Írásomat
Eifert János
fotóművész barátomnak ajánlom!
A
FOTOGRÁFIA KÖLTŐJE
Test,
Tánc,
Természet,
Hit,
Művészet,
Tudomány:
a
művész lelke.
Előzmények
A
művész a haikuba tömörített vallomásait 2016. február 13-án tárta fel
Hollós Lászlónak, a Duna Televízió „Szerelmes földrajz”
című műsorában. Előbb a három T-t,
majd nagy életigazságait, amelyek gyakran nehéz, máskor kinccsel teli
életét vezérelték. Ezeket így lehetne párosítani: test és hit, tánc
és művészet, természet és tudomány. Elgondolkodtam. Vajon most,
amikor fölbolydult a világ és megindult a visszatarthatatlan
népvándorlás, mindezt a filozófiát hogyan sodorhatja el a türelmetlen
életminőségek változtatása?
Bennem
él világot bejárt képe, a „Kertész keze”. Öreg, ráncos,
kérges, a föld sarát magába szívó két tenyér között kicsi palántát
véd a láthatatlan személy. Talán az arc nem fontos, hiszen lenyomata
ott van a kezén, mint árulkodó portrén, mert karaktert tükröz ez is.
Valószínű, hogy az ember, már nem is magának ültette a magot,
amelyből a növény kikelt, hiszen meg sem éri, hogy termést hozzon,
vagy fává növekedjen.
Egy
kisméretű zsebkamerával járta be a távoli országot, ahol
megpillantotta a népi viseletben ránk néző, bájos kislányt. Lehet őt
elfelejteni, amikor beleégett lelkünkbe és magunkkal visszük majd az
ismeretlen világba, ahová eltávozunk, ahol nőként ránk mosolyog és
helyünkre vezet?
Mekkorára
növekedett az a gyermek, akit moderntáncos édesanyja lábujjhegyén
egyensúlyozva a magasba tart? Követi-e szülei példáját és híres
táncművész lesz, vagy az élet sűrűjében álló világfa lobjában más
ágra ülve érleli majd a jövendő gyümölcsét?
Nem
sorolom tovább mélyre ható és magasan szárnyaló fotóinak
fölbecsülhetetlen sorát.
*
Bölcsességei
Eifert
Jánossal más-más utakon járva, együtt öregedünk, de nem vénülünk!
Közös kalandunk valamikor fiatal házas korunkban kezdődött. Ő már
akkor is tudta, hogy mit szeretne elérni és merre visz az útja. Arra
már nem emlékszem, hol találkoztunk először. Az bizonyos, hogy
csöndes, kellemes nyár eleji hangulat volt azon a délelőtt, amikor a
Tisza mártélyi állóvizén eveztem egy halászladikban. A holt ág folyó
felöli végét már ellepték a vízi növények, és lefogták a járművet.
Keményen kellett húznom a lapátot, hogy utat vágjak és haladjak
előre. Hamarosan csobogást hallottam magam mögött és hátranéztem. Egy
magányos, barna fürtös legény úszott a lassan összezáródó
hínártömegben. Letettem az evezőt és megvártam. Perc sem telt el,
amikor kissé lihegve rákapaszkodott a csónak oldalára, majd könnyű
mozdulattal, amint táncos sétál a közönség számára szinte
láthatatlan, vékony kötélen a mélység fölött egyensúlyozva, átlibbent
és lehuppant előttem. Félrecsapta víztől csöpögő haját és kedves
mosolyával feltűnt János barátom arca. Köszönt, majd felém fordulva
leült a ladik középső ülésén.
A
hódmezővásárhelyi Németh László Városi Könyvtárban Eifert megjelent
könyvéről beszélgetünk
2008.
május 16-án (Fotó: A könyvtár tulajdonában.)
Másnap
Szentiék kertjében, János állványról időzítve készítette
Örömteli
üdvözlés után mély csönd állt be, csak a költő madarak gyors repülése
és csicsergése volt minden hang, amely körülvett bennünket. Nem
kellett magyarázkodnunk. Olyan természetes volt, hogy ismét hazajött,
és itt van az Isten háta mögött, ahol a horgászok már a partról sem
láthatnak bennünket. Hosszú távollét után mindig ideérkezik, hogy
pihenjen, és Földanya leheletéből feltöltekezzen. Közben a nap
emelkedni kezdett, és a magas ősfák árnyéka összezsugorodva, szabad
utat nyitott a szemet kápráztató sugaraknak. Bőrünk tüzelni kezdett,
miközben a langyos víz hívogatóan vonzott magához.
― Ússzunk
egyet, különben fölégünk ―
mondtam a barátomnak.
Válasz
helyett mindketten kiléptünk a fürdőnadrágból és azonmód csupaszon ―
ahogy több, mint két évtizede elhagytuk édesanyánk áldott testét ―
belebuggyantunk a csöndes, álló vízbe.
― Jó,
hogy itt nem követnek gyanakodó pillantások, még félreérthetnék a
helyzetet ―
szóltam.
― Csak
a sötét fantázia szülhet ilyen kíváncsiságot ―
válaszolta. ―
Különben sem látni, mást, csak két egymás mellett lebegő fejet.
― Érzed
ezt a szabadságot, amikor minden porcikádat a víz simogatja? Van
ennél nagyobb életöröm? Milyen boldogok lehetnek a halak, hogy egész
életüket ebben a nagyszerű őselemben tölthetik.
― Talán,
ha repülnénk ―
válaszolta. ―
De az emberi testet a természet nem erre méretezte. Vagy valamilyen
fölfelé zúgó fémszerkezetbe zárva suhansz a felhők között, esetleg a
szélben virtustáncot járó ernyő alatt libegsz a föld felé. Maradjunk
csak itt a víz és föld világában. Minket Isten ide alkotott. A
Bibliában is azt írták, hogy Ő a saját arcmására teremtett bennünket.
― Hiszen
az Alkotónk láthatatlan, tehát nincs teste. De nem is szellem, hanem
élő valóság.
― Ez
az! A mi világunk viszont a testhez köt bennünket. Mondd, van ennél
szebb forma? Itt lehet igazán azt érezni, hogy Isten valamiképpen
hasonlíthat ránk. Nem áttűnő lélek csupán, hanem egy másik világban
érezhető természetes valóság. Mindez Hit kérdése. Te hiszel?
― Hiszem,
hogy hit nélkül nincs teljes emberi élet. Számomra ez lelki
kapaszkodó, amely mély gödörből, a lehúzó iszapból is fölemel.
― A
férfi testet magunkon viselve látjuk és tapasztaljuk, hogy ez is egy
csoda. De nem véletlen, hogy az Atya mellénk teremtette a nőt. Nézd
csak meg a finom, kerekded formákat, a sugárzó arc báját. A kacér
szemeket, a hívogató karok ölelését, a feléd tartó tétova lépteket,
amelyek bíztatásra várnak. A vállára omló haj élő szövetét, amelyben
egy szál rózsa, masni, vagy belefűzött gyöngysor esdve hívogat és
föllebbenti előtted a vágy finoman szőtt függönyét. Ettől kezdve
érzed, hogy szárnyalsz, mert eljöttek azok a pásztorórák, amikor
tested többé már nemcsak a tiéd, hanem megosztottad egy másik érző
emberrel, aki boldog veled és számodra ez a világ legnagyobb öröme.
Figyeld csak! ―
kiáltotta, és a víz tükrére mutatott.
„Kép
a képen ―
testre vetítéssel”, egy előadásának élő felvétele (2015)
Egy
sulyom kezdett kiemelkedni. Rajta parányi nő kuporgott. Egyre
növekedett és óvatosan fölállt, hogy csupasz testéről gyöngyözve
gördüljenek le a vízcseppek. Lassan körülfordult, hogy a nap simogató
ölelése átfogja egész lényét. Karját föltartotta, ujjaival a magasba
mutatott, majd kezét mellmagasságban hirtelen leengedte, és hívó
ölelésre kitárta. János mellé ugrott és alakja hozzá formálódott.
Mindketten egymás felé meghajoltak, majd barátom finom mozdulattal
megfogta a nő kezét és kezdte körbe forgatni. Lehetett érezni, hogy a
bájos tünemény könnyű, akár egy felröppenő gondolat tollpihéje, míg a
férfi erős, és ölébe véve egész családot képes megtartani.
Táncolni
kezdtek. A forgások, ugrások közben eltávolodtak és közel kerültek
egymáshoz, ahogy a pár hétköznapi életében is vannak ritmusosan, vagy
kiszámíthatatlanul változó mozgások. A lány már a levegőben volt és
talán szárnyalt, mint a darvak ―
amikor hosszú téli útjuk után tavasszal visszatérnek fészkükbe
költeni ―,
majd belesimult táncosa karjai közé, aki átfogta, szorosan tartotta
és úgy pörögtek, mint napozó bőréről a rászáradt homokszemek. Csak a
tiszta tánc, a test minden ízének és hajlatának mozgása, egymásba
vegyülése fodrozódott szemem előtt, ahogy két különálló elem atomja
egyetlen molekulává válik, hogy közösen teljesen más vegyületet
alkossanak, mint amikor még kiszolgáltatottan, egyedül bolyongtak. Az
bizonyos, hogy olthatatlan, füst nélküli tűzben lángoltak!
„Tűztánc”
(1991)
Nem
tudom, hogy ez a világtánc meddig tartott körülöttem, amelynek
zenéjét az egybefűződő lelkek adták. A sulyom hirtelen a víz alá
merült, és ahogy jött, magával ragadta a lányt. Barátommal
visszakapaszkodtunk a ladikba és elnyúltunk a lucskos fenéken, majd
hosszú tépelődő gondolatok után János fölült és így szólt:
― Ez
a Művészet. ―
kicsit gondolkodott, majd így folytatta:
― Az
élettáncnak van egy alapvető követelménye. Az, hogy művészettel
alkossuk meg. Amikor a mű kezd giccsbe hajlani, nincs az a zseni, aki
azt rendbe tudná szedni.
― Hány
alkotásod volt életedben? ―
kérdeztem tőle fél évszázad után, mintha még mindig a ladikban
eveznénk.
― Öt.
―
felelte elgondolkodva. ―
Valamennyit nagyon szeretem és sokat kaptunk egymástól. Mindegyikkel
a tánc más-más perdületét sajátítottuk el. Utódokkal ajándékoztuk meg
egymást, akikre mindannyian büszkék vagyunk, és mikor összejövünk,
látnád ezt a hatalmas táncházat, amely körülölel bennünket. Azóta is
sugárzó arccal, mindegyikkel csak a szép ritmusokra, a hosszú, nagy
emelésekre, a felhőtlen lendületekre, a megkapaszkodásokra és az
elengedésekre emlékezünk, olykor könnyes szemmel…
― Tudod
―
folytatta kisvártatva ―,
amikor a megkapaszkodás már nem könnyű, hanem súllyal nehezedik, el
kell a másikat engedni. Ez az igazi nagy művészet, amelyet az emberek
ritkán tudnak bántalmazások nélkül megtenni…
― …pedig
ez az élet legnagyobb alkotó varázsa. ―
fejezte be időt nyerve gondolatait.
Elmerengtem.
Szótlanul néztük a parton a csöndes őszt, amikor már régen elmentek a
csónakázók, a szerelmespárok, a fürdőzők, csupán néhány elkésett
költőző madár suhant át a folyó fölött, pillanatokig ott hagyva képét
a szürkévé vált víztükörben.
― Lesz
még táncosod? ―
kérdeztem kissé félénken.
― A
művészet örökké él bennünk, csak a ritmus kezd töredezni.
Csönd.
Egyikünk sem mer megszólalni. Mit is mondhatnánk, amikor életen át
ismertük egymást, bár sülve-főve sohasem kapcsolódtunk össze, ahogy a
népi mondás tartja. Ez az ember a művészetének nagy varázslója, és
itt ül mellettem, amikor emberek millióit tudná képeinek értékeivel
elhalmozni. Belém látott most is, mert rögtön előkapta a
fényképezőgépét és kezdte megfogni, örök szeretetbéklyójába zárni a
pillanatot, amely úgy foszlik szét körülöttünk, hogy soha többé nem
újul meg.
― „Számomra
játék a fotográfia. Nagyon komoly játék.” ―
szólalt meg határozottan. ―
Nem vagyok egyedül soha. Én nem nézem olyan sokszor a Tudományos
filmeket, mint te, aki belefáradtál a politika ránk erőltetett emberi
salakjában fuldokolni, és az űrkutatással ismerkedve már egy másik
világban jársz, csak az állatok, meg a növények kedvtelése hoz vissza
szeretteid közé. Talán azért is vagy jobb helyzetben, mint én, mert
mindig vigyázó családtagok vesznek körül. Ne hidd, hogy magányos
vagyok, aki nem leli a helyét. A világot bejártam. Annyi kultúrát és
tájat láttam, amely több emberöltőhöz is elég lenne. Mindezt magamban
hordozom, de amikor a Természet
visszahív a szülőföldre, ide ahol most is nézzük e civakodó, halódó
világot, ahogy az ismert regényben Buckot, a szánhúzó kutyát csalta a
farkascsorda, én is mindig tudom, hol a helyem. Most, hogy
körülöttünk minden búcsúzik, mielőtt kialusznak a színek, gyere,
induljunk el a hosszú túraúton.
A
holtág végén, ahol valamikor a ladikból csodáltuk a sulymon táncoló
lányt, most kanyargós fahíd ível át a víz felszíne fölött jó
méterrel. Itt megálltunk egy pillanatra, hogy újabb látványban legyen
részünk. Még láttunk sietve búcsúzó gémet, fehér kócsagot,
kárókatonát, récét, gyakran csobbanó halakat. Kis szigeten a vad
őszirózsa, néhány pitypang még utolsó szirmait hullajtotta, mikor a
komor fellegek közül néhány percre előbújt a nap és hunyorgó fényét
ránk terítette. Úgy éreztük magunkat, mint a balladabeli legények,
akik erdőt járva szarvat növesztettek és egyre messzebb vándoroltak a
lehulló lombok alatt.
― Látod,
most minden életérzésem együtt van ―
szólalt mag János, miközben a szűk hely adta lehetőséget kihasználva,
táncra perdült. ―
Hidd el, most is bennem munkál, hogy minden nappal közelebb kerülünk
a tavaszhoz, amikor a természet, a legnagyobb alkotóművész új arcát
festi. Tudományos alapossággal visszahozza a megrekedt életet, amely
nem szűnik meg, csak folyvást átalakul. Talán az értékteremtéseinken,
rajtunk is múlik, hogyan formálódik tovább a sorsunk és a jövőnk…
„A
világ végén” (1982)
A tűz elhamvaszt,
de egy másik világot
szül a hamuból!
Hódmezővásárhely,
2016. február 29.
*
Copyright © Szenti Tibor. Minden jog fenntartva!
|