszkedik ránk a köd,
úgy lepi meg az ember szívét. Csakhogy bennünk nem homályt
fejleszt, hanem világosságot, amely - útban Isten felé - az
érett nemzedékben kiolthatatlanul megmarad. Nem tolakszik, nem akar
sem fölrázni, sem nevelni, hanem ajándékot szeretne adni. Egy
jóleső emberi sugárzást, amelyhez nekünk kell antennánkat
kinyitni, hogy fogjuk az adását.
Tárlatnyitó
beszédemet, amely előtt megtudtam, hogy egyik kedves, több
évtizede
lelkipásztor barátom, a szintén kiváló képalkotó Zakar Ödön
az előző napon, 82. évében már
Jézus mellől látja e kiállítást és hallja szavaimat, kiejtette
kezéből az ecsetet, de íme, itt egy másik ember, aki továbbviszi
a hagyományt, és ezt Hódmezővásárhelyen, 2013. július 3-án
vetettem papírra.
Szenti Tibor
Copyright © Szenti Tibor. Minden jog fenntartva!
|