Szenti Tibor
BORNEMISZA
PÉTER: ÖRDÖGI KÍSÉRTETEK,
AVAGY
RÖTTENETES UTÁLATOSSÁGÁRÓL
EZ
MEGFERTÉZTETETT VILÁGNAK
(SEMPTÉN, PÜNKÖSD TÁJBA,
1578.)
Nemeskürty
István, aki a kötet 1977-es kiadását sajtó alá rendezte és jegyzetekkel
ellátta, utószavában ezt írta Bornemisza Péter itt tárgyalt munkájáról: „A
magyar irodalom műfaját tekintve máig egyedülálló, különös remekműve.”
Ki volt a könyv
szerzője, Bornemisza Péter? Képzett protestáns lelkész, evangélikus igehirdető,
akiről föltételezik, hogy Padovában talán még az orvostudományba is bele
kóstolt. Hívatásán túl társadalomkritikusként üldözött, eretnek tudományos, új
tanaiért az egyház által kritizált, irodalmi munkásságáért, a népi devianciát
gyakran kutató néprajzi gyűjtéseiért nem éppen ünnepelt ember. Felesége,
gyermekei pestisben meghaltak, ő többféle betegségben kínlódott. Járványok
idején a döghaláltól szenvedőket vigasztalta és fölkészítette őket a
halálra. Bűnös emberi természetétől
szenvedő, önmagát az ördög csábításaitól megtartóztató, nem egyszer elbukó
prédikátor. Mindebből érzékelni lehet, hogy súlyos lelki terheket cipelő ember
volt.
Kortársa Heltai
Gáspár, tanítványa a költő Balassi Bálint, aki Esztergom várának török
ostrománál életét adta hazájáért. Bornemisza írta az első magyar nyelvű lírai
verset: a Siralmas énnéköm címűt,
amelyet középiskolás tanulmányainkból jól ismerünk. Ugyancsak ő írta a Magyar Elektra című világi drámát, az
első ránk maradt bölcsődalt, öt kötetben az első magyar nyelvű
prédikációskönyvet, vagy postillát,
amely valláserkölcsi tanításán túl szépirodalmi szándékkal fogalmazódott. Saját
nyomdája volt, amelyet a vallásüldözés következtében gyakran kellett magával
menekítenie. Kinyomtatta Szkhárosi Horváth András énekeit.
Bornemisza élete
és működése a 16. századra esett. Ez a fölfedezések kora, amikor
visszavonhatatlanul fejlődnek a természettudományok, mind inkább döngetik az
ortodox keresztény vallási tanokat és többek között kialakul a lélektan. Az
ember vizsgálni kezdi saját lelki működését és amit a föltárulkozó
jelenségekből nem ért; amit a világban és önmagában rossznak minősít, azt az
ördögtől származtatja, vagyis egy tőle független, erőszakkal rajta uralkodó
szellem tevékenységének képzeli. Ettől a fölfogástól Bornemisza sem mentes, aki
sokat foglalkozott az ördögi praktikával.
A lélektan
fejlődése következtében a protestantizmus elsőnek csatlakozik az új, az ortodox
kereszténység szempontjából eretnek tudományokhoz. Nagy szerepe éppen abban
van, hogy amikor a gyónást eltörli, a fönnálló lelki gondokat, a bűn megbánását
és földolgozását nem egy közbülső személyre, a pap közvetítésére hagyja, hanem
önmagára a hívő emberre, lelkiismeretére.
A csöndes
elmélyülésünk és lehajtott fővel történő imádkozásunk némileg hasonlít arra,
amikor a zsidó ember csíkos szélű kendőjébe burkolózik, elszigetelve magát a
külvilágtól, hogy kettesben maradva Istenével, bocsánatát kérje. Amikor az
istentisztelet során hitvallást
teszünk, olyan ez, mint a gyónás utáni fogadalom, hogy a bűnre vezető
alkalmakat elkerülve, Istennek hű és hívő gyermekei leszünk. Ezt a lelki
szabadságot kaptuk a reformációval, amely egyben komoly teher is, mert bűneink
maradéktalan tisztázása egyéni föladatunkká vált. Ennek súlyát érezték a 16.
századi fölvilágosult prédikátorok is, mint Bornemisza Péter.
A vizsgált
korszak – bár régen
túljutott Mátyás király pazar, világias, nyugat-európai mértékű kultúrájának
megújhodásán –
még a reneszánszra esett. Erdélyben megszűnik a reformált keresztyén vallási
felekezetek terjeszkedése, és a kibontakozó szellemi szabadság fölött ismét a
jezsuita rend akar uralkodni. 1577-ben a Spanyolországban bigott katolikus
neveltetésben részesült Rudolf császár megtiltotta a nyilvános evangélikus
vallásgyakorlatot, és megkezdődött a protestánsok kíméletlen üldözése. Ebben a
korszakban viszonylag még több vallási türelmességet kaptunk a török hódoltsági
területeken, mint ott, ahol német befolyás érvényesült.
Az egyházi és
világi gondolkodásban, de a teológiai, művészeti és irodalmi munkákban is
fokozott hangsúlyt kap az ördög, aki a megoldatlan történelmi helyzetet és a
nemzeti fejlődés ellen ható zsarnokságot egyaránt példázza. Kettős és
ellentétes erők hatnak a világi, illetve egyházi fejlődésre. A reneszánsz
kinyitja a kaput a szellem és a lélek kitárulkozása előtt, a történelem, a
politika pedig meg akarja őrizni a feudalizmust, az oligarchák középkori
jellegű uralmát. E vívódást még az olyan fölvilágosult ember is, mint
Bornemisza Péter –
jobb magyarázatot nem találva a jelenségre – az ördög
praktikájának tartja.
Jellemző
azonban, hogy ez a korszellem az egész művelt Európát érintette. Bornemisza
kortársa a 16. századi németalföldi festő: Hieronymus Bosh, akinek fantasztikus
festményein rendre megjelennek az ördögök, úgy is mint, ahogy a klasszikus
ábrázolások mutatják: szőrös lények patával, farokkal és szarvakkal, de mint
elképesztő fantázialények, rémisztő szörnyek is, akik az emberek testén,
lelkén, egész születő új egyéniségén, magán az individuumon uralkodnak. Több
festményén külön részletként jelenik meg a pokol elfajzott, szörnnyé vált
ördögeivel, akik a középkori embertelen kínzásokat is fölulmúló módszerekkel
mészárolják a birtokukba került embereket. Az 1475 körül készült A hét fő bűn című mű Pokol részlete, vagy A szénásszekér, illetve a Gyönyörök kertje Pokol illusztrációja, illetve az 1510-ben festett Szent Antal megkísértése jó példák erre.
Az ördögben való
hit mind jobban eluralkodik. Valamennyi emberi gyarlóságnak ő lesz az oka, akit
ezért mint bűnbakot pörölni lehet. Ezzel az ártó lélekkel csap össze a haladó
szellem, amely még győzni képtelen. Ezért Isten az egész bűnös világot Szodoma
és Gomorrhaként fogja a közelgő végítéletben elsöpörni. Bornemisza Ördögi
kísértetek című művében is egyszerre van jelen a történelmi és természeti
csapások sora, amelyek együtt Isten figyelmeztetései az egész bűnös
társadalommal és az egyes emberrel szemben.
A rövid
történelmi áttekintés után vizsgáljunk meg e kötetből néhány érdekes és fontos
részletet szöveghű tolmácsolásban. Önmagáról, a szenvedélyektől fűtött,
többször eleső, máskor önmegtartóztatásban élő és megtisztuló emberről így
fogalmazott:
„Valamit hallottam és
olvastam, mivel kellene az ördög kísírtetinek eleit venni, mindeneket
megkísírtettem, életemben mindenkor józan voltam, ételtül is sokszor magam
megtartóztattam, éjjel-nappal jó dolgokban foglalatos voltam, böjtöltem és gyakran
imádkoztam, de mégis szintén az imádság között, avagy az tanulás és jó dolgom
között eszembe jutottak különb-különb gonosz isteni káromló gondolatok, lopó,
telhetetlen, hamis szándékok, felfuvalkodó kevélységek. Níha az én magam
leányimra való gerjedezések. Ez penig százszornál többszer volt rajtam, hogy
egyníhány szolgálóleányimnak gyalázatjára szándékoztam, atyámfiaira, húgomra és
édes szülőanyámra gerjedeztem, ki miatt mennyit sírtam, ordítottam, féltem,
röttegtem, meg sem mondhatom. De az Isten mindenkor csudaképpen úgy vötte
eleit, hogy soha csak egy is meg nem fertíztetett miattam. Egyszer, mond, így
jártam, és az ottan kihirdeté, és azmiatt sokáig pironkodtam, és azkor úgy
tartóztattam meg, hogy megszűnném azféle szándéktul négy egész esztendeig.
Azután özvegységemben, midőn egyiknek mellőle mennék, csak illettem az nyakát;
az abba múlék; azután hol imitt, hol amott titkon fogdostam, végre ötvenszernél
többszer ejtöttem le, úgymond. De az Isten annyi erőt adott az leánynak, és
másképpen úgy vötte eleit, hogy az szándék mindenkor heába lenne. Ezféle és
egyéb dolgait, csudákat beszéllett. Kiről ő ilyen magyarázatot tött.
Ezek töttek
engemet ilyen alázatossá, hogy minden ember előtt csendes vagyok, mindennek
édes szót adok, senkit meg nem utálok. Ezek miatt oly ájtatos az én tanításom,
mert amit mondok, magamon megkóstoltam és megérzettem mindeneket.”
A következő
részben a pokol víziója tűnik föl. Hasonlót Dante Isteni színjátékának Pokol
részében lehet találni. „Voltak olyak, kik mind ha emetekbe [ébrenléti
állapotba] ragadtattak volna pokolra, és ott különb-különb iszonyú kínzásokat
láttak, mintha sotókba [satukba] úgy facsarták volna, hogy az agya veleje
kifacsarodott, és az szeme kidüllyedt. És éppen öszvetörtek, és megent
felépültek, és hol imez, hol amaz kínval gyötrettettek. Ez látásokkal osztán
annyira elrémítötték amazt, hogy hol akasztásra, hol vízbeölésre
kényszerítötték.”
Senki sem bújhat
ki saját korából, még ha messzebb lát is, mint kortársai. A pokol egyre
rémisztőbb leírása nem elsősorban a híveket a bűntől elrettenteni akaró, az
ortodox kereszténységnél jóval fölvilágosultabb protestáns prédikátoroktól ered
–
bár ebben az időben klerikus
képzettségükben még nem szakadtak el a korábbi tanoktól –, hanem a
világi ismereteik játszottak közre. A pokol leírása és az ott alkalmazott
kínzási módok a középkori kínzókamrákat elevenítették meg, amelyek a klérus és
a kultúrált emberiség szégyenére a feudalizmus végéig kitartottak, sőt például
a Szegedi várbörtönben, a 19. század
utolsó harmadában, Ráday betyárirtó tevékenységének egyik eszközeként
újraéledtek és tart korunkban is!
A hisztériát és
a félelemkeltést motiválta maga a tudatlan, babonás nép is. Szájról szájra
jártak a szörnyű kínzásokról szóló történetek – tipikus példái ennek
a Báthory Erzsébetről szóló legendák –, amelyek a képzelet
szüleményeként mind jobban fölnagyítódtak. Ma úgy mondanánk, hogy az emberek
egymást bolondították. A helyzet napjainkra annyit változott, hogy a
politikusok, ezek az értéktévesztett emberek, megválasztásuk előtt
mindenkinek a mennyországot ígérik és hatalomra jutásuk után magukat Istennek
vagy kiskirálynak gondolván, alattvalóiknak
a poklot nyújtják.
Meg kell
jegyezni, hogy a mai teológiai fölfogás szerint a túlvilági pokol nem
valamiféle kínzókamra, hanem az az állapot, amikor Isten a gonosz
embertől megvonja önmagát, azt a szeretetet, amely betölti és kárpótolja az
arra érdemes, érte szenvedett embert. Nem ereszti közelébe, ahol az örök fény
honol, helyette szüntelenül a fénytelen magányban senyvedhet.
Az ördög gyakran
természeti csapás során jelenik meg, forgószélben, jégverésben, tűzvészben,
döghalállal. Az alábbi részletben Bornemisza ilyen esetekről számolt be:
„Semptén forgószél támada
szent Jakab napján, prédikáció után: 1577[-ben]. Egyníhány ház előtt
kéményképpen forgolódott, és az port el- felvitte az égre, végre jöve az én
házam eleibe és midőn az Úr nevével titkon magamba elküldeném, rút büdös
kénköves szagot szerze, és elmúlék. De azután tizenketten dögösültek meg házam
népébe, hata megholt, négy gyermekim, két szolgám, hata megélede[…]
Egy asszony
midőn azkorba az Vág vizébe mosna, elragadja fedelét [lepedőjét], és felviszi
az égre, és hol hosszan nyújtogatja, hol öszvegömbörgeti, el-alávetvén, elvesz
az fedél.
Egy világtalan
Anna asszony, Pápai, jöve hozzám Semptén, és számtalan dolgait beszélte, hogy
eb, disznó, ló és egyéb undok képekbe eleibe jű, reá röhög, és büdös dögvel
csaknem megöli, és mikor elmegyen is, röttenetes gonosz szagot ereszt. És
látásokat is lát, mintha egy igen nagy fára sok apácák és barátok volnának
kötözve, és azon égnének az tűzbe[…]”
Ezek a különös
látomások a fantázia szárnyán befészkelik magukat az idegsejtekbe és az ilyen
szerencsétlen ember végül már azt sem tudja, hogy amit hallott, avagy látni
vélt képzelgés-e, vagy megtörtént esemény. Még Bornemisza Péter is beleesett
ebbe a csapdába, amely egyébként a fejlett pszichiátriában ismert és kezelésre
szoruló tünetcsoport. A lelkész végül úgy
nyugtázza, hogy a hallott történetek az ördög praktikái voltak Idézzük:
„Huszár Gál mondta, hogy
beszéllett egy embervel, aki kígyóból ételt főzött és valaki azban evött minden
állatnak, madárnak, tyúknak, lónak, tehénnek az szavát megértötte. Históriát is
beszélt róla, az tyúk mint szólt fiának, hogy farka alá bújnék, és azon mosolyodott
az szolga, ki titkon ött volt az ura étkébe. Az verebeknek is mint hoztak
követséget, hogy egy szamár elontott egy zsák búzát az úton. De én ezt is
ördögi praktikának vélem.”
Ez a rövid
részlet arra is fölhívja a figyelmünket, hogy a mind gyakoribbá váló
boszorkánypörök élményleírásai mennyire hasonlóak az ördög praktikáihoz. Nem
véletlen, hiszen a boszorkány és az ördög szövetséget kötnek egymással.
Boszorkányszombatokon az avatásnál a boszorkánynak enni kell saját gyerekéből,
az Istent megtagadnia és az ördöggel elhálnia. A szövetséget az ördög a
boszorkány rejtett testtájaira tett pecsétjével megerősíti és átengedi neki a
tudományát. Ezek közé tartozik a különböző főzetek készítése, amelyekkel többek
között repülni, rontani, gyógyítani is lehet, de mint a fönti részletben
hallhattuk, aki a főzetből fogyasztott, az álatok szavát értelmes emberi
mondatokként megértette.
A következő
részlettel történelmünk és kultúránk
ősi gyökeréig jutunk vissza, jellemzően arra, hogy az akkor közel 600 éves magyar
keresztény kultúránk kevés volt ahhoz, hogy a pogány hitvilágot elfelejtsük.
Minden földművelő, agrártársadalomban kialakult valamilyen istenkultusz a
földdel kapcsolatban. Az emberek tapasztalták, hogy a természet megújul és a
föld megtermi számukra az életet jelentő növényeket. Nem véletlen, hogy népünk
esetében a legfontosabb terményt, a kenyérgabonát: a búzát, ritkábban a rozst életnek nevezték. Látták, hogy a föld
nevel, tehát életet ad, táplál és halálunk után – mint Mária a Pietá ábrázolásokban –
ölébe fogadja meghalt fiát. Ezért kialakult a föld tisztelete, és
megszemélyesítése. Így vált nálunk Földanyává, a dél-amerikai indiánoknál Pacsamamává…, és a példákat sorolni
lehetne.
A 18. századi
végrendeletekben szokásos fordulattá vált az a kezdés, hogy „Ajánlom
bűnös lelkemet teremtő Istenemnek, testemet pedig Anyámnak a Földnek.”
Mint Bornemisza egyik saját maga gyűjtötte, ún. bájoló – jelen
esetünkben rontást, betegséget elhárító – ráolvasó imádságából
kiderült, a nép olyan bizalommal volt Földanyához, hogy a titkát, tudását,
tapasztalatát, mások által még nem ismert információját először neki súgta meg.
Nemcsak korunk
kiváló folkloristája, a Kossuth-díjas Erdélyi Zsuzsanna gyűjtötte össze a népi
imádságokat, azokat már Bornemisza is lejegyezte. A betegségelhárító ima így
hangzik: „Föld,
édes Anya, tenéked mondom először: ennek e torkában erős pőrös torok
ereszködett, torok gyíkja, béka levelegje, nyák foga. Oszoljon, romoljon, benne
meg ne maradhasson, erős pőrös torok, gyíkja, béka levelegje, nyák foga, disznó
szakájja, kelevénye oszoljon, romoljon, Istennek hatalmából, boldog anya
parancsolatjával.”
Az Isten mellett a boldog anya említése a Földanyára való utalást jelöli, nem
titkolva, hogy a keresztény és a pogány hitvilág Istene lelkében, gondolkodásmódjában
jól megfér egymás mellett. Református presbiter adatközlőm beszélte, hogy a 20.
század elején –
szintén templomunk hajdani presbiter édesapja – a forró kopasztó
vizet nem engedte a tanya elé a fűre kiönteni, hogy vele meg ne égessék
Földanyánkat.
Bornemisza
következő gyűjtési köre az ő megfogalmazásában a „csuda dolgok”
voltak. Ennek egyik rövid részlete „Egy feltámadott
holtnak mosolygásáról” szólnak: „Egy vén jámbort, mikor
halála felé siratnának, háromszor mosolyodik, és midőn kérdenék arról, mond:
Előszer azt nevetem, hogy ti az halált félitek. Másodszor, hogy készek nem
vagytok. Harmadszor mosolyodám, hogy az munka után nyugalomra megyek.”
Elemezzük e
néhány mondatot. Mai tudásunk szerint ismert, hogy a halál nem egy pillanat
műve, hanem folyamat, amely kezdődhet rosszulléttel, légzés és szívverés
kiesésével, megszűnésével, eszméletvesztéssel, kómával, klinikai vagy szíves
halállal, amelyből a mai orvosi technikával még tudunk újraéleszteni, majd
következik az agyhalál, amely már visszafordíthatatlan állapot, és a
fölbomlással járó végső, vagy biológiai halál, amely fizikai megsemmisüléssel
jár.
Egészen a 19.
század végéig ismert volt a tetszhalál
fogalma, amely az eszméletét elvesztett, esetleg a kómába esett, végső esetben
a klinikai halál állapotába jutott ember külső beavatkozás nélküli magához
térését jelölte. Ilyen személy szólalhatott meg és vallhatott az ún. küszöbélményéről. Mondataiba rendkívüli
bölcsesség gyökerezik. Először azt mosolyogta, hogy az élők a halált félik. Mai
pszichológusok és filozófusok úgy vélekednek, hogy az embernek a halálhoz
tulajdonképpen semmi köze sincs, mert aki meghalt, az többé nem tud róla
beszélni, nem tudja, hogy milyen állapotba került, mert megszűnt létezni. Aki
viszont beszélni tud róla, az még nem halt meg, következésképpen nem is ismeri
a halált. Vélik még, hogy a halál nem fáj, nem rossz állapot, hiszen benne
megszűnik az érzékelés és elveszik az Én-tudat. A halálhoz vezető út és főleg
az öregség állapota lehet emberhez méltatlan, amelyet a tudománynak és a társadalomnak a jövőben föltétlenül
javítania kell.
Másodszor az
ember az egészséges hátramaradókat mosolyogta meg, midőn a halált vizsgálják,
holott még nem készültek föl rá; jelezve, hogy az embernek mindig úgy kell
élnie és dolgoznia, mintha a következő percben meghalna, mert így nem lesz
gondja az elszámoltatással.
Harmadszor e
történet szereplője azért mosolygott rajtuk, mert ők továbbra is a küzdelmes
életben maradnak, miközben ő a halállal nyugalomba megy. Itt van ismét egy, a
keresztyén hitünktől eltérő filozófia. Mi azt valljuk, hogy a föltámadásig
időszakosan a testünk valóban megpihen. A fájdalom elmúlik. A lélek viszont
ekkor a legnagyobb krízisét éli át az Istenhez vezető hosszú úton és a
megmérettetésével. A népünkre jellemző panteisztikus képzetek között, amelyekbe
Keletről a hinduista, bramanista, buddhista, sintoista és lámaista tanítások is beszüremkedtek,
jól kitapinthatók abban a hitben, hogy a halott ember megpihen. Itt a keleti
filozófia nirvána képe jelenik meg,
amely a vágyak nélküli elmúlást ajánlja, vagy a panteizmus, amely a természetben való teljes föloldódást és
megsemmisülést kínálja. Ezeknél a hittételeknél már nincs további lét, a lélek
továbbélése és elszámolási kötelezettsége ismeretlen. Az élet több karnáció és reinkarnáció után, végső megvilágosodását elérve, mint energia
föloszlik és visszatér ősszülőjéhez,
beleolvadva a mindenségbe.
Bornemisza Péter
folklórértékű gyűjtést végzett a szerelmi varázslás területén is, amely a nép
körében olyan elterjedt – nemcsak hazánk területén, hanem szerte a
földkerekségen, ahol emberek élnek –, hogy még a 20.
században is gyakorolták. Ennek lényege az, hogy különböző praktikákkal
magunkhoz láncoljuk azt, akit szeretünk, de aki nem mutat ilyen irányú
hajlandóságot velünk, a szerető féllel szemben. Bornemisza a korra jellemző
naivitással ezt az eljárást is az ördög csábításának ítélte, azért foglalkozott
vele, bár fölismerte, hogy az eljárás nem több, mint veszedelmes hazugság.
Gyűjtésének egyik érdekes részlete így hangzik:
„Ha más ember leányát, fiát
hozzád akarod szoktatni, békát tégy egy fazékba hangyás helyre, és elfuss, hogy
ne halld a sikoltását, mikor csípik a hangyák, mert megsüketülsz, és tizenötöd
nap ott találsz gereblyét és vellát, az gereblyével csak vond meg, azkit
szeretsz, utánad fut, az vellával csak taszítsad, tüled elfut. Nemdé röttenetes
éktelen mestersége-é az ördögnek. De rakva hazugsággal is, veszedelemmel is.”
Bálint Sándor, a
kitűnő szegedi egyházfolklorista a Szögedi
nemzet című több kötetes munkájában, és más könyvekben is foglalkozott az
egyházi ünnepek körül kialakult népi hiedelmekkel, így az advent környéki
népszokásokkal is. Elődje, Bornemisza ebben is megelőzte. „Az
tyúkokat ágassal szurkáld meg Karácsony estin az ülőbe, hogy tojjanak.”
A bábák mindig
különleges helyet foglaltak el a középkori, reneszánsz és egyáltalán a
feudalista társadalomban. Legtöbbje ördöngös természetű volt, a
boszorkánypörökben föllelhetők, hiszen gyermekűző és szerelmi bájitalt, olykor
mérget keverő praktikáikkal gyakran kerültek törvényszék elé és
boszorkánysággal vádolták őket. Egy rájuk vonatkozó varázslást is találni
Bornemisza könyvében. „Az más teheninek az tejét, vaját mint kell
elvenni, megmondják a bábák.”
A gyűjteményében
a legképtelenebb, a mai ember számára csak ritkaságként előforduló,
kriminalisztikai históriaként föllelhető varázslás is található. „Hogy
az apád ne feddjen reád, főzz meg egy emberfejet az lúgba, és azzal mosd az
apád fejét, és azt vidd el oztán az tetemházba, és vesd oda, és azt mondd: Mint
ez senkire nem feddik, úgy az én apám is énreám ne feddhessen.”
Bornemisza hozzáteszi saját intelmét: „Bolond, nem veszed eszedbe, hogy az apádnak halálát
kéred, hogy oly legyen, mint az holt ember feje.”
A trufák vaskos
középkori legendái közé vezet el bennünket az alábbi részlet, amely máig él.
Magam úgy hallottam gyermekkoromban, a korhely gazda a kocsmában arra fogad,
hogy éjfélkor kimegy a temetőbe és anyja sírjába döfi kését, jelezve, hogy nem
fél a szellemektől. Ki is megy a sírhoz, és amikor lehajol, a sötétben nem
veszi észre, hogy a köpenye sarkát odaszögezi. Amikor föl akar egyenesedni, nem
tud, mintha anyja szelleme bosszúból – a nem éppen fiúi
szeretetről tanúskodó sírgyalázása miatt – kinyúlt volna
koporsójából, hogy magához rántsa gonosz gyermekét. A gazda ijedtében szörnyet
halt. Másnap ivócimborái a hantra borulva találták meg. Bornemisza négy
évszázaddal korábbi története így hangzik: „Régen lött ez, hogy
egy ember fogadásba nagypénteken az feszület koporsójába éjjel beüti az ő
kését, és az setétbe odaszegezi az köntöst is, hogy elindul, megrándul és
ijedtében meghal. Egynek büntetésén sokat tanít az Úr Isten, hogy ki-ki
szükségest míeljen.”
Összefoglalásként megállapíthatjuk, hogy Bornemisza Péter
Ördögi kísértetekről szóló könyve egyház-filozófiaként elévült. Mint
szépirodalom és folklór máig nyilvántartott és kutatott. Szerteágazó néprajzi
gyűjtése, társadalomkritikája halhatatlanjaink sorába emelte. A reformáció
ünnepére készülve azt nem feledhetjük
el, hogy bármit is jegyzett le, útmutatónak szánta, és azt az ördögi
kísértések, a bűnre vezető út elkerülésére cselekedte. Bárcsak volna ma is
ilyen, a modern teológia által képviselt, de közérthető, a nép okulására írt
hatásos munka, amely pusztuló, Sodomává
váló világunkat megjobbítaná.
Hódmezővásárhely,
2001. szept. 10.
(Készült a
reformáció ünnepére.) (Közöletlen.)