Szenti Tibor
A TANYALAKÓK LELKI EGÉSZSÉGE
Bevezető
Valljuk be őszintén, a
tanyán lakásért egyetlen társadalom, rendszer, kormány sem lelkesedett. A
középkori szállásrendszert korlátozó intézkedés már Ulászló korában
megszületett. Költői a kérdés, miért nem rokonszenveztek a szállás- illetve
tanyarendszerrel?
A hatalom minden esetben
szűklátókörű, és mindig egy vezető kisebbség érdekeit tekinti. A kintlakás
kérdésében sincs ez másként. A hatalom fölvigyázó szeme a közteherviselés elől
való menekülést, a helyi és hazai gondoktól történő szabadulást látta a határba
irányuló kitelepülésben.
Az kétségtelen, hogy az
úttalan utakon az év felében szinte megközelíthetetlen volt a magyarországi
vidék tanyás települése. Az itt lakókhoz nehezen, vagy nem jutottak el a hírek,
rendelkezések, tilalmak, közmunkára rendelések. Nehezebb volt a végrehajtás,
rekvirálás, katonatoborzás, ezért haragudtak rájuk. Ez a kétes értékítélet
nemzedékről nemzedékre átkos örökségünkként tovább adódott, és megbélyegző
koloncként cipelte a parasztság. Ahol lehetett és erre mód kínálkozott, azonnal
jöttek a tiltások, szabályozások. Ennek is köszönhető, hogy Európától mindig
egy évszázadnyira maradtunk el, és ezt a súlyos hátrányt máig sem sikerült
leküzdeni.
A magyar szállás- és
tanyarendszerben ezredév során két ellentétes társadalmi folyamat, építő és
visszatartó irányzat erősödött meg, és ebből adódó korszerű arculatát a
kiegyezést követően nyerte el. A mérlegelést és a viszonylagos értékítéletet
akkor lehet kialakítani, ha őszintén szembenézünk mindkét irányzattal.
Előre meg kell mondanom,
hogy ebben a nagyon nehéz kérdésben minden befolyásoló tényezőt képtelenség
fölsorolni, és még nehezebb tárgyilagosnak, kívülállónak maradni. Személyes
értékítéletemet nem is tagadom. Az írónak, ha már tollat fog kezében,
kötelessége akkor is állást foglalni, ha ismeri hibáit és korlátait.
A szállás és tanya lehúzó erői
Nincs olyan ember alkotta
intézmény, amely hibátlan lenne. A zárt anya-településekről a határba való
kiköltözés és helyben lakás is több gondot okozott. A jobbágy, majd gazda azért
kényszerült rá, mert rendszeres napi kijárással, sok időveszteséggel és
fáradsággal az egyre távolabb eső földeket már képtelen volt megművelni, az ott
hagyott jószágokat ellátni. Ezért kétlakivá vált. Megmaradt a beltelki háza, de
földjén szállást, majd a feudalizmus után tanyát épített, és az év nagyobb
részében itt lakott. Lakó- és munkahely egybe esett. Számára ez kedvező volt.
A kintlakással elkezdődött
az elszigetelődése. Növekedett a tájékozatlansága. Elmaradt a haladásnak attól
a vékony erétől is, amely egyáltalán leválhatott és elszivárgott a vidék
falvaiba. A korszerűnek nevezhető magyar orvosképzés a 18. század végén indult
el. Évfolyamonként olyan kevés hallgatóval, hogy a végzettek közül mindenkit
tárt karokkal vártak a jobb boldogulást ígérő városokban. A szállásokon,
tanyákon hódított a kuruzslás. Füves- és kenőasszonyok, felcser-borbélyok (kirurgusok),
vajákosok jutottak el ide. Ha az asszony szült, és ezt egyedül képtelen volt
megvalósítani, segített neki az anyja, idősebb nővére, vagy a parasztbába.
Az egyébként is nagy csecsemőhalandóságból kiemelkedett a tanyán történt
szülésből eredő elhalálozások száma. Az emberek a babonák béklyóiban
szenvedtek. Csupán Hódmezővásárhelyen 30 boszorkánypör zajlott, amelyeknek egy
része az akkori szállásokat is érintette. Akire a közösségének nem volt
szüksége, azt elűzte, megölte.
Növekedett a szellemi
nyomorúság. A módos jobbágy a beltelki házából iskoláztatni tudta fiait. (A
lányok legföljebb írni, olvasni, számolni tanulnak meg.) Ami értékes, hogy
például a vásárhelyi gimnázium elvégzése után a legtöbb atya visszahívta
gyermekét, hogy ne váljon „pantallós városi úrrá”, hanem tudását
a birtokon kamatoztassa. Ugyankkor a nagyobb tömeget képviselő, kisföldű
jobbágy és telek nélküli zsellér gyermeke iskolázatlan maradt. Arra nem volt
módjuk, hogy a gyerekeket az anyatelepülésen járassák iskolába. A szállásokon
csak a reformkorban kezdődik meg egy-egy írástudó mesterember ötletszerű
oktatási kísérlete, amikor a téli pihenő időszakban néhány tanyán összegyűlt
gyerekekkel megtanítja a Bibliát betűzni. Nagy Gyula múzeumigazgató adatközlői
szerint az orosházi határban és a vásárhelyi Pusztán még a 20. század elején is
található volt ilyen állapot.
A vagyon aprózódásával
elindult az elszegényedés, amelyet a legkeményebb családi intézkedéssel
igyekeztek meggátolni. Megkezdődött az egymás közötti házasodás, az
unokatestvérek életre szóló párkapcsolata. Ma már tudjuk, hogy ez a biológiai
folyamat öröklődő betegségeket eredményezett. Vásárhelyen jól megfigyelhető
volt a keringési rendszerben mutatkozó kórképek sokasága, és a súlyosbodó
idegrendszeri tünetek. Eluralkodott a szorongás, a depresszív tünetcsoport
megannyi megjelenési formája és az öngyilkossági hajlam. Ez odáig jutott, hogy
Vásárhelyen, a Szőrhát nevű tanyás határrészben volt egy út menti tanyacsoport,
amelyet az itt lakók „öngyilkosok dűlőjének” neveztek. A
társadalmi képet „színesíti”
a terjedő alkoholizálás, amely a testi-lelki leépülést fokozta. Az
orvostudomány megnyugtató módon több kutatási kísérlet ellenére sem tudta
igazolni, hogy milyen társadalmi, fizikai és lelki tényezők szerencsétlen
összhatásaként alakult ki az öngyilkossági hajlam.
Az önvesztéshez vezető út
egyik indítéka volt a magányosság. Ritka annyi agglegényt és öreglányt
számlálni, mint amennyi a magyar tanyavilágban volt, ahol kevés, vagy nem is
éltek az ismerkedési lehetőséggel. A fiatalok egy részében ki sem alakult a
párválasztási igény, vagy azt magukban elfojtották. Akit a házasságba szülei
erőltettek, többnyire egész életén keresztül boldogtalan maradt. A magányos
embernek lelki magányát nem volt kinek elpanaszolni, de értelme sem lett volna,
hiszen a megtörtént tényen nem lehetett változtatni.
Már a török hódoltságot
követő feudalizmusban, a szállásrendszer kiépülésével mind élesebben
kibontakozott a kettős erkölcsi élet. Bujdosásból visszatért őseink, illetve a
más vidékekről betelepültek szabad szellemisége „farkastörvényeket”
eredményezett. Az asszony a beltelki lakóházban egymás után szülte gyermekeit.
A járványok után megmaradtak nevelése, az idős szülők gondozása minden idejét
lekötötte. A férj a termelés miatt az év nagyobb részében a szálláson élt. Itt,
mint a török basa, szinte háremet tartott az erre kapható, vagy betört
cselédlányokból. Csongrád vármegye négy levéltárában éveken keresztül kutattam
az 1723–1843
közötti 121 év bűnpörös aktáit. Ezrével találtam a vonatkozó pöröket, amelyek
jó része súlyos ítélettel végződött, mégsem volt visszatartó hatásuk.
A külterületen élés egyik
gondja volt a gazdasági helyzet nagyfokú szociális elkülönülése, a kitörési
lehetőségek korlátozódása. A becsüjegyzőkönyvekből és a vagyonleltárakból
érzékelni lehet, hogy már a II. József korában bevezetett urbárium hatására, az
addig jelentős területet megművelő jobbágygazdák megerősödtek, míg a birtok
elaprózódásával az elszegényedők, illetve a föld nélküli zsellérek lecsúsztak.
Számukra szinte végérvényesen bezárult a társadalmi fölemelkedés lehetősége.
Szomorúan le kell írnom,
hogy ezt a társadalmi igazságtalanságot fokozta az emberi gyarlóság is. „Ázsiai
lustaságunk”
a hirdetőkönyvekben minduntalan tetten érhető. A gazdák és a földesurak minden
nagyobb mezőgazdasági munka idején rendszeresen keresték a szegénységet, hogy az akkori viszonyok
között elfogadható bérért végezzék el a betakarítást, szántást, egyebeket. Alig
volt rá jelentkező. Az emberek egy része hozzászokott, hogy a téli ínség idején
a csűrök megnyíltak, és a szegénységnek hetente ingyen osztottak gabonát. Miért
szenvedtek volna érte, ha dolog nélkül is hozzájuthattak? Az egykorú
följegyzések meg is említik, hogy azért nem hajlandók dolgozni, mert „büdös
nékik az munka”!
A kevésbé szorgalmas emberek
éppen úgy a „más
zsírján élősködők”
rétegét kezdték növelni, mint a kapitalizmus korában egyes gazdák. A két
világháború között a társadalmi ellentétek már odáig jutottak, hogy
Hódmezővásárhelyen a gazda-cseléd konfliktus adminisztratív javítása érdekében
bevezették az ún. cselédbíróságot. Itt azonban mindkét réteg esetében
nagyon vigyázzunk az ítélettel. Ennek figyelmen kívül hagyása miatt már annyi
visszafordíthatatlan kárt okoztunk saját népünk életében! Egyetlen csoportot
sem szabad summásan megítélni. A gazdák között jóval több volt a szorgalmas,
cselédséget segítő, mint a csak saját hasznára güzülő. A szegénység zöme
szintén becsületesen küzdő ember volt, aki takarékos, tiszta életével elérte,
hogy élete alkonyára kis házat és néhány hold földet szerezhessen. Minden
emberi sorsot egyedenként kell és szükséges mérlegelni.
Végül szomorú összegzésként
leírhatom, hogy a társadalmi, gazdasági helyzettől függetlenül, ahogy a történelemben haladunk a második világháború
felé, a parasztság egyetlen rétegét illetően sem kopott a lenézettség. A „büdös
paraszt”
nem a városon polgáriasodó, a tanyai munkától és élettől mind inkább elszakadó
vagyonos típus volt, hanem az a sok száz-ezer család, aki még mindig kint élt és
termelt a határban.
Ha ezeket a gondokat
vizsgáljuk, a tanyán lakók jelentős részének lelki helyzetére jellemző,
állandósuló kudarcérzés már a 20. század közepén kialakult.
Értékteremtés
Az eddig vázolt nem éppen
lelkesítő életképet szerencsére sokban kiegyenlítette tanyai parasztságunk
megoldó- és ellenállóképessége. A sajátságos tanyai értékteremtés. Itt van
elsőnek a szabadságvágyuk. A parasztember a természet gyermeke. Akkor is korán
kel és lehetőség szerint megnézi birtokát, ha az eső eláztatja a kabátját.
Lehajol a földhöz és látni, hallgatni akarja, hogy mit kér, mire van szüksége.
Azért költözött ki és vállalta a zárt településtől távol eső, sokkal
kényelmetlenebb életet, mert ezt pótolta a szabadságérzete, amelyet a tanyán
megkapott. Fölötte itt egyetlen úr volt az Isten, aki a természetet alakította
körülötte.
Ez a szabadságvágy kezdetben
még a tanyatelkén is meglátszott. Kerítést csak hátul, a jószágok elkülönítése
és szétfutása ellen húzott. A tanyaház elé féltetőt eresztet, hogy közvetlenül
ne a sárba lépjen ki, és az állatok kizárására derékig érő deszkakönyöklőt
emelt. Ha kiállt a konyhaajtóba, vagy kiült az eresz alá, messze ellátott a
határba, és szabadságvágyát nem korlátozta a bezártság. (Az eresz alját akkor
rakta be fallal; a lakóépületbe akkor zárta be magát mindjobban, amikor a
háborúk, forradalmak végigzúgtak a tanyavilágon is, és egymást érték a
fosztogató, erőszakoskodó katonák, a rekvirálók, végrehajtók, majd a gátlástalanul
közösbe agitálók szűnni nem akaró hada.)
Itt, az Isten szabad ege
alatt éltette tovább a hagyományos parasztélet végső időszakáig, az 1960-as
évek közepéig –
de már az első világháborúban megtört, még romjaiban is értékes –,
a feudalizmusból örökölt és szervezetten, jól működő nagycsaládi
rendszert. Ebben több nemzedék élt együtt, egy fedél alatt; vagy ha több
tanyában is, de egy kenyéren, az atya birtokát növelve, aki ezért
köteles volt minden családtagjáról gondoskodni. Magával semmit sem vitt a
sírba. Vagyonutód fiai aszerint osztoztak meg rajta, hogyan gyarapították a
birtokot.
Ebben a nagycsaládban
mindenki a másikat támogatta. A gyerekek a gondozást nem baby sittertől
kapták, hanem anyjuktól. Saját kultúrájukat nem magán tanártól, hanem a családi
közösségben sajátították el. Ami a mai korszerű, iparilag fejlett
társadalmaknál is megoldatlan, náluk a gondozás természetes volt. A svédek
rendre panaszkodnak, hogy az élet utolsó (terminális) időszakában a palliatív
hospice (a fájdalmas tüneteket, szenvedést enyhítő) gondozó
intézményeikben, minden korszerű orvosi műszert, technikai berendezést, gépeket
beszereztek. Ápolók, gondozók, pszichológusok segítik az elkészülődőket. Csak
egyet, ami a legfontosabb, nem tudtak számukra még pénzért sem biztosítani, az
otthoni környezetben a szerető család gondoskodását, amely évszázadok során
minden nagycsaládi kötelékben jelen volt. (Ezt a nagycsaládi köteléket Kínában
most verik szét.)
Már a 18. század utolsó
harmadában megjelentek a gazdasági naplók. A legtöbb birtokon vezették a
kiadásokat, bevételeket. Följegyezték benne a család legfontosabb dátumait:
születést, keresztelést, első áldozást, konfirmálást, bérmálást, házasságot,
elhalást. Föltüntették, hogy egyik szomszéd, hogyan segített a másikon, a
nagycsalád miként vett részt a mellettük élők munkájában, ha idővel szorított a
szántás, vetés, betakarítás nehéz föladata. Elképzelhetetlen volt, hogy a határ
széthúzzon. Aki ebben a rendben deviáns módon nem vett részt, az magát
zárta ki a paraszttársadalomból.
Nagyon fontos volt az egyéni
vagyonnövelés. A gazda úgy tudta nagy létszámú családját, és a neki segítő
munkásokat eltartani, hogy előre több évre tartalékolni tudott, amikor az
Alföldön 7-11 évenként rendre váltakozva aszályos és nedves időszakok
következtek. Nemcsak gazdasági, de mentális biztonságot is nyújtott, ha tudták,
hogy van értelme küzdeni, mert a munka meghozza eredményét.
A magánvagyon megtartása és
növelése az egész világon máig hajtóerő. Ezt nem venni tudomásul, az az emberi
természet törvénye elleni vétség, amely a társadalmat pusztítja. Középületek,
kutak, iskolák falán olvasható, hányan adakoztak vagyonukból a közösségüknek.
Nemcsak maguknak gyűjtöttek. Abba a tálba is helyeztek értéket, amelyből
mindenki vehetett. Csongrád megyében Székkutas községet idős Gregus Máté a
gyönge termő talajon hozta létre. Összefogva más gazdatársakkal, pénzükből a
fogadott szorgos mezőgazdasági munkásság részére alapítványt tettek, hogy a
házasodók hozományt kapjanak.
Megannyi jele van annak,
hogy a tanyai népesség önálló szellemi, illetve tárgyi kultúrát és igyekezett
kialakítani. Az igazság azonban az, hogy nehéz lenne csak falusi, városi, és
tanyai népi kultúrát elkülöníteni. A kint élő emberek a heti piacokon, nagy
vásárokban megvették a számukra szükséges, népi mesterek által készített
használati tárgyakat, eszközöket. Ezeket magukkal vitték és fölhasználták.
Beépítették saját kultúrájukba és megtartották. Amikor a tanyákat lerombolták,
a legtöbb gyönyörű, több évszázados kerámia, bútor, kovácsmunka stb. az
elhagyott házak padlásáról, színeiből került elő.
A tanyai népesség saját
kultúráját már a 19. század utolsó harmadától a falusi, városi példa alapján
polgárosodva, a korral haladva alakította ki. Csak a vásárhelyi határban több,
mint 60 olvasókör, gazdakör működött. Ha a hozzá közeli tanyai iskolában volt
egy kiváló tanító, a lelkészlakban jó pap, közös eredményként a parasztgyerekek
nemcsak az alapvető elemi iskolai követelményeket sajátították el, hanem
megtanulták az ünnepségeikre a műsort összeállítani és maguk előadni. Nem
kellett a városból művészeket hozatni. Mire az iskolapadból kinőttek, az
olvasókör ifjúsági tagozatában akár három fölvonásos népszínművet is
betanultak. Egy-egy összejövetelen az
egész határ magától megmozdult, senkit sem kellett odahajtani. Büszkék voltak,
hogy az ő gyermekük is helyet kapott egy tanyai színjátszó csoportban. A
Gárdonyi féle „lámpás”
a tanítón keresztül megsokszorozódott, és maga a tanyai nép vált a szellem
őrlángjává.
Ezekből a fölsorolt
összetevőkből alakult ki egy erős gazdatudat, amely párosult a
magyarságtudattal. A parasztság soraiból került ki tömegéhez mérten a
legkevesebb hazaáruló, besúgó, másoknak rosszat akaró. Takarékos, jövőt építő
szándékukra egyetlen példát említek, amelyet idős adatközlőm mesélt el. Amikor
véget ért az első világháború, és a frontok föloszlásával a katonák országokon
keresztül minden irányból rendezetlenül tódultak hazafelé, az első dolguk az
volt, hogy elhányták fegyverüket, fölszerelésüket, vagy a lakosságnak eladták.
A legtöbb ember, aki mindazt hazacipelte, amivel fölszerelték, a paraszt volt.
Tudta, hogy neki itthon a puska vagy a szurony inkább káros, mint hasznos lehet.
Nem is magának mentette. Naivan úgy képzelte, hogy majd jó lesz a következő
katonanemzedéknek. Gondolatban, cselekedetében előre építkezett. Szántó
Kovácsként diófát akart ültetni, amely unokáinak terem. A történelem azért
cáfolt rá, mert az új norma élettelen, az emberi lélektől idegen elmélet
megvalósítását követelte.
A tanyai értékteremtés
többet helyezett a megméretés mérlegére, mint az ebből az életmódból származó
értékcsökkenés. Hitet és lelki biztonságot nyújtott. Hitet Istenben, a
természetben, különösen a földbe, mint termőerőbe (Földanya mítosza), és
hazát jelentő területbe, ahol élni lehet. Hitet az embertársakba, a családba és
önmagukba. Akinek ilyen erős hite volt, az lelkileg is szilárd tudott maradni.
A tanya és gazdaélet fölszámolása,
a hagyományos parasztélet elhalása
A számunkra vesztes második
világháborút követően, bár jóvátehetetlen, súlyos sebeket kapva, kivérezve, de
még a parasztság saját erejében, szorgalmában bízva, darabig úgy gondolta, van
remény. Kettős társadalmi folyamat zajlott. A földreform során szétosztották az
úri, egyházi és nagybirtokokat. Az évszázados földéhséget pillanatnyilag
csillapították. Nagyon sokan tanyát építettek és kiköltöztek. Szerte az
Alföldön elindult az egyéni parasztgazdaság kiépítése. Nincstelen cselédek
érezhették magukat gazdának. Számukra ez rövid ideig volt fölemelő. Közben
1945-ben megalakult az ország első szövetkezeti csoportja. Ettől kezdve
folyamatosan beindult a közös gazdálkodásra agitálás, szervezés. De még mindig
maradt választási lehetőség.
Meghirdették az
osztályharcot. A valóságtól távolálló ideológia, az országos és helyi politika,
valamint az idegen fegyveres hatalom támogató jelenléte beleavatkozott egy
természetes társadalmi fejlődésbe. Megindult a „kulákká”
nyilvánítás és a kuláküldözés. Németh László egyik elbeszélésében már jóval
korábban, saját rokonai példáján keresztül hiába figyelmeztetett arra, hogy
benne a középbirtokos gazdákról egészen más kép él, mint ahogy őket „népnyúzó,
mások zsírján élősködő falusi ellenségnek” bélyegezték. Maga is
vidéki szilenciumra kényszerült.
1950-től elindult az első
szövetkezetbe terelés, a tanyavilág fölszámolása, és a gazdatársadalom
ellehetetlenítése. A folyamatot az 1956-os forradalom késleltette, de az
erőszakos kolhozosítás második hulláma 1960-tól megújhodott. Minden határban
volt olyan számottevő, példaadóan gazdálkodó, szorgalmas gazda, aki családjának
jobb életminőséget tudott teremteni, mint a többiek. A parasztok jelentős része
őket követte, kisebb részük irigyelte, és kárörvendően figyelte kiszorításukat.
Két okból is ezeket a
középparasztokat kellett elsőnek tönkretenni. Elsősorban azért, mert legjobban
ők őrizték a nacionalistának, sovinisztának bélyegzett gazda- és
magyarságtudatot. Ezeknek a fogalmaknak, és a vele járó gyakorlatnak semmi
keresnivalója sem volt az idegen, internacionalista társadalom kialakításában.
Másfelől, az alakuló szövetkezeteknek semmije sem volt. Kezdetben a
legszegényebb réteget sikerült összetoborozni. Kellett a föld, az igavonó állat
és a szerszám. A „kulák”
jól fölszerelt tanyája biztosította a szövetkezeti központokat, telephelyeket
és a termelés hátterét. Ezért kifelé a törvényesség látszatát fönntartva,
minden áron meg kellett szerezni.
Elindultak a kulákpörök, a
gazdasági vétségek bizonyítása. A dűlőbiztosok, rendőrök, majd az ÁVH állandó
zaklatásával, félelemkeltésével elérték, hogy a tanyavilágban a rettegés vált
úrrá. Ugyanakkor provokáltak, bujtogattak is. 1948–49-ben az
Orosházáról a vásárhelyi Pusztán át Szeged felé terjedő dél-alföldi fehérgárdista
mozgalomban zömében fiatal gazdákat vontak be, hogy „a szocialista
rendszer fegyveres megdöntésére” földalatti hálózatot hozzanak létre. Amikor
a csoportosulás kezdett kiteljesedni, „téglákat”,
besúgókat építettek be. A mozgalmat 1950 augusztusától négy hullámban számolták
föl. A megtorlás kegyetlen volt. Kivégzések a szegedi Csillag börtönben,
embertelen kínzatások az ÁVH székházak alagsorában, kényszermunka bányákban, az
inotai erőmű építésénél stb. A legkülönbözőbb vádak miatt hamarosan az egész
határ a börtönökben, és azokban a kényszermunka-táborokban sínylődött, ahová
elhurcolták őket. Azok sem jártak jobban, akiket családjukkal együtt valamelyik
Isten háta mögötti pusztaságba telepítettek ki, a teljes testi lelki leépülésre
kárhoztatva. Gyanússá vált, aki az üldöztetésből ideiglenesen kimaradt.
A fölszámolás és annak
végrehajtása között területileg különbségek mutatkoztak. Ha tanya vagy
parasztellenes rendelkezés született, a Viharsarokban azt tovább élezték, míg
például Bács-Kiskun megyében tompítani igyekeztek. A Kecskeméten megjelenő
Petőfi Népe 1972. nov. 4-i száma a Petőfiszálláshoz tartozó péteritói tanyai
iskoláról ezt írta: „Felvirradt a nap, amikor méltó külsőségek
közepette ebben a jelenleg 45 kisdiákot nevelő intézményben –
a hosszabb távon fennmaradó tanyai iskolák sorában utolsóként, a 81-ikben is –
felragyogott a villany áldásos fénye.”
Csongrádot hol „Pol-pot”,
hol pedig „Kuo-mocsin”
megyének csúfolták. A tanyai iskolákat „körzetesítették”.
A kisgyerekeket a városokban ún. hétvégi kollégiumokban helyezték el, vagy
naponta buszon behordták. A külterületi tanodákat lebontották, illetve a
szövetkezeteknek adták tárolási célra. Nagyon sok tanyai család azért vált meg
önként a tanyájától, mert lelkileg nem tudták elviselni, hogy a kisgyerekeiket
elválasztották tőlük.
A politikai végrehajtás területi különbsége abban is
megmutatkozott, hogy a tiszántúli szántóföldeket a megalománikus
birtokhasználat következtében egybe lehetett szántani, és miután rajta a
tanyákat fölszámolták, végelláthatatlan barázdákat húzni. Ezt az eljárást a
Duna-Tisza közötti homokhátságon, ahol szőlő- és gyümölcskultúra honosodott
meg, nem lehetett alkalmazni. Itt a III. típusú szövetkezeteket kellett
meghonosítani, és a népességet a tanyákban megtűrni. Míg a szántóföldi
növénykultúrát géppel lehetett művelni, aratni, betakarítani, a szőlőt és
gyümölcsöt állandó helyben lakással, igen sok, naponkénti kézi munkával kellett
gondozni.
A gazdasági és lelki
megtöretés egymással párhuzamosan folyt. Példaként vizsgáljunk néhány módszert
Vásárhelyről. A kopáncsi tanyavilág legrangosabb gazdája Tárkány Szűcs István
volt. Előbb a megyei napilapban indult a család ellen sajtóhadjárat, majd több
alkalommal elvitték és kegyetlenül összeverték. A legutolsó megkínzatása olyan
mértékű volt, hogy meghalni haza adták. Másnap belső vérzéseiben kiszenvedett.
Éjszaka körbefogták a
tanyát. A gazdát alsónadrágban betuszkolták a fekete Pobjedába, és a sötétben
hajnalig a birtoka körül autóztak vele, miközben ütötték-verték. A
szerencsétlen nem tudta, hol járnak. Úgy hatott, mintha a családjától
távolodna. Amikor kivilágosodott, megőszülve kidobták a bejáróra. A Csongrád
megyei Székkutas rendőrőrsére bevitték a határ két legidősebb és legtekintélyesebb
gazdáját. Szembe állították őket és egymás arcába kellett köpködni. Amikor
hazakerültek, az egyik még akkor este fölakasztotta magát, a másik
megzavarodott. Az egyik gazda nem akarta tanyáját elhagyni, amikor
fölszólították a költözésre. Megelevenedett Kőmíves Kelemen Déva vári
legendája. Midőn az egész család a tanyában volt, a bejárati ajtót
odaszállított bútorokkal eltorlaszolták, „befalazták”
őket. Éjszaka, hogy észre ne vegyék, mindenüket hátrahagyva, az ablakon
keresztül menekültek el. Tanyájukat, ingóságukat soha többé nem kapták vissza.
Néhány év múlva, amikor arra mertek menni, már a romjait sem találták.
Beszántották.
Korábban a törzsi
társadalmaknál volt ismert az ún. voodoo halál. Amikor valaki főbenjáró
bűnt követett el, arra a sámán rámutatott, hogy nincs tovább rád szükség. Nem
volt más lehetősége, mint befeküdt a kunyhójába. Napokig nem ivott, nem evett
és ott halt meg. Ez a „voodoozás” két formában is
előfordult. Hocsi Istvánnak Vásárhely szőrháti határában takaros tanyája volt,
amely kellett a szövetkezetnek. Csereingatlanként fölajánlottak neki egy
düledező, ócska épület együttest. Az öreget háza népével ide átköltöztették. A
gazda nekilátott a tanyát rendbe hozni. Számítottak a szorgalmára, ez lett a
veszte. Egy év múlva elkészült a tanyával, mire az övét tönkretették.
Visszaköltöztették és az öreg családjával újra javítgatni kezdett. Ez a cirkusz
többször ismétlődött. Amikor utoljára akarták a tanyájából elüldözni, este
azzal búcsúzott el az övéitől, hogy „abba a bagolyvárba
többé nem megyek”,
amit adtak volna helyette. Behúzódott a szobájába. Felöltözött ünnepi
viseletébe: fehér bőgatyába, fekete kabátba, amelyben esküdött, és az ágyába
lefeküdt. Reggel, amikor jött értük a vontató, hogy ismét elköltözteti őket, a
menye halva találta. A körzeti orvosi jelentés szerint, „szívgyengeség”
végzett vele. A nép így fogalmazott: „bánatában meghasadt a
szíve.”
A vásárhelyi Pusztán nem egy
eset volt, hogy a család a lehetetlenné vált életkörülmények miatt
hazaköltözött a városba, faluba. Az öreg, aki ott született, a birtok már a
nagyapjától kezdve öröklődött, nem hagyta el a tanyáját. Hiába próbáltak
ráhatni, egyedül is kitartott. A tanya a gondozatlanságtól hamarosan
használhatatlanná, romossá vált. Ezen a tájon nem volt büdös barlang, sem kopár
hegy, ahová a családból, társadalomból kiszorult öregek maguktól elmentek, vagy
fölvitték őket. A tanyaház elé maguk rakták ki a gondolkodószéket és
abba ültek bele. Darabig az egyre gyérülő szomszédok még vittek nekik ételt, de
tudták, hogy menthetetlenek. Azt mondták, „úgy ülnek ott, mint
Dózsa a tüzes trónon”. Egy nap azután eljöttek értük azok, akikhez
elkívánkoztak. Az arra járók látták, hogy a gazda már beszél velük. Sejtették,
hogy éjszaka fölviszik lelkét maguk közé a tetejetlen fára. Másnap reggel már
csak a teste görnyedt ott a székben, a pusztaságban.
Az otthonmaradt, mindenüktől
megfosztott gazdaasszonyok, lányok a határban a legalpáribb és legnehezebb
munkákat kapták. Trágyát hordtak, árnyékszék űrgödrét pucoltatták ki velük,
betonozásnál segédmunkásként dolgoztak, csatornát ástak, traktorra ültették
őket és így tovább. Az egykori cselédségből olyan embereket toboroztak, akik
bevallásuk szerint a gazdáktól szenvedtek. Ezekből helyi vezetőket neveztek ki,
és a munkásként rájuk bízott egykori gazdacsaládokon teret engedtek
bosszújuknak.
Az elképesztő példák sora
kifogyhatatlan. 1962-re a gazdatársadalom gazdaságilag tönkrement, mentálisan
leépült. A tanyákat fölszámolták, beszántották. A Vásárhelyi közel 7000
tanyából legföljebb néhány ezer maradt, de ezek zöme is újonnan épült
szövetkezeti, állami gazdasági épület volt. Az emberek beköltöztek a
településekre és a munkaképes fiatalok elhelyezkedtek iparban, kereskedelemben,
közlekedésben stb. A család széthullott. A nép ismét szépen fogalmazott: „»szélfútta«
családdá váltunk”.
Már csak érzelmi vagy tudati kapocs maradt köztük. Az együttélés megszűnésével
még az összetartozás érzése is gyakran formálissá vált. Beolvadtak a „kenhető
tömegbe”,
amelyik minden választáson 97 százalék körüli eredménnyel a Hazafias Népfront
jelöltjét állította vezetőjének.
A mai „tanya”
lakóinak mentális jelene
Ha a „társadalmi
pokolnak”
vannak bugyrai, szomorúan kell leírnom, az eddig vázoltaknál nem lehet
megállni, és a jelenben mélyebbre kell jutni. Ennek az állapotnak a kulcsszava:
a rosszul sikerült rendszerváltás. Amikor ezt Antall József
miniszterelnök úr szemére vetették, mérgében vagy elkeseredettségében állítólag
azt válaszolta, hogy „tetszettek volna forradalmat csinálni!”
Két vesztes világháború, forradalmak, gyakori rendszerváltások, terület- és
népességcsökkenés után már csak egy polgárháború hiányzott volna a kivérzett
magyarságnak, és a magyarságtudatunkat egyre jobban elkopva, de jelképesen még
mindig tartó parasztságnak.
Maradt egyáltalán
parasztságunk? A régi értelemben nem. A hagyományos paraszttársadalom az
1960-as évek közepére végleg és visszafordíthatatlanul megszűnt. Koromnál és
érdeklődésemnél fogva abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy még beszéltem
olyan gazdákkal, akik ennek a világnak hagyományait ismerték és őrizték. Ugyanakkor túlélésem következtében abba a
szerencsétlen helyzetbe kerültem, hogy évtizedeken keresztül láttam szörnyű
vergődésüket és hol lassúbb, hol hosszabb elmúlásukat. A klasszikus néprajzi
vagy szociológiai értelemben vett gazdatársadalom kimúlt. Néhány veteránja túl
a 90 éven már többnyire alkalmatlan az emlékezésre. Mi történt az utódokkal?
A rendszerváltás után, a
kárpótlási törvény végrehajtása nem sikerült. Az akkor még élő idős emberek,
vagy a többnyire más szakmában dolgozó utódaik kárpótlási szelvényeiket vagy
elkótyavetyélték és ügyeskedő emberek fölvásárolták, vagy az értük járó földet
nosztalgiából váltották ki. Kevesen kapták vissza az elvett eredeti telküket.
Vásárhely határában az 1950-es évektől létesült ipartelep például a legjobb
minőségű földekre települt. Ma termelési és értékesítési gondokkal vergődő
gyárak állnak rajtuk. Fölszántani már nem lehet. Az egykori földtulajdonosok
lelkük számára idegen földet máshol kaptak, több darabba, amelyek megmunkálása
egyre nehezebb és gazdaságtalanabb a növekvő üzemanyag árak és a jókora
távolságok miatt. Még a régi értelemben vett 40-50 holdas „kulákbirtokok”
is naivan kevésnek bizonyulnak az új termelési rendszerben, ha versenyben
akarnak maradni. A kisbirtokok egymás után mennek tönkre. A bizakodó beművelők
még összerakták minden addig megtakarított pénzüket, hogy a termeléssel újra
indulhassanak, most az is elveszik. Nőttön-nő a depresszív tünetcsoporttal
kezelt, tönkrement, kilátástalan helyzetbe került földtulajdonosok és
gazdálkodók száma.
Nagy gond, hogy ahol még van
lelkesedés, nincs pénz a fejlesztésre. A bankhitelek és a kamat-föltételek
számukra többnyire elfogadhatatlanok. Nem mernek eladósodni A türelmetlen
társadalom nem adja meg a lehetőséget, hogy akkor kezdjék meg a törlesztést,
amikor előbb a birtok jövedelmezővé válik. Ha egymás után több rossz gazdasági
év következik, jön a foglalás, árverés, birtokelkobzás. Mivel nincs biztonságos
gazdasági támogatási rendszerünk, a mezőgazdaságból nehezen lehet megélni. Nagy
a kockázat.
A tanyai gazdálkodás
következő megoldatlan gondja, hogy a korszerű intenzív (belterjes)
termelésre nehezen tudnak átállni. Sem a kellő szakmai tudás, sem a hozzá
szükséges anyagi fedezet nincs meg. Évszázadok óta jóformán csak nyersanyagot
állítottak elő. Hiányzik a hozzá szükséges földolgozó ipar, ami volt,
tönkretették. A termékeiket olcsón kell eladniuk. Akik – többnyire
külföldön –
földolgozzák, azok élvezik a hasznát. A termékváltásunk nehézkes vagy nem
működik. Még mindig azokat a mezőgazdasági árucikkeket igyekszünk előállítani,
amelyekből a világpiacon túltermelés van.
Bármit hozunk léte, a
termékeink értékesítése hazai körülmények között is nehéz. Ez kezdődik a
beszállítás költségeivel, a rossz és be nem tartott szerződésekkel, a termelő
és a fogyasztó közé beépült ingyenélők hadával, akik az árakat megsokszorozzák
a településen lakó, kiszolgáltatott, bérből élő embereket sújtva, a saját
hasznukat növelve. A termékek egy része nem éri el a nemzetközi, az utóbbi
évektől kezdve az EU minőségi normákat. A csomagolástechnikánk elmaradott.
Nincs közbiztonság.
Kezdetben csak a megélhetési bűnözés terjedt. Mára szervezett tolvajok hada,
maffiák járják az egyre néptelenebb tanyavilágot. Kilesik, mikor mennek el
hazulról. Kamionnal, teherautóval beállnak a tanyaudvarba, és a lábas jószágtól
kezdve a bútorig mindent elvisznek. Ismerősöm jókora bankhitelt vett föl egy
öntöző berendezés megvásárlására. Mivel a területen alig van tanya, megszűnt a
szomszédok szemmel tartása. Könnyű bármihez hozzájutni, amit a termelőhelyen
kénytelenek hagyni. Egyetlen éjszaka mindent leszereltek az eszközről és
elvittek, ami mozdítható volt. Több millió forintos kárt és teljes csődöt
okozva a gazdának. Mára a jóléti bűnözés került előtérbe. Az erőszakkal,
munka nélkül történő vagyonszerzés és gyors meggazdagodás.
Filmet forgatunk a
vásárhelyi Pusztán. Kerékpárral szeretnék kimenni, hogy közben nézelődhessek. A
rezervátum fiatal szakembere harckocsinak beillő terepjáróval visz a
helyszínre, mert az elhagyott tanyavilágban egyedül nem biztonságos. Vásárhelyen
a Szikáncs nevű határrészt évtizedekkel ezelőtt úgy ismerte meg az ország, hogy
itt kerültek elő az arany solidusok. Most arról vált hírhedté, hogy
néhány évvel ezelőtt egy idős tanyai házaspáron, akiktől nem létező pénzüket
követelték, viviszekciót hajtottak végre: élve darabokra vágták őket.
Legtöbben már nem mernek a tanyán kint aludni, állandóan ott tartózkodni. A
rettegés és félelem a mentális egészséget tovább pusztítja.
A közös gazdaságok az utakat
tönkretették, beszántották. Az új, pormentes utak, többnyire üres istállókhoz,
otthagyott szövetkezeti telephelyekre vezetnek. Utak futnak a földek között a
semmibe. Nincs üzlet, vegyesbolt, villany, csatornázás, egészséges ivóvíz. A
korábbi, nem megfelelő technológiával végzett olajbányászás és földgázkinyerés
következtében (Algyő, Kardoskút környéke) a dél-alföldi tanyák ásott kútjaiban
elapadt a víz. Sok tanya azért maradt lakatlan, mert az állatokat nem tudták
itatni.
Nincs iskola, kevés, az
olvasókör, közösségi épület, szórakozási és ismerkedési lehetőség. A
legszükségesebb segítség: orvos, rendőr, mentő, tűzoltó a járhatatlan tanyákat
meg sem tudja közelíteni, vagy késve érkezik. A fiatalokat ezek a körülmények
elrettentik. Az elkezdett tanyaépítési lendület megtört. Senkit sem lehet arra
kötelezni, hogy családjával együtt embertelen körülmények között, kilátások,
tervbe vett kommunális fejlesztések nélkül kitelepüljön a nagy semmibe, a
szabad ég alá, az elemek erőinek, és az újra kialakult betyárvilág
kénye-kedvének kitéve.
A mai tanyai népesség
A népesség megoszlását
területileg és művelési ágazat szerint ismét külön kell vizsgálni. Egészen más
a helyzet azokon a Duna-Tisza közötti területeken, ahol korábban a III. típusú
szövetkezetek honosodtak meg. A gazdák tanyái itt viszonylag szép számban megmaradtak.
Folyamatosan lakhatták és korszerűsíthették. A család, vagy a háztáji gazdaság
gyarapodásával állagmegóvás címén titokban még bővíthették is. A régi
utak jelentős része szintén megmaradt, sőt az úthálózatot növelni is tudták. Az
1970-es években megindult villamosítás, és a meghagyott iskolák szintén
lehetővé tették a helyben lakást. Így a rendszerváltásra olyan tanyarendszer
alakult ki, amely megfelelő további fejlesztés során alkalmas lehet az EU
követelmények szerinti termelésre és kintlakásra. Mivel a régi gazdákat nem
üldözték el, ezek fiai, unokái tovább tudták folytatni a tanyai termelést. Itt
a régi parasztság utódai élnek ma is. Mivel tanyára ezen a vidéken a jövőben is
szükség lesz, várható, hogy „farm jellegű”, lazán szövetkező,
családi gazdaságok hálózzák be a területet. Ők már sohasem lesznek parasztok,
hanem mezőgazdasági vállalkozók.
Egészen más a helyzet a „tanyátlanított”
Viharsarokban, ahol a mezőgazdasági lakosság jóval szegényebb maradt.
Telephelyek épülnek ugyan a nagy magángazdaságok területén, de ezeken nincs
lakóház, sem várható kitelepedés, legföljebb vagyonőrök és időszakos
mezőgazdasági dolgozók. A birtokot gyakran szögesdróttal veszik körül, és belül
a vérebek szabadon kószálnak. Ezek azok a munkahelyek, amelyeken termelés
folyik, de a családi életnek nem ez a bölcsője. Lelkileg az itt dolgozó emberek
nem is kötődnek ide. Földszeretetről szó sincs, pedig a hagyományos paraszti
termelésnek ez volt a legfőbb hajtóereje. Számukra egy a fontos, hogy a
termelés és eladás jól működjön. Ez a réteg mezőgazdasági vállalkozókból és
bérmunkásokból áll.
Maradt ugyan több olyan
tanya is, amelyeket a városi értelmiség vásárolt meg és átalakította
hobbi-tanyának, de ezeknél nincs piacra termelés. Hangos házi bulik,
erkölcsileg olykor kifogásolható összejövetelek és tevékenységek színterei,
amelyek a zárt településeken föltűnnének és a szomszédok sem tűrnék; illetve
kifelé a teljes elzárkózás jellemző rájuk, amely elképzelhetetlen volt a
hagyományos tanyai életben. Idegen testek a határban, mint szálka, vagy porszem
a nyitott szemben. Táblák jelzik, hogy „Privát terület.
Belépni tilos!”
Ehhez az üdülőrészhez csak mint vagyonhoz kötődnek. Lelki kapocs nincs. Ha
jobbat találnak, azonnal adják-veszik, hiszen nem itt születtek, a családnak
nincs hozzá kötődése.
Egyre kevesebb azon tanyák
száma, ahol a régi parasztvilág utolsó sarjai még kitartanak. Ők megfáradt,
tehetetlen és kiszolgáltatott öregek, akiknek nincs hová menniük. Igényük sincs
már, vagy az elmúlt félévszázad során a lét alapjaira visszaszorították.
Gyermekeik a zárt településeken más munkakörben dolgoznak, legföljebb a
szülőkre való tekintettel hét végén mennek ki segíteni, de a tanyába végleg nem
költöznének ki, és nem vállalnák az itteni életmódot. Szomorú, de az ő lelki
kötődésüket kiölték, az unokákat pedig meg sem tanították a föld szeretetére.
Földanyáról legföljebb a középiskolai történelemórán mint mitológiáról hallanak.
A kellő támogatottság és az
infrastruktúra hiánya miatt haldoklik a nem régen beindított családi gazdálkodás.
Az egyedül lévő kis közösségek nem tudnak a tanyán gyökeret verni. Még ha
anyagilag képesek lennének is rá, családostól nem költöznének ki, egy jóval
alacsonyabb minőségű életszínvonalat és társadalmi elszigetelődést vállalni.
Kísérletek születtek, hogy társulással, laza, tehát nem ideológia alapján
erőltetett szövetkezeti csoportosulással, hanem saját elhatározásból összeadott
vagyonalappal kezdjenek el valamilyen szinten közösen gazdálkodni.
(TÉSZ-mozgalom.) A terhek, a kibontakozás reményének ködös távlata legföljebb a
rendszert tartja még együtt, mivel jobbat nem tudnak, de közös tanyabokrot
létesíteni, vagy elkülönült, de egymáshoz közeli szomszédságot nyújtó tanyákat
építeni nem tudnak, és e gondok miatt nem is mernek. Ennek a rétegnek a lelki
kötődése a tanyás gazdálkodáshoz ingadozó. Ha a társadalomi segítség megfelelő
lenne, lelkileg rá tudnának hangolódni. Ez a réteg ugyanis nem várja a sült
galambot a szájába, a kibontakozásért maga is tenne valamit, ha hagynák.
A rendszerváltás előtt
ismert volt a szocialista faluépítés ideálja, az „egy falu egy
szövetkezet”.
Amikor ez az elmélet kezdett végre működni; amikor a külterületen élő és
dolgozó embereket már hagyták végre munkájuk után megélni, ismét ideológiai
alapon, csak ellenkező előjellel és oldalról, a jól működő szövetkezeteket is
szétverték. A tűzhöz közelülő vezetőség fillérekért megvásárolta és „magánosította”
az értékeket (munkagépeket, lábas jószágot). Megszerezte a legjobb földeket, és
ott hagyta a magát „privatizálni” képtelen, nincstelen
tagokat, akik azóta is vergődnek, vagy csődbe kerültek. Ők beosztott munkások
voltak, akik a mezőgazdaság egy-egy részfeladatát látták el. Nem értenek az
átfogó, több termelési ágat üzemeltető gazdálkodáshoz. Így, vagy úgy, a
szövetkezetek szétverésével a kis falvakban és jórészt a tanyavilágban megszűnt
az egyetlen, tömegnek kenyeret adó munkalehetőség. Családok ezrei kerültek
munkanélküli sorba, akik megfelelő társadalmi segítség nélkül képtelenek saját
életükön jobbítani. Lelki kötődést a munkához és munkahelyhez éreznek. A
megélhetést keresik. Egykori nosztalgia kevésbé köti őket a földhöz, tanyához.
A tanyavilágban gyarapodik
azoknak a szegény, munkanélküli, iskolázatlan, vagy kis alapképzettségű, nagy
családoknak a száma, akik a zárt településeken nem tudnak megélni, a bérlakás
költségeit fizetni, esetleg ki is lakoltatták őket. Kezdetben a tanya körül
kézi erővel saját fogyasztásra termelni kezdtek. Hamarosan rá kellett jönniük,
hogy ehhez sem értenek, bele is untak, és fokozatosan fölhagytak vele. Tengődnek
a munkanélküli segélyekből, a kukázásból, alkalmi munkákból. Nekik semmilyen
lelki kötődésük nincs a tanyához.
Végül van egy réteg, amely
lumpenekből, munkakerülőkből áll. Elhagyott tanyákat feltörtek és
törvénytelenül beleköltöztek, vagy már erőszakosan nem is kellett hajlékot
szerezni, mert az romosan, kifosztva ott állt előttük. Fejlesztés, újra építés,
gondozás, netán termelés itt sincs. Ha éppen nem alszanak, civakodnak, vagy
isznak, járják a környéket, és amit a szemük meglát, a kezük nem hagy ott.
Nincs olyan fejlett
társadalom, amelynek ne lenne meg a maga társadalmon kívüli rétege. Az ide
tarozók elvből vagy lustaságból nem is hajlandók az együttműködésre; család-,
csoport- vagy ország-fejlesztésre. Ezek a tanyalakók szubkultúrát
képeznek. Életformájukat sem humánus segítséggel, sem törvény szabályozta
tiltással, büntetéssel nem lehet megjobbítani. Ha szétosztják, vagy segítik
őket, mindent fölélnek, más helyen ismét összeverődnek, és a maguk választotta
világát –
miután csak ebben érzik magukat jól – újraalkotják. A
tanyán lakást legföljebb, mint a közteher viselés és a bűnüldöző hatóságok elől
való elrejtezés lehetőségét tekintik, de mentális kötődésre képtelenek.
A jelen mentális elemzése
Az itt leírtak szabad
előadás formájában 2003. márc. 7-én, Hódmezővásárhelyen, a „Lelki
egészség a vidéki Magyarországon” című országos konferencián hangzottak el. A
tudományos ülés kezdeményezője a kiváló pszichiáter, dr. Grezsa Ferenc, a
Magyar Mentálhigiénés Szövetség elnöke volt. A két napos előadás- és
vitasorozat után igen szomorú kép alakult ki az egész vidéki életről. Néhány
példát emelek ki.
Kossuth Lajos alföldi
toborzó útja során 1848, október 4-én tartott gyújtó beszédet
Hódmezővásárhelyen. Az akkor még nem nagy lakosságszámú városnak 1849 júliusáig
666 katonát kellett volna a honvédseregbe kiállítani. Ezzel szemben 825 személy
állt hadba. Ez a 159 többlet – amely igen komoly létszámnak felelt meg –
úgy jött létre, hogy a 16-17 éves pelyhes állú legények a sorozók előtt
letagadták korukat, hogy „Kossuth-katonaként” a hazájukért
és szabadságukért harcoljanak. Egy későbbi, ún. reprezentatív vizsgálat
kiderítette, hogy a bevonultak mintegy 79 százaléka paraszt volt (122 fő
közülük napszámos), aki a földjét, vagy a rajta dolgozó családját védte.
Kórházi kollégáim, akik a
mai katonaállításokon mint sorozó orvosok vesznek részt, elmondják, hogy milyen
nehéz honvédnek való fiatalt találni. A legtöbb testileg alkalmatlan. A 18 éves
fiatalnak például már alig van foga, állandó allergiával küzd, gyarapodik a
cukorbetegek, szívbetegek száma stb. A másik jelentős réteg nem is akar katona
lenni. Számára a család, haza védelme mesének hat. Nem érzi át, miért kellene
és miért éppen neki áldozatot vállalni. A mai fiatalok között már alig van
paraszti munkát végző. Ők kevésbé tiltakoznak a bevonulás ellen.
Vizsgáljuk meg az „Ép
testben ép lélek”
mondás mai jelentését.
2002-ben az országban
valószínű elsőnek Hódmezővásárhelyen készítettek átfogó egészségszociológiai
térképet. A kérdező biztosok (erre fölkészített védőnők, szociális munkások
stb.) térképpel a kezükben végigjárták a város utcáit, és a még meglévő
tanyákat. Összesen 21.296 fő 18 éven felüli lakost kérdeztek ki. Ez azt
jelentette, hogy a város 48.438 főnyi lakosát véve alapul, minden családhoz
eljutottak. A kiértékelés alapján az önkormányzat látja, hol vannak azok, akik
különféle segítségre szorulnak, és melyek azok a területek, ahol a rászorulók
halmozottan élnek. Ez a város igyekezett megismerni az „Ép testben”
szólás mai helyi tartalmát.
Eddig sem Vásárhelyen, sem
az országban nem készült átfogó mentális térkép, hogy vajon lelkileg milyen
állapotban van a magyar népesség? Csak föltételezések vannak. Több fölmérés
jelenleg is folyik. Egyikéről dr. Réthelyi János, a SOTE Magatartástudományi
Intézetének munkatársa számolt be: „A vidéki lakosság testi-lelki
állapota”
címmel. Az egyébként kiváló vizsgálat még nem teljes. A fővárosban
kerületenként is más a helyzet, és együttesen is jelentősen eltér a vidékétől,
de ezt még bizonyítani kell. Minden esetre, elindult a folyamat, hogy a mondás
második részére is választ nyerjünk: „…ép lélek”
lakozik-e köztünk? Az eddigi fölmérési eredmények – például a
közismert öngyilkossági hányados – máris elszomorító képet nyújtott. Kérdés,
kit érdekel ez, és ha végre az egész lakosságról kezünkbe lenne a mentális
térkép, vajon mit kezdenénk vele?
Létrejött a telefonos
lelkisegély szolgálat. A lelkileg szorult (krízis) helyzetben lévő
emberek díjmentesen hívható telefonszámon a nap minden órájában ismeretlenül és
névazonosítás nélkül vigaszt kérhetnek egy, a drót másik végén erre alkalmas
személytől. Ez a segítségnyújtási lehetőség nagyon fontos vívmánynak
értékelhető –
bár a telefon nélküli tanyák, amelyeken ez a szolgálat a legfontosabb lenne,
eleve kiesnek belőle –, és mind a kérdezőnek, mind a válaszadónak
segítséget jelenthet az anonimitás. Ez a módszer talán mégsem a legemberibb.
A reneszánszban a művészetek
elérték addigi csúcsukat, és a mai alkotók is még mindig belőle táplálkoznak,
függetlenül attól, hogy kifejezésmódjuk, stílusuk, gondolkodásmódjuk ettől már
teljesen eltérő. Amikor az 1400–1500-as években valaki egy híres mesternél
tanulóként jelentkezett, az volt az első fölvételi próba, hogy tud-e, és milyen
szinten fejet, illetve kézfejet rajzolni. Minden érett személyiség felelős a
saját arcáért és kezéért, mert e kettőnek együttes ábrázolása alapján
alakítható ki a portré.
Dr. Benedek István orvos-író
egy tévéelőadásában az empátiáról, a beteg helyzetébe való beleélésről
beszélt. Elmondta, hogy az orvosnak milyen fontos ma is, hogy lássa a hozzá
forduló embert. Amikor belép a rendelőbe, már akkor kezdőik a kölcsönös
kapcsolat kialakítása és ez nélkülözhetetlen ahhoz, hogy az orvos segíteni
tudjon, a beteg pedig bízzon gyógyítójába. Látni kell a páciens arc- és
kézjátékát, szemének, mint lelki tükrének
fényét vagy megtörtségét. A betegnek érzékelnie kell hogy orvosa
segítőkész. Vagyis mindkettő számára kölcsönös hitre van szükség ahhoz, hogy
jól tudjanak együttműködni. A telefonnál hiányzik ennek a hitnek a kialakulása.
Az élettelen drót a személyiség mentális üzenetét nem tudja megfelelő
empátiával és erővel közvetíteni. Mindezt azért kellett elmondanom, mert az ismert és föntebb idézett szólás a bajban
lévő ember számára gyakran csak a telefonkészülék fogódzóját, de nem a lelki
portré megrajzolását nyújtja.
Akár egy telefonos
párbeszédből, akár egy országos fölmérésből kitűnne-e például, hogy a ma
hazánkban élő nemzedékek sorában hány érett személyiség van, és ebből hányan
élnek tanyán? Az egész említett vásárhelyi konferencia végül is az individuum,
a 20. század végére elmagányosodott, és elbizonytalanodott, érési folyamatában
megrekedt személyiség körül zajlott. Bármilyen elágazó témakört érintettünk,
vissza kellett térnünk a megtépázott, éretlen, a családi válásokat gyarapító,
kiuttalan személyiséghez, mint „kulcshoz”, amely majd a jövő
nemzedéket kénytelen formálni. Milyen lesz az a társadalom? Megállhatunk-e a
korábbi, ismert megállapításnál?
„Az ember bio-, pszicho- és
szociális lény”
–
hirdeti joggal a pszichológia. Vagyis „Az ép testben ép
lelket”
ki kell egészítenünk „az ép társadalom” fogalmával,
amit eddig nem tettünk. Az embert holisztikusan, egész környezetével
együtt kell vizsgálni. Nemcsak az egyedet, kívül-belül a személyt szemléljük,
hanem azt is, hogy milyen az a társadalom, amelyben él, és amelyben olyanná
vált, amilyen! E három alapföltétel: „ép testben ép lélek
csak ép társadalomban jöhet létre”, és az embert ez határozza meg, ebben érhet
meg teljes személyisége.
Életem 64 éve alatt –
anélkül, hogy bármilyen politikai tömörülés elkötelezettjévé váltam volna –
szólítottak már „pajtásnak,
bajtársnak, elvtársnak, polgártársnak, úrnak”, a legújabb
címkézésem alapján viszont „adóalany” vagyok. Vagyis a
társadalom, politikai berendezkedésétől függetlenül, már nem polgárának tekint.
Nem vagyok „személyiség”,
legföljebb éretlen alany. Egy a tömegből, akit mint masszát oda lehet kenni,
ahol hézagot lehet vele betömni; akinek az a legfőbb föladata, hogy emelkedő
adóját befizesse. Ez ellen már nem is tiltakozunk, hiszen ez lett az imprinting
–
ahogy a gyermekpszichológia nevezi a bevésődést – és természetes,
hiszen már a szüleinktől is ezt a magatartást örököljük, ezért számunkra ez
lesz a követendő norma.
Ezen elmaradhatatlan
fejtegetések után kell visszatérnem előadásom tárgyához, a jelenlegi tanyai
parasztság mentális életéhez. Évszázadokon keresztül ez a paraszti réteg
tartotta el az ország egész népességét. Az a terebélyes fa volt, amelynek
gyökerei mélyen a földbe kapaszkodtak, ezért biztos segítséget nyújtott. Innen,
a gyökerekből táplálkozott a magyar kultúra. A középosztály utánpótlása volt a
polgáriasodó paraszti rétegből kivált urbánus népesség. Nem véletlen, hogy
Németh László éppen Hódmezővásárhelyen jelentős saját összegből létrehozta a
kiváló tanyai tanulók Cseresnyés Kollégiumát a két világháború között. A baj
mindig akkor kezdődött, amikor a szállások népe, a tanyai lakosság időszakosan
már nem, vagy nehezen tudta eltartani az ország lakosságát. Az az
elégedetlenségből pattant szikra, amely a határban, az eldugott tanyák között
éledt föl, a városba terjedve okozott pusztító tüzet.
Önemésztő magatartásunkra jellemző volt, hogy 1514 óta mindig azt
a parasztságot áldoztuk föl, akikből éltünk. Az 1910-es népszámlálás szerint,
az alföldi mezővárosok jelentős részének lakossága egyharmad, itt-ott fele
részben a tanyákon élt. Mindkét világháborúban ők voltak a lövészárkokat és a
katonai tömegsírokat megtöltők nagyobb tömege, mert a parasztot senki sem
sajnálta; „minket
hajtottak az első tűzvonalba megdögleni” –
fogalmazta tömören egy idős vallomástevőm. Hódmezővásárhelyen mindkét
világháborúban mintegy 3.000–3.000 fő veszteség volt. Ezek zömét a
parasztság tette ki. Egyetlen mentségünk lehet, hogy a világpolitikát nem mi
irányítottuk a magunk kedvére.
A 20. század második
felében, különösen 1990 óta országunkon belül is kialakult a jóléti
politizálás. Elmosódnak a párthatárok. Kezdetben polarizálódik a két
nagy tábor, de valójában már nem arról szól a nóta, hogy jobb, vagy baloldal
kormányoz-e. 1990 óta a negyedik kormány váltja egymást. Melyik tett a
parasztság megmentéséért legalább szükséges keveset? Ígéretek és felemás
intézkedések láttak napvilágot. Szóban és papíron sok bölcs gondolat született
és halt el. Amit az egyik kormány adott, a másik elvette. Hol a közöst,
hol a magángazdaságot támogatták,
illetve rombolták, mintha egyikben, is másikban is nem a dolgozó parasztréteg
élne. A parasztságot most is föláldozták a szűkkeblűség és a sehová sem vezető
ideológiák oltárán.
Aki ma hordóra lép igét
hirdetni –
és ha bekerül a Parlamentbe –, első tevékenysége, hogy saját jól
jövedelmező fizetésének további emelését a létminimumon élő száz-ezrek
elképesztésére megszavazza; pedig megválasztói mint egy adott ideológia
kiválasztott személyét küldték maguk helyett, őket képviselni, és a négy éves
kormányzási időszak alatt olykor hol ide, hol oda ült a választható különböző
pártok tagjai közé. Az ilyen ember saját gyors boldogulását keresi. Növekedik a
korrupció, a mások kizsákmányolása, a munkanélküliség, a közállapotok és a
családok életének romlása. Az egyszerű ember ezt látja, és érzi a saját hasán
keresztül. Így következik be az az állapot, amikor a minőséget általában nem a
többség, hanem egy destruktív kisebbség határozza meg, és ez lesz a mérték.
A parasztságnak már
évezredes tapasztalata van, hogy kételkedjen és bizalmatlanná váljon. Ha a
leírtakhoz hasonló helyzetek betegítik lelki egészségét, ha a parasztságot nem
tekintjük gyökérnek, amelyben mi is fogódzhatunk, miben bízhatunk a chipek és
robotrepülők világában, majd ezek tartanak el bennünket? Ez a módszer nem
igazán alkalmas arra, hogy a termelő ember mentális egészségét megtartsa vagy
növelje.
A 19-20. század fordulóján a
vásárhelyi mártír sorsú Plohn József fényképész mester a helyi sajtóban saját
költségén meghirdette, hogy a még élő 48-as honvédek az ünneplő ruhájukban
jöjjenek el, és díjmentesen lefényképezi őket. Közel száz veterán kereste föl.
Néhány polgári személy kivételével a legtöbb egyszerű parasztember volt. Alig
látni rajtuk jó ruhát. A kinagyított képeken érzékelhető, hogy nem szakadt,
feslett, gondozatlan külsővel ültek a kamera elé, hanem kopottan, foltosan, de
büszkén kihúzták magukat. Többnek a mellén a harcokban szerzett kitüntetések
voltak. Ez az állapot, mint írtam, már jóval a kiegyezés után volt, amikor
saját államunk tehetett volna értük valamit, de csak igavonó parasztoknak tekintette
őket.
Ha a mostani egyik „Plohn
mester”
fölkérésére 48-as paraszt honvédeink tanyai ükunokái kamera elé ülnének,
bizonyos, hogy egyiken sem lenne foltos, kopott, öreg gúnya, de van-e olyan
készülék, amely a fölvételen azt mutatná meg, hogy lelkük mennyire vásott el és
szakadt?
Gondolataimat nem szeretném
ezzel a lehangoló és sivár jövőt körvonalazó elmélkedéssel lezárni, ahogy a
konferencián tettem. Az egyik hallgató meg is kérdezte a hozzászólások során,
hogy „társadalmunkban
látok-e olyan sámánt, aki a magyar parasztság, és a tanyás gazdálkodás sorsán
segíteni tudna, és ki az?” Így feleltem:
Jóslás, prófécia nem
kenyerem. Súlyos tévedés lenne, ha egy „vezérbe”
bíznék, akit meg tudnék nevezni. Hány államfő, politikus, hordószónok hozott
már ránk jóvátehetetlen bajt, amikor ezt a nehéz egyenletet: népe fölemelését
kívánta megoldani, de az egyenlőségjelet rendre nem az azonos értékek közé
helyezte.
Sámán van közöttünk. Itt jár
velünk. Maga a még mindig szorgalmas, dolgozó parasztság, aki történelme során
azt is megtanulta, hogy soha, senkire nem számíthat, csak magára. Sem Kelet,
sem Nyugat nem húz ki bennünket a bajból. Ha mi akarunk valamit, Münchausen
báróként saját üstökünknél fogva önmagunkat kel kihúzni a mocsárból. Legnagyobb
kincsük változatlanul a termőföld. Ezt még nem lehet elvinni, ezért a
parasztság nem hagyja el helyét, nem megy külföldre boldogulni, mint sok
értelmiségi. Itt nem lehet versenyképes iparra sem alapozni. Ugyanakkor a
meglévő, egyre erőtlenebbé váló, gyérülő, és összezsugorodott parasztságban még
mindig van annyi erő, hogy Földanyánkba tápláló faként újra mély gyökeret
eresszen, és fölvirágoztassa hazánkat – ha hagyják!