TÖMEGGYILKOSSÁG HÓDMEZŐVÁSÁRHELYEN 1919-BEN
Az első világháborúban hazánkban a
legnagyobb vérveszteséget a Dél-Alföld lakossága szenvedte. E negatív
statisztikából különösen két település emelkedett ki: az egykori vásárhelyi
Pusztára települt Orosháza, és Hódmezővásárhely. A 19. század utolsó
évtizedétől kezdve mindkét településen agrárszocialista megmozdulások
voltak, és ellenzéki képviselőket küldtek az országgyűlésbe. Ezt a rebellis
magatartást a hatalom a kíméletlen behívásokkal is igyekezett megtorolni,
hadd pusztuljanak az eszme hordozói! A történelmi Magyarország területéről
18,5%-ot hívtak be katonának. Ugyanekkor a katonaállományba került vásárhelyi
férfiak a helyi lakosság 23,3%-át tették ki. A háborút követően a halottak
és az eltűntek számát Vásárhelyen mintegy 3 ezerre teszik. Amíg
Magyarországon a háború során a férfi lakosság átlag 3%-a pusztult el,
Vásárhelyen 9,4%. Az elesettek 73-78%-a földműves, napszámos,
agrárproletár volt. Orosházáról az összes férfi 10,7%-a veszett oda. Ezek az
adatok az újkori Magyarország addig ismert legmagasabb véráldozatát jelentik!
(1)
A Dél-Alföldet ebben a kivérzett, testileg,
lelkileg szenvedő állapotban érte a királyi román hadsereg hadüzenet
nélküli segítsége. 1919. április 29-ről 30-ára virradó napon Maicanescu
alezredes parancsnoksága alatt egyes csapategységek megszállták
Hódmezővásárhelyt. Kiss Ferenc szemtanú (2) így beszélt erről: A
fogatosok mondták, hagy gyünnek a románok Orosháza felül. Sóshalmon, Imre
Ernő kovácsmestör előtt állt mög ëgy elrekvirált kocsi, amelyikön sok
román ült. Az ëgyik ösmerős volt. Komán Gergő volt. Együtt szolgáltam
vele Galíciában, a 24-es gyalogezredben. Most román katonaruhában volt.
- Mi járatban vagytok? - kérdöm a komátul.
- Földet foglalni gyüttünk.
- Nektök nincs elég Erdélyben?
- Van, de az csupa hegyes. Nekünk mög jó
termőföld köll.
- Osztán, soroztak, vagy önként jelentköztél?
- Önként, mert 5 holdat adnak érte az
elfoglalt földbül.
Többet asztán nem is beszélt, mert a többiek
is lëugráltak a kocsirul, és kezdték kijelölni a határt. Ëgyfelől a
Vásárhelyrül Orosházára tartó országút közepe volt a határ, a 78-as
őrházig. Körösztbe mög a sóshalmi iskola sarkátul a Pacsirta csárdáig
húzódott. 200 méterönként fehér oszlopokat vertek lë. Ettül a vonaltul kifelé,
a Puszta felé mán a nagy Románia volt.
Ez a határkijelölés ideiglenes volt. A Vörös Hadsereg
mozgását követve, ezen a szakaszon a román csapatok a Tisza vonaláig húzódtak
hazánk területén, és megkezdték a fosztogatást, rekvirálást, erőszakoskodást,
botozást, megkínzást, gyilkolást. Különösen sokat szenvedett tőlük a
szétszórt tanyavilág, amely védtelen volt és kiszolgáltatott. Jellemző a
fegyveres román katonák bátorságára, hogy erőszakos cselekményeiket
éjjel, rajtaütésszerűen követték el, nappal pedig a megsarcolt és
megfélemlített tanyaiakkal román nyelven azt kiabáltatták, hogy éljen a
nagy Románia! (3)
Kiss Ferenc így folytatta idevágó élményeinek
elbeszélését: A parasztfiatalok tambura bálakba jártak esténkint. Így
védeköztek, mert ahun 8-10 embör összegyütt, oda mán nem mertek bemönni a
románok. Nappal végigjárták a tanyákat, és ahun szép nagy fák voltak,
mögparancsolták, hogy vágják ki. Ezzel keresködtek. Eladták a saját zsebükre. A
katonai őrjáratok fegyver utáni kutatás címin a ruhásszekrényöket dúrták
föl, és főleg a nagylányoknak összegyűjtött, vadonatúj stafírungot
vitték el. Úgy kifosztották a lakosságot, hogy péz helyött csak tojással
löhetött fizetni. A dohánynak olyan nagy lött az ára, hogy ëgy tőtet
dohányért ëgy tojást is adtunk.
Kiss Ferenc elbeszéléséből két alapvető jelenség is
kiemelésre kívánkozik. Az első az, hogy a politikai színezet mögött
egyértelműen a földszerzés, a nacionalista, soviniszta terjeszkedés, a
pánromán birodalmi törekvés is leplezetlenül kifejezésre jutott. A másik
jelenség pedig az, hogy ez a királyi román hadsereg vegyes lakosságú magyar
vidékeken lakó román nemzetiségeket is igyekezett felszívni, mundérba bújtatni,
hogy a nacionalista gyűlöletszítás erősebben érvényesülhessen. Mint
majd látni fogjuk, magyar katonaszökevényeket, hazaárulókat és közönséges
bűnözőket is befogadtak, román mundérba bújtattak, fegyvert adtak
nekik, és a legpiszkosabb munkát velük végeztették el, hogy a nemzetközi
megítélés később ne őket vádolhassa. Jellemző magatartás!
A Hódmezővásárhelyt megszálló román csapatok között föltűnt
egy különösen érdekes, szadista figura: Berényi László. A korabeli napilap így
írt róla: ...Berényi régebb idő óta Vásárhelyen tartózkodik, a tanyák
között bolyongott piszkos, szurtos ruhában s valószínű, hogy a tanyák
között történt rablásokban is része volt. Nem régen került haza olasz fogságból
s itt telepedett le. (4)
Ugyanez a lap egy nappal korában ezt írta: Tegnap
volt egy hete, hogy a városban feltűnt egy fiatal göndörhajú ember, ki
román katonai egyenruhát viselt, előbb tiszthelyettesnek, azután
zászlósnak, legutóbb pedig hadnagynak tituláltatta magát... ő elől
lovagolt, a környezete pedig kocsin kísérte minden lépését, melyhez szenny és
vér tapadt. (5)
Kiss Ferenc adatközlőnk beszélte, hogy a
vásárhelyi nép dalt rögtönzött róla, amelynek első sora így szól: Mögrugott
a Berényi fekete lova...
A történelmi kutatás valamivel többet derített ki róla. A franciák
1919. április 28-án Makó felől érkeztek, de csak egy napig voltak itt.
Április 30-án jöttek a megszálló román csapatok. Ekkor a vásárhelyi városházán
jelentkezett a 24-26 év körüli Berényi és azt mondotta, hogy ő kassai
születésű ember, a magyar hadsereg tiszthelyettese. Később a románok
ideiglenesen visszavonultak Orosháza felé, de július 21-én ismét visszajöttek a
városba, és Mártély községnél a Tiszáig vonultak.
Július 22-én ez a csavargó már román tiszthelyettesként tevékenykedett
a városban. Pár nap múlva pedig román hadnagyi mundérban járt, és a belváros
egyik elfoglalt házára (IV. ker. Ferenc József sugárút 24.), ahol berendezte hadiszállását
és inkvizíciós irodáját, azt írta ki: Vásárhely város
rendőrparancsnoka. Berényi előretolt végrehajtóvá vált,
miközben a román parancsnokság a háttérben maradt.
Berényi László ettől kezdve román fegyveres támogatással
kettős gyűjtési szenvedélynek hódolt. Rendőrparancsnokságára
hordatta össze a románok és az általa elrablott tárgyakat. Ezek között ékszerek
éppúgy szerepeltek, mint csontnyelű sétabot. Szarkaként műértett,
és mindent összerabolt, ami csillogott. Gyűjtőszenvedélyének másik
részét a védtelen emberek képezték. Nőt, gyereket, öreget, mindenkit
összefogott, aki benne ellenszenvet váltott ki, valamilyen ellenállást fejtett
ki, vagy bármilyen okból neve, személye üldözendővé vált.
Gaztetteihez kitűnő társra lelt a helyi Nagy Géza fényképészsegédben.
Tevékenységének azzal igyekezett hitelt és elismerést biztosítani,
hogy Arany Mária személyében egy itteni, egyszerű lányt szemelt ki
menyasszonyának. Erről így írt a korabeli lap: Berényinek vasárnap
volt az eljegyzése egy vásárhelyi lánnyal. Az eljegyzés nagy dáridó mellett folyt
le
, a leány nem akart hozzá menni, azonban a leány szüleit azzal fenyegette
meg, hogy ki fogja irtani az egész családot, ha a leányt nem adják hozzá.
(6)
Rémuralmát napról napra fokozta. Az elfogott, összekötözött embereket
részben saját kezűleg ütlegelte, részben a román pribékekkel kínoztatta
meg. A szaporodó fogolylétszám miatt a rendőrségi épület szűknek
bizonyult, ezért a városháza pincéjét használta fogdának.
Figyelme gyorsan ráterelődött a város
ellenzéki hagyományaira. Besúgással, följelentéssel névsort állított össze. A
munkásvezetőket igyekezett elfogni, de ők a veszélyhelyzetben
elmenekültek, és a román katonák csupán Posztós Sándort találták otthon. Az
1873-ban született szocialistáról így írt Fejérváry József:
törvényhatósági bizottsági tag, a szociáldemokrata pártnak egyik vezető
férfia, a földmunkásságnak megszervezője, s a proletárdiktatúra alatt a
direktóriumnak egyik vezetőségi tagja, kit Berényi oláh hadnagy halálra
ítélt, s kit már vittek is a vesztőhelyre. Honnan csak a városi tanács
közbelépése mentett vissza az életbe
A sztálinista történelemszemlélet vulgárszocialista
modorban csak üldözött proletárt és ezek osztályellenségét, elsősorban
országos, illetve helyi hatalmat különített el, ítélt meg; egyéni különbségek
nélkül, mereven jó és gonosz rétegre osztva a társadalmat. Fejérváryt nem
lehet kommunista rokonszenvezőként beállítani, mégis tisztelettel írt
Posztós Sándorról; de személye honpolgári, emberi értéket jelentett a város
több vezetője előtt is. Nem véletlen, hogy id. dr. Csáky Lajos 152
holdas városi főügyész vezetésével 4 tagú református papi küldöttség
járult a román városparancsnoksághoz, hogy Posztóst engedjék szabadon. A
románok a határozott föllépés és a csoportos összefogás hatására most is
megtorpantak, és engedtek. Berényi szabadon bocsátotta a szocialista
vezetőt és a nőket.
Az ő erkölcsi ítélete szerint persze ára
volt a fogoly szabadulásának. A börtönből ugyanis további személyeket
engedett el, akikért a családjuk nagy pénzeket fizetett. Csakhogy az ilyenfajta
kiválogatás során fogságban egy csomó nyomorult, szegény ember maradt. 39,5%-uk
földműves volt, 35,5%-uk ipari munkás, 12% egyéb foglalkozású és 9
fő, 16% ismeretlen katona, akiket a határ és a város legkülönbözőbb
pontjain, minden indok nélkül fogtak el. Ezért az 56 emberért senki sem
fizetett, illetve már nem volt idő arra, hogy a vérdíjat letegyék. A helyi
lap is megállapította: A Berényi hóhér szerencsétlen áldozatai mind szegény
emberek voltak s legtöbbjük özvegyet és árvákat hagyott sötét nyomorúságban.
(8)
A hátrahagyott családok eleinte 20, 30, 50 korona állandó havi segélyt
kaptak. A megtorlás először tehát szocialistaellenesnek indult, de az
összefogottak közül épp a vezetők és aktív tagok hiányoztak, így az egész
akció szegényellenes jelleget öltött. Berényi a saját osztályos társain, a
proletárokon állt bosszút.
1919. július 25-én, piaci nap reggelén Zerkovitz román
főhadnagy városparancsnoktól kapott fedezettel; egy szakasz katonával és 2
golyószóróval megindultak a kutasi úton kifelé, a mintegy 6 kilométerre
lévő, dr. Nagy Dezső birtokos villaként számon tartott tanyájához.
Azt ma már nehéz megállapítani, hogy a városháza börtönéből pontosan hány
rabot állítottak be a halálmenetbe, de valószínű, hogy a számuk útközben
is szaporodott néhány ártatlan emberrel. Adatközlőnk szerint akadt
közöttük olyan paraszt, aki a vonulás szokatlan zajára kiállt a kapuba
nézelődni, és a katonák berángatták a sorba.
Pap István ácssegéd néhány nappal azelőtt
esett fogságba. Akkor hajnalban a sógoránál disznót vágott. A böllérmunka után
Vásárhelyről tartott hazafelé. A csizmaszárból kikandikált a nagy kés
nyele. Mint orozva támadni akaró partizánt elfogták, és a tömlöcbe vetették.
Kivizsgálás, bírói eljárás, de még katonai statáriális ítélet sem volt
senkinél! Szilágyi Albert a vesztőhelyre menetelés közben a református 90.
zsoltárt kezdte fönnhangon énekelni: Tebenned bíztunk eleitől fogva
Amikor ezt Berényi meghallotta, még − valószínű gúnyos − megjegyzést
is tett rá. Ezt az adomát a 2008-ban elhunyt Kiss Imre Istvánné Kámvás
Zsuzsánna, Szilágyi unokája hallotta valakitől és beszélte el.
Ami ezután történt, az primitív szadista
terrorakció volt. Egyrészt megfélemlítő hatást akartak vele kiváltani,
másrészt a hóhérok az ártatlan emberek szenvedésében kéjelegtek. Az egész
brutalitás egyértelmű magyarellenes bosszúállássá vált.
A helyi lap így idézte föl a történteket: A
Kutasi út mellett, a körtöltéstől nem messze, a Vékony József földjén, a
dr. Nagy Dezső mezsgyéje mellett játszódott le az a rettenetes tömegdráma,
melyet Berényi László hóhér és pribékje, Nagy Géza rendezlek s melynek az
elmúlt pénteken, július 25-én negyvenhét vásárhelyi ember, a legtöbb ártatlan,
véres áldozatul esett. [A közölt szám pontatlan, 9 személyt nem tudtak
azonosítani, ezek zöme más vidékről való katona volt.] Délelőtt
10 óra volt, mikor kiért a kíséret. Három egyént elővezettetett és
kóstolóul agyonlövette őket. A többit a dr. Nagy Dezső tanyájának a
pincéjébe terelték, majd onnan vezették föl őket. Tudták, hogy meghalnak.
Egyik a pince falára, másik egy-egy kis cédulára írta: itt voltam, 5 perccel
halálom előtt, isten veled édes anyám, családom!. Reszkető vonások,
könnyes, szomorú, falfehér arcok.
Kivezették őket, egy csomóba álltak, csak saját kérésére Vékony
Jánost állították külön. Ő azt mondotta, hogy ő bűnös, tolvaj
volt, nem érdemesíthető arra, hogy a többivel legyen. A mezsgyén elkezdett
peregni a golyószóró. Hangtalanul eslek össze, és haltak meg. Már 1 órakor
tömegsírban aludtak. Nem maradt más, mint a Szilágyi Albert munkás kabátja.
Vékony Jánost a Nagy Varga István tarlóján lőttek agyon és a kukoricában
földelték el
(9)
Közülük az egyetlen bűnöző, Vékony
János nagyobb erkölcsi erényről tett tanúbizonyságot, mint hóhérai!
Kiss Ferenc adatközlő így beszélt az
eseményről: Azon a nyáron részes voltam Molnár Ferencnél. Ez a tanya
Kutas felé a harmadik volt a Nagy Dezsőétül. Azon a napon rossz idő
volt, esött az eső. Az eget figyeltük, hogy tudunk-ë mán aratni, amikor
géppuska kattogást hallottunk a szomszédbul. Mindjárt monta a gazda, hogy mán
mëgint itt vannak az olájok, oszt nem lösz máma aratás. Úgy is lött. Nem
mertünk tűluk kimönni a földre. Délután hallottuk mög, hogy 56 embört
kivégeztek.
Az 1906-ben született Tóth Jánosné (10) a történetet így
mesélte el: A Nagy Dezső tanya mögött, befelé a parton állt a Ceglédi
tanya. Itt dolgoztunk Szűcs unokatestvérömékkel, amikor géppuska
kelepölést hallottunk. Alig később fegyverös román katonák gyüttek be
hozzánk és kiterelték a férfiakat. Köztük volt Ceglédi Jani és a Szűcsök.
Velük temettették el a kivégzötteket. Amikor a Vékony földre értek, mán ki volt
ásva a nagy gödör. A foglyokkal előbb mögásatták a sírjukat, azután
lűtték lë űket. A legtöbbnek a fejit lűtték szét. A kukoricalevelekön
ott volt a sok vér, mög az agyvelő. Voltak, akik nem kaptak halálos
lövést. Amikor rájuk húzták a földet, a föld még percökig mozgott fölöttük. Úgy
köllött temetni, hogy a gödörbe ëgy sor embört raktak, azután rájuk ëgy sor
földet, míg mindönki bele nem került.
A tömeggyilkosságról Ormos Mária is megemlékezett. A
román megtorlásokról azt írta, hogy a román seregek túszszedést és gyilkosságokat
követtek el. (11) Az azonosított mártírok névsora: (12)
Sorszám Név Életkor Foglalkozás
1. Asztalos Imre 43 földmunkás
2. Árpa József 22 vegyeskereskedő-segéd
3. Balázs János 16 cipésztanonc
4. Bang Péter 48 közigazgatási
fertőtlenítő
5. Bálint József 22 kéményseprő
6. Búza Imre 23 csizmadiasegéd
7. Darida József 34 földmunkás
8. Domokos János ? ?
9. Forrai Lajos 19 tanuló
10. Galsi István ? ?
11. Hegedűs Imre 58 földmunkás
12. Hódi Ferenc 33 telefonszerelő
13. Hódi István 31 földmunkás
14. Kardos Ferenc 25 földmunkás
15. Kis Lajos 39 fürdőmester
16. Kiss Imre 46 feles
17. Kiss Lajos 20 szabósegéd
18. Kiss Sándor 44 feles
19. Kiss Sándor 54 földmunkás
20. Kocsis Sándor 46 vásári
mutatványos
21. Kovács János 20 seprűgyári
munkavezető
22. Kristó Lajos 48 ácsmester
23. Krizsán Sándor 43 kazánfűtő
24. Nagy Sándor 37 földmunkás
25. Neller József 23 földmunkás
26. Nyíri Bálint 16 lakatossegéd
27. Pap Sándor 40 földmunkás
28. Papp István 34 ácssegéd
29. Radics Imre 18 földműves
30. Sebők
Szilveszter 26 asztalossegéd
31. Strasser Gábor 24 divatáru-kereskedő
32. Süli Imre 34 kőműves
33. Süli József ? ?
34. Szabó Ferenc 45 kőművessegéd
35. Szabó Imre 20 csizmadiasegéd
36. Szabó Mátyás 22 kőművessegéd
37. Szabó Mihály 46 halász
38. Szabó Sándor 36 földmunkás
39. Szerencsi Péter 20 földmunkás
40. Szilágyi Albert 62 földmunkás
41. Szűcs Péter 42 földmunkás
42. Tornyai Balázs 32 lókereskedő
43. Tóth Sándor 46 földmunkás
44. Vékony János 55 rabló
45. Vígh Sámuel 53 földmunkás
46. Wirtsz Péter ? ?
47. Zvara Mihály 32 földmunkás
Érdemes röviden megvizsgálni a kivégzettek
életkorát is. A 47 azonosított férfi közül négynek ismeretlen volt a kora. A
többieknél így alakul:
Életkor Fő
16 2
18 1
19 1
20 4
22 3
23 2
24 1
25 1
26 1
31 1
32 2
33 1
34 3
36 1
37 1
39 1
40 1
42 1
43 2
44 1
45 1
46 4
48 2
53 1
54 1
55 1
58 1
62 1
A két szélsőértéket a 16 évesek és a 62
éves képezte. 24 éves korig, vagyis a klasszikus felnőttkorig 14 fiatalt
találunk, a 47 fő 30%át. A 25-40 év közötti fiatalok csoportjában 13
személyt, a vizsgáltak 28%-át. A 42-62 év közötti idősebb korosztályban 16
személy volt, és a 4 ismeretlen korú 8%-ot tett ki. A 16-40 év közöttiek 27-en
voltak, a vizsgáltak 57,5%-a. 1919 nyarán így pusztított ismét a történelem
egy középnagyságú alföldi mezővárosban.
Az egyik mártír, az 1884. december 7-én
született Papp István ácssegéd családi naplóját unokája, Sajti Mihály
székkutasi polgármester őrzi. A kivégzett feleséget és 3 kiskorú gyermeket
hagyott hátra.
A naplóba egyikőjük ezeket a szomorú
sorokat írta be ceruzával: Apukám hősi halált halt 1919-be július hó
25-ik napján. Szerdán megfogták, Pénteken kivégezték őket. 56 embert
ártatlan lélekben végeztek ki.
A történtek megismerése után a városban óriási volt a
felháborodás. A román megszálló csapatok parancsnoka, félvén a nyílt
összetűzéstől, a piszkos munka elvégzése után áldozatul odadobta a
hóhérokat. A helyi lap többek között így írt az eseményekről:
A megszálló román hadsereg Vásárhelyen
tartózkodó tisztikara tegnap egy veszedelmes gonosztevőről rántotta
le a leplet és tette ártalmatlanná. (13) Egy nappal később ezt fogalmazta: A bandita további
kalózkodásait a megszálló csapatok Vásárhelyen tartózkodó tisztikara akadályozta
meg. A vizsgálat folyamatban van, egymásután jelentkeznek a kifosztottak, a
kizsaroltak, kiknek egy része már vissza is kapta az elrablott holmikat.
(14)
A július 30-án, szerdán megjelent lap szerint
az összerablott kincsek között, amelyet Berényi László szállásán foglaltak le,
csupán az ékszerek 60-70 ezer korona értéket tettek ki. A lap vasárnapi
számában még így fogalmazott: Hogy ki volt ennek a rettenetes gonosz
tervének a mozgatója, nem tudjuk. (15)
A román katonai parancsnokság természetesen rögtön
elhatárolta magát az eseményektől. Előbb arra hivatkozott, hogy a
történtekről nem tudott, nem támogatták a hóhér- és rablóakciót. Azonban
hamarosan érzékelniök kellett, hogy ez a mentegetőzés nagyon átlátszó, és
csak olaj a tűzre. Az ilyenkor szokásos másik taktikát vették hát
elő: átmentek támadásba. Azzal vádaskodtak, hogy a visszavonuló román
sereget a lakosság megtámadta, több tisztet felkoncoltak, és ezért alkalmazták
a megtorlást. (16)
Ez a védekezés ismét sántított, hiszen a
fegyver nélküli, védtelen és békés lakosság miként koncolhatta volna föl egy
reguláris hadsereg tisztjeit? Berényi Lászlót és Nagy Gézát előbb alaposan
összeverték. A helyi levéltárban őrzött ügyirat 1920. december 31-én
ceruzával írt jelentése szerint Berényi jobb halántéka vérzett. A
verés közben epileptikus rohamot színlelt, lefeküdt a padlóra, hörgött, habot
dúrt, reszketett. A behívott orvos azonnal megállapította, hogy szimulál, és
talpra állították. Érdekes, hogy többet nem is esett össze. Ezután az álhadnagy
70, pribékje pedig 25 nyilvánosan, a Kossuth téren végrehajtott botütést
szenvedett el, (17) ahogy ez a feudalizmus korában szokásos volt. A helyi lap
így beszélte el az eseményeket: Szerdán éjjel fél 10 órakor halálosan
sújtott le a földi igazságszolgáltatás keze Vásárhelyen két szélhámos,
bűnös emberre. Akik
vérlázító kegyetlenséggel ártatlan emberek vérét
ontották
A felizgatott nép megnyugtatására szerdán este 7 órakor deresre
húzták Berényi László álhadnagyot és Nagy Géza fényképészt és súlyos büntetéseket
mértek rájuk. Azután meggyóntatták őket; féltízkor egy eskort tiszti
parancsnokkal a Népkertbe kísérte le a két elítéltet s a színház jobb sarkához
állítva, agyonlőtték őket sortűzzel.
Előbb Nagy Géza fényképészt végezték ki,
azután került sor Berényire, a főbűnösre. Ideiglenesen ott földelték
el őket, míg majd a temetőbe jutnak. Vérüket a Népkert homokja itta
fel. (18)
A közhangulat ugyan csillapodott, a mártírok családtagjai
viszont nem nyugodtak bele, hogy szeretteik embertelen körülmények között,
jeltelen gödörben összedobálva porladjanak. Járták a román parancsnokságot. A
kivégzés után két hét múlva engedélyt adtak a kihantolásra és az embereknek
kijáró végtisztességadásra. Más kérdés, hogy nyár volt, a fülledt melegben a
holttestek oszlásnak indultak, a közelről nehéz fegyverrel leadott
sorozatlövés is szörnyű roncsolást okozott, így az azonosítás nagy
nehézségekkel járt, és részlegesen sikerült. A tömegsír föltárására 1919.
augusztus 6-án, szerdán reggel került sor.
Az exhumálást a Kardos temetkezési intézet végezte 10
emberével s 20 kocsival. (19) A helyi sajtó így írt: A
kapitányi hivatal az exhumálásnál az alábbi hivatalos értesítést adta ki: A
román katonai parancsnokság rendelete értelmében közhírré tétetik, hogy a
kutasi út mentén kivégzett és eltemetett egyének hullái folyó hó 6-án, szerdán
reggel 4 órakor a hatóság által ki fognak emeltetni és eltemetés végett
hozzátartozóinak átadatni. A román katonai parancsnokság parancsa folytán az
exhumálásnál csupán az eltemetett egyének hozzátartozói közül is csak azok
jelenhetnek meg, akik előzőleg a rendőrhatóságtól engedélyt
nyertek. (20)
A román parancsnokság nem volt valami bőkezű a kegyelet osztásában
sem. Nyilvánvaló aggodalom húzódott meg a szigorú személyi korlátozás mögött.
Féltek a tömegtüntetéstől és attól is, hogy a kegyetlen mészárlás
felszínre került bizonyítékait, a szétroncsolt tetemeket látva a nép
megdühödik. A szemtanúk szerint 56 koporsó sorakozott a szántóföldön, a
kiásott gödör szélén, és a román karhatalom mögött egy csomó jajveszékelő
özvegy kínlódott. A halottas kocsik délre szállították a tetemeket a város
különböző temetőibe, és legtöbbje családi sírokba került. Közös
emléküket a Nagy Dezső-tanya falán elhelyezett tábla és a 47-es út mellett
állított emlékmű őrizte meg.
A kegyetlen dráma a végtisztesség megadásával
nem ért véget. Mint a mártírok életkorából látni lehet, zömében fiatal,
családfenntartó emberek voltak. A legtöbbjük szegény, a társadalom alsó
rétegeiben, nagy családdal tengődött és az otthon egyetlen támasza volt,
hiszen a gyerekek még nem kerestek, az asszony pedig velük volt elfoglalva.
A rászoruló családoknak a tanács adott
segélyt. Ez azonban olyan szerény volt, hogy a megélhetésüket nem biztosította.
Az infláció, a korona devalválódása, majd a világgazdasági válság évtizedekre
kiterjesztette az árván, özvegyen maradt emberek szenvedését. Ráadásul a
tanács is spekulált. A segélyek időnként elakadtak, nem lehet tudni, hogy
hanyagság, vagy titkos belső utasítás következtében-e? Ilyenkor a
nélkülözők újrakezdték a kérvényezést. Így vonszolódott az életük
évről évre előrébb.
A levéltári iratok jókora kérvényköteget és
tanácsi határozatot tartalmaznak. Közülük példaként a két Szabó család
anyagából mutatunk be részleteket. Ilyenek egyébként még 1934-1935-ben is
kerültek az iratcsomóba. A fogalmazványok egyúttal azt is mutatják, hogy még a
legegyszerűbb nép is tisztában volt vele, hogy az 1919-es vásárhelyi
tömegmészárlásban a románok gyűlölete játszotta a fő szerepet, hiszen
a mártírok jelentős része semmiféle mozgalomban nem vett részt,
társadalmi vagy egyéb bűnt nem követett el.
Tekintetes Városi Tanács!
Alólírottak, kiknek eltartóját,
kenyérkeresőjét 1919 év júliusában az oláhok kivégezték, tizennégyen
teljes nyomorúságban a legnagyobb szegénységben maradtunk. A Tek[intetes]
tanács szomorú helyzetünket tekintve állandó, még pedig 50 koronás havi segélyt
utalványozott. Ez az összeg azonban a mai rettenetes drágaságban oly
elenyészően csekély, hogy alig pár kilogram kenyérre való s így családunkkal
a legnagyobb nyomornak vagyunk kitéve. Most az iskolaév kezdetén gyermekeinknek
se könyve, se ruhája, se kenyere; mi pedig dologra nem mehetünk, mert
kicsinyeinket nem hagyhatyuk otthon. Mély tisztelettel kérjük ennélfogva, hogy
havi segélyünket legalább 200 koronára felemelni méltóztassék.
Hmv. 1921. aug. 26.
Mély tisztelettel:
özv. Szabó Istvánné,
özv. Szabó Mihályné,
özv. Hódi Istvánné
Mártély t: 2692/g.
Méltóságos Polgármester Úr!
Alulírott özv. Szabó Mihályné Mártély tanya 2692/g.
szám alatti lakos [
írta, hogy] Férjemet néhai Szabó Mihályt a román megszálló
csapatok 1919-ben kivégezték, minden ok nélkül mert hiszen férjem életében
sohasem vett részt semmiféle mozgalomban, így nyilvánvalóan a megszálló
csapatok őt ellenséges indulatból végezték ki
Hódmezővásárhely, 1932. szeptember 27.
Maradtam kiváló tisztelettel:
Özv. Szabó Mihályné.
Méltóságos Polgármester Úr!
Alulírott özv. Szabó Istvánné Mártély 2666.
sz. lakos mély tisztelettel kérem Méltóságodat, hogy részemre havi segélyt
megállapítani kegyeskedjen.
Kérésem indoklására legyen szabad az alábbiakat
felhoznom: Férjemet, néhai Szabó Istvánt 1919-ben a románok kegyetlenül
kivégeztették, pedig soha semmiféle mozgalomban nem vett részt. Nyilvánvaló,
hogy a románok a magyarság iránt érzett bosszújukat töltötték ki férjemen, és
döntöttek ezzel engemet és családomat szerencsétlenségbe.
Hódmezővásárhely, 1933. január 10-én.
Kiváló tisztelettel:
Öz[v.] Szabó Istvánné (21)
Utószó
Vásárhelyt úgy tartjuk számon. mint azon
legnyugatibb hazai települést, ahol az erdélyi műveltség még hatott, és a
történelmi kapcsolat is elevenen él. Nagy Bercsényi Miklós a város jóságos
földesura volt. (Tornyai János nagy méretű, róla festett képe ma is a
városháza dísztermében függ.) A Bethlen Gábor-hagyományok nem egy erkölcsi,
kulturális értékét a nevét viselő, közel 300 éve alapított gimnáziumunk ma
is őrzi. Jeles személyiségeink, Tárkány Szücs Ernő néprajztudós,
Kárász József író és sokan mások Kolozsvárt tanultak. Egykori református
temetőink kopjafái, népi bútoraink faragása, motívumkincse sok erdélyi
vonást őrzött meg. A vásárhelyi módos gazdáknak Világos mellett és Lippán
szőleje volt, a 18. és 19. században Erdéllyel mindig szoros
cserekereskedelmet folytattunk. A hatalmas hódmezővásárhelyi tanyavilág
úgy épült föl, hogy a gerendák jó részét az erdélyi folyókon úsztatták le a
Tiszába, a kikötőhelyekre, Körtvélyesbe és az időszakonként
hajózható Hód-tavába. A sót szintén tutajokon hozták hozzánk Erdélyből. A
református Ótemplom lőréses, kerített udvarfala, a mennyezet festett
fakazettái, stallumai erdélyi hatást is tükröznek.
A 18. század közepétől nem egy szegény
román pásztor, illetve földműves család költözött be, főleg Biharból
Vásárhelyre, és telepedett le végleg. Népeink mindig szoros barátságban éltek egymással.
Az Argyelánok, Muresánok és mások munkájuk szerint ugyanolyan megbecsülést
élveztek, akár az őslakók. Nem az ő hibájuk, nem a nép vétke, hogy a
hivatalos román államhatalom a 20. század során szüntelen magyar
bűnöket keresett, igyekezve éket verni népeink közé.
Jegyzetek
(1) SZENTI Tibor: Vér és pezsgő.
Budapest, 1988. 30-36.
(2) KISS Ferenc adatközlő 1898. december
8-án született a vásárhelyi Pusztán, a Fehér-tó partján. Sóshalmon volt 4
kisholdas, elsősorban gyümölcs- és kerthasznosítású, tanyás törpebirtoka.
Interjút adott 1989. május 6-án.
(3) SZENTI Tibor: Parasztvallomások. Budapest,
1985. 69-75.
(4) Vásárhelyi Reggeli Újság, 1919. július 31.
Vásárhelyi hiéna.
(5) Uo. 1919. július 30. A vásárhelyi Szamuely.
(6) Uo. 1919. július 31.
(7) FEJÉRVÁRY József: Vásárhely története
családok tükrében. Hódmezővásárhely. 1929. 322.
(8) Vásárhelyi Reggeli Újság, 1919. augusztus 3. A kutasi úti tömegdráma.
(9) Uo.
(10) TÓTH Jánosné, Szűcs Margit adatközlő
Hódmezővásárhelyen született kisparaszti családban. Az interjút 1989.
május 6-án adta.
(11) ORMOS Mária: Padovától Trianonig,
1918-1920. Budapest, 1983. 336., 426., 21. jegyzet.
(12) Csongrád megyei munkásmozgalom, 1917-1919. augusztus 1.
Szeged, 1969. 526-534.
(13) Vásárhelyi Reggeli Újság, 1919. július
31.
(14) Uo.
(15) Uo. 1919. augusztus 3. Szegedre
készült a hóhér.
(16) RADICS Erika: A hódmezővásárhelyi
tömegkivégzés, 1919. július 25. Hódmezővásárhely. Szakdolgozat a Németh
László Városi Könyvtárban 321. R. 16. Ht. 245087. szám alatt.
(17) CSML HL, IV. B. 1405. 4047/1919.
(18) Vásárhelyi Reggeli Újság, 1919. augusztus 1. Hóhérok
halála
(19) Uo. 1919. augusztus 7. A tömegsír lakói.
(20) Uo. 1919. augusztus 5. Exhumálják a
kivégzetteket.
(21) CSML HL, IV. B. 1405. 4047/1919.
*
(Megjelent a Szeremlei Társaság 1997-es évkönyvében.
Elérhető: http://szeremlei.extra.hu
)
Copyright © Szenti Tibor. Minden jog fenntartva!
|